Alla inlägg under april 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 29 april 2010 16:14

I Sverige har varje landskap en landskapsblomma. Närke har Gullvivan, Uppland har Kungsängsliljan och Västerbotten tror jag har Kung Karls Spira. Det är de tre landskap jag bott i. Här i USA har varje delstat förutom en blomma, även däggdjur, stenar och fåglar. Kanske landskapen i Sverige har det också, vad vet jag som bor så långt borta och inte har tid eller ork att hänga med på allt vad som händer i landet som såg mig födas.

 

I alla fall så säges Minnesota  ha den jättestora myggan som statsfågel. Nu är det bara så att vi har sett väldigt lite av myggor, knott och fästingar den här våren. Min fru och jag är lite oroliga och rädda för att vi får en allt tystare vår för varje år som går. Troligen hänger det minskade utbudet av insekter samman med all den besprutning som grannarna och lantbrukarna i trakten håller på med för att hålla ”skadeinsekterna” borta från sina åkrar och gräsmattor. Nu är dock naturens ordning en gång sådan att allt har en funktion som pollinator eller föda i omgivningen. Förresten har jag hört att vissa fruktodlare klagar på att det finns alldeles får få bin för att pollinera deras fruktträdgårdar.

 

Det är dock inte bara husägare med gräsmattor och bönder med åkrar som kämpar mot småkrypen. I Tvillingstäderna i Minnesota finns det till och med en organisation, Metropolitan Mosquito Control, med en budget av 18 miljoner dollar och ett 20-tal heltidsanställda, som kämpar mot dem. http://www.mmcd.org/index.html Inte undra på att myggor och andra småkryp har svårt att överleva.

 

I den takt myggorna försvinner får minnesotaborna snart återgå till att säga att deras statsfågel är lommen.

Av Sven O. Sjöstedt - 27 april 2010 16:05

Jag undrar hur den här dagen skall sluta. Den började med skunklukt och fullmåne.

 

När jag gick till garaget i morse för att hämta ut bilen kände jag en irriterande lukt. ” Har Chris nu varit ute redan före 5 på morgonen för att spruta ”Plantskydd” på våra blommor?” tänkte jag. Hon sprutar nämligen med jämna mellanrum ett organiskt medel som luktar och smakar illa, på de blommor som vi inte vill djurlivet runt vårt hus skall livnära sig av. Det heter faktiskt ”Plantskydd”, vilket låter exotiskt nog för att locka amerikanare att köpa det. Nej, det var en starkare, mer irriterande doft som mötte mig. Till slut gick det upp för mig att det luktade skunk. Jag har ingen aning vad som kan ha hänt utanför vårt hus i natt, men något som gjorde att skunken avfyrade en eller två salvor av sitt försvarsvapen var det i alla fall. Jag såg inget exemplar av det svarta djuret med vita strimlor, så jag satte mig i bilen, satte på radion, tog en klunk kaffe och for iväg mot jobbet.

 

När jag kom ut på motorvägen, Highway 94, och körde västerut satt det en stor fullmåne alldeles framför mig och lyste med sådan intensitet att jag ett tag tänkte fälla ner solskyddet.  Jag behövde nu inte göra det för månen försvann snart bakom horisonten. I stället såg jag i backspegeln att det började ljusna i öster. Tänk att vi har redan kommit så långt på året att himlavalvet ljusnar redan vid halv sextiden på morgonen.

 

Ja, ja, dagen började med skunklukt och fullmåne, får nu se hur den kommer att sluta.

Av Sven O. Sjöstedt - 25 april 2010 22:50

Jag läser just nu Stieg Larssons bok "Män som hatar kvinnor" på engelska där den heter "The Girl with the Dragon tattoo". På ett ställe ställs frågan till en av huvudpersonerna, Mikael Blomkvist, när han tillfälligt bosatt sig i Hedebyn varför han flyttat till Tjotaheiti. Översättaren har inte översatt Tjotaheiti, varför jag försynt undrar vad en amerikansk läsare tänker när han läser det ordet.

 

Hade jag varit översättaren hade jag nog valt ordet Timbuktu i stället, som jag har föreställt mig är den engelska motsvarigheten. Timbukt ligger i norra Afrika och enligt googling ser jag att det "in the West it was for long a metaphor for exotic, distant lands: "from here to Timbuktu."

 

När jag ändå var inne och gogglade så fick jag till min förvåning reda på att även Tjotaheiti är en plats i verkligheten. "Det sägs att enligt gammalt sade man Hotahejti vilket är en missuppfattning av Otaheiti. Detta är det vad européerna först kallade Tahiti. Det kommer sig av att 'o' på tahitiska är en presentationspartikel som främst används vid egennamn och närmast betyder "det är". 'O Tahiti' betyder således "Det är Tahiti". Därav betydelsen "plats långt borta".

 

Ja alltid lär man sig något av att läsa svenska romaner på engelska.

Av Sven O. Sjöstedt - 22 april 2010 16:19

Jag ser bra ut i sovrummet nu. Jag putsade nämligen sovrumsfönstren i går.

 

Jag har inte putsat samtliga fönster i huset sen vi byggde det för runt sex år sedan. Bara de fönster som jag blivit uppmärksammad på av en mig kär och närstående person har blivit putsade. Det är i huvudsak de två fönster våra hundar står och tittar ut genom och när de ser något spännande där ute så dreglar de på fönstren.

 

Det är ett omständigt företag att putsa fönstren. Det är inte bara en glasruta. Fönstren är dubbla och delade och skall dras upp och ner och dessutom fällas in för att putsas på utsidan. Dessutom har ALLA fönster i huset myggnät, som måste monteras ner, tas ut bakom huset, sprutas rena med vattenslangen och sedan soltorka innan de kan monteras in igen.

 

Vårt hus har alldeles för många fönster. Jag har inte räknat dem , men jag räknar med att om jag fortsätter putsa dem med samma entusiasm som jag gjorde i går, kommer jag kanske att kunna se bra ut i hela huset straxt efter midsommar. Den som lever får se.

Av Sven O. Sjöstedt - 19 april 2010 01:53

I morse när min fru och jag satt vid frukosten med vår yoghurt och musli i lugn och ro hörde vi plötsligt ett ovanligt oväsen. Det lät som ett reaplan med efterbrännkammare. Ljudet kom i små stötar med ett längre mellanrum emellan. Jag gick ut på verandan. Ljudet kom från bakom skogen ner mot floden. Jag kunde inte se något, så jag gick in för att avsluta frukosten. Då sa Chris, som oftast har huvudet på skaft, att det lät som när varmluftsballonger far över vårt hus.
 
Det finns många varmluftsentusiaster runt oss. Varje år i februari har de ett jippo som kallas "Hot air affair" med balongflygning och andra aktiviteter. Men deras aktiviteter är inte begrensade till februari. Under hela året kan man se dem seglande runt i luftrummet häromkring.
 
Förra sommaren kom en så lågt över vårt hus att jag trodde den skulle skala skorstenen av huset, men då gav balongfararen ballongen en ny puff av varmluft och den steg lagom för att klara huset.
 
De här aggregaten som avger varmluften väsnas riktigt högt och låter nästan som reaplan, men bara i korta intervaller. Jag förmodar att det var någon som höll på att starta upp sin ballong nere vid flodstranden som vi hörde i morse. Det väste i fem sekunder, så var det tyst i tio sekunder, så väste det i fem sekunder igen och så vidare. Det hela höll säkert på i närmre en timme. Jag vet inte hur lång tid det kan ta att fylla en ballong med tillräckligt mycket varmluft för att man skall kunna lyfta. Så småningom hördes inte ljudet mer, så antingen lyfte ballongen och seglade bort utan att vi såg den. Den kan ha seglat nere i floddalen. Eller också gav man upp försöken att få den luftburen. Vad vet jag. Jag var inte tillräckligt nyfiken för att gå ner till stranden och titta.
 
Nej, jag har aldrig flugit med luftballong och har ingen direkt längtan efter att få göra det heller.

Av Sven O. Sjöstedt - 15 april 2010 16:22

I dag är det den 15:e april och det är officiellt den sista dagen att lämna in självdeklarationerna här i USA. De som sänder in sina med vanlig post skall ha kuvertet stämplat före midnatt i dag. På sina håll har detta blivit ett så stort jippo att postkontoren håller öppet ända till midnatt och i vissa fall även placerar postpersonal ute vid gatan som tar emot deklarationsförsändelserna direkt från bilarna, typisk amerikansk drive in alltså. Den allt mera växande skara som sänder sina deklarationer via internet, skall också ha dem avsända före midnatt i natt. Det verkar finnas ett stort antal av sådana som skjuter allt till sista minuten här.  Den 15:e april kallas här i USA för Tax Day.

 

En annan dag förknippad med skatter är Tax Freedom Day.  Det är den första dag på året då nationen som helhet teoretiskt sett har förtjänat nog med inkmost för att kunna betala hela årets skatter. I USA inföll i år Tax Freedom Day den 9:e april, beräknat på en medelskattenivå av 26.9% Det senaste som Tax Freedom Day har infallit var första maj år 2000, med en genomsnittsskatt av 33%. År 1900 inföll dagen redan den 22:a januari med en genomsnittlig skatt av 5,9%.

 

Jag undrar just vad genomsnittsskatten är i Sverige.  Kanske får jag tid att googla på det vid något tillfälle. Om jag minns rätt var sista dagen för deklarationer i Sverige den 15:e februari.

 

Av Sven O. Sjöstedt - 10 april 2010 16:53

När jag tog hundarna på kvällspromenad i går kväll såg jag de stora fåglarna tryggt svävande i stora cirklar i luften ovanför oss. Det var gamarna, turkey vultures, som var tillbaka efter sin vintervistelse i sydligare nejder. Som jag berättade förra året så upptäckte vi dem en morron när Chris lagade frukost. Nitton stycken av dem satt i ett dött träd utanför fönstret. Jag hade då mina spydiga kommentarer om Chris' matlagningskonst som drog till sig så många gamar. Nu är ju Chris på östkusten ett par dar, så jag vet inte anledningen till att de kommit tillbaka till oss igen just nu, (inte kan det väl vara min matlagningskonst som lockar dem?). Det får vara vad som hellst, för personligen tycker jag det är trevligt att de gillar oss och håller oss sällskap över sommaren.

Av Sven O. Sjöstedt - 9 april 2010 15:57

I morse körde jag min fru Chris till flygplatsen i Twin Cities. Hon skulle på en Animal Law konferans vid Harvard universitetet i Cambridge. Klockan var bara fem på morgonen när vi kom till flygplatsen, men det var redan fullt med folk, mest undgomar. Det är ett skollov som börjar nu, "Spring Break" och då skall alla till Florida och sola sig och leva om i största allmänhet.
 
Minneapolis, St Paul International Airport har två terminaler. De har identifierats som Lindbergh Terminal och Humphrey Terminal. Nu påstår MAC, Minnesota Airport Commission, att folk blandar ihop terminalerna och har beslutat att lösa förvirringen genom att döpa om terminalerna till Terminal 1 och Terminal 2. Jag har personligen verkligen svårt för att förstå hur det skall bli enklare att hålla isär 1 och 2 än Lindbergh och Humphrey. Speciellt förvirrande är det just nu. På Chris flygbiljett stod det att flygplanet avgår från Lindbergh Terminal, medan skyltingen vid flyplatsen redan håller på att ändras till Terminal 1. I fortsättningen måste man alltså hålla reda på att Terminal 1 är Lindbergh Terminal och Terminal 2 är Humphrey Terminal. Jag undrar förresten vad Hubet Horatio Humpreys anhöriga tycker om att ha blivit satta i andra klass efter Charles Augustus Lindbergh? Förutom förvirringen som uppstår så kostar kalaset massor med pengar, eftersom alla skyltar längs tillfartsvägarna och inom flygplatsen måste bytas och förhoppningsfullt alla flygbolags informationer till de resande nåste uppdateras.
 
Jag hoppas jag kan lista ut var jag skall hämta Chris när hon kommer hem på söndag, Lindbergh Terminal, Humphrey Terminal, Terminal 2 eller Terminal 1.
 
Ibland undrar man om inte många saker ändras bara för ändringens egen skull. Och det är ett internationellt fenomen. Jag minns när jag jobbade vid järnvägen i Sverige och det ärevördiga stationsnamnet Krylbo ändrades till Avesta.
 
Ja, det är en föränderlig värld vi lever i, eller som en vis person sa; Det enda konstanta i dag är förändringen.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards