Alla inlägg under december 2010

Av Sven O. Sjöstedt - 31 december 2010 22:14

  

Stramaljtavla sydd av Chris mor Signe Nyström

Needle point done by Chris mother Signe Nystrom


Vi önskar er alla ett

 

 välsignelserikt nytt år 2011

 

 

We wish you all a blessed

 

new year 2011

 

 

Sven, Chris och alla djuren

 

Sven, Chris and all the animals


Av Sven O. Sjöstedt - 30 december 2010 22:55

  


English below the Swedish,


Nu är det inte mycket kvar av år 2010.


 Året som började med att jag blev amerikansk medborgare och slutade med att jag blev pensionär. Där emellan var det "business" som vanligt. Inga nya djur kom in i vårt hushåll och inga lämnade det under året. Chris har pysslat på och studerat flitigt för att nästa år bli klar med sina studier.


 De av er som har följt med denna min blog hela året vet ju vad som hänt i mitt liv och att det förutom de två milstolparna varit ett ganska händelselöst år. På sätt och vis är väl det bra, men å andra sidan vill man kanske ha lite spänning i livet. I och för sig får jag ju spänningen genom de böcker jag läser så flitigt och de filmer vi ser. Och det kan väl vara ett nog så bra sätt att uppleva spänning och omväxling på. Ett sätt som man själv har kontroll över.


Alltså 2010 sammanfattat i en mening för mig. Jag inledde året som flitig arbetande "Resident Alien" och avslutade det som lat pensionerad amerikansk medborgare.


  


English Version


Now there is not much left of the year 2010.


The year hat begun with me becoming a US Citizen and ended with me becoming a retiree. In between it was "business as usual". No new animals found their way to our home, and no animals left it. Chris has puttered around and studied hard to finish up her studies next year.


You who have followed this my blog the whole year know what have happened in my life and that except for the two mile posts nothing significant has happened. In one way it is good, but on the other hand you want some excitement in your life. Of course I find some excitement by reading books and watching movies. And that can be a good way of getting excitement through. A way that you yourself can control.


 Thus my 2010 condensed in one sentence: I began the year as a hard working Resident Alien and ended the year as a lazy retired US Citizen.


    

Av Sven O. Sjöstedt - 28 december 2010 21:59



                                              


 

 English version below Swedish


Jag har aldrig riktigt tyckt om Smileys, eller uttryckssymbol, som de tydligen heter på svenska, men av en händelse fick jag se vilket fantastiskt stort urval det finns av dem. Vissa var ju faktiskt riktigt roliga.



 

Det finns även kattsmileys. Mycket trevligt, tycker jag.  



 

Smileys som spelade olika instrument hittade jag också. Eftersom jag en gång i forntiden spelade dragspel, så jag låter en dragspelande smiley representera musikerna  



Slutligen finns det tydligen en mängd "icke ansikts smileys" såsom blommor    och inte minst kaffekoppar och kaffemuggar!!!     


Kanske kommer jag att nedlåta mig till att använda kaffemuggssmileyn någon gång i framtiden.


Sven   


 

English Version

 

I have never really liked Smileys, but by accident I happened to see which fantastic great assortment there are of them. Some of them were even funny.


  

There are even cat smiley's. I think they are very nice.  


 

I also found smiley's that played different instruments. As I once, eons of years ago. played the harmonica, I let a harmonica playing smiley represent the musicians.

 

 


Finally there are lots of "non face" smiley's like flowers   not to mention coffee cups and coffee mugs!!!     


Maybe some time in the future I will allow myself to use the coffee mug smiley .


Sven  








Av Sven O. Sjöstedt - 26 december 2010 22:30

  


English below the Swedish,


Juldagen tog jag det lugnt, Vi böt julklappar på morgonen och sen var det vanliga rutiner med hundmotionering och så vidare.


Resten av dagen ägnade jag åt att läsa en av julklappsböckerna. Den var skriven av en av mina favoritförfattare, John Grisham, och hette "The Confession". Den var en stark kritik mot dödsstraffet och handlade i korthet om en person som blev oskyldigt avrättad i Texas. Den verklige mördaren erkände brottet fyra dar innan avrättningen, men ingen som hade befogenhet att stoppa avrättningen av den oskyldige tog honom på allvar. En mycket gripande och skrämmande bok.


I femton av USA's delstater är dödsstraffet avskaffat, bland dem Minnesota och Wisconsin. Av de delstater som fortfarande har dödsstraff leder Texas stort statistiken över antalet avrättade, med 10 avrättningar i medeltal per år. Som andra stat kommer Virginia med i medeltal 3 avrättningar per år.


I de Nordiska länderna är dödsstraffet avskaffat. Jag har dock sett artiklar som säger att i och med EU medlemsskapet och de internationella terroristlagar som därmed gäller för samtliga medlemsländer, så finns dödsstraffet i princip i alla medlemsländer.


Personligen är jag helt emot dödsstraff. Det är för definitivt, ingen återvändo om nya bevis och ny information skulle komma i dagen.


Jag ser som sagt Gishams bok som ett inlägg i debatten mot dödsstraffet, men vet inte hur stort inflytande den kan ha.


Den oskyldigt avrättade som har gett de största konsekvenserna i hela världen är avrättningen av den man vars födelsedag vi just firat, nämligen Jesus Kristus.

 

English Version

 

I took it easy Christmas Day. We exchanged Christmas presents in the morning and then it was the usual routines including dog exercise and so on.


The rest of the day I was reading one of the books I got for Christmas. It was written by one of my favorite writers, John Grisham, and was titled "The Confession". The book was a strongly criticizing the death penalty and the story was about an innocent person who was executed in Texas. The real killer confessed to the crime four days before the execution, but nobody that had the power to stop the execution took him seriously. A very emotional and scary book.

  

In fifteen of the States in the US the death penalty is abolished , among those states are Minnesota and Wisconsin. Among those states that still allows death penalty Texas is the leading styate in the average n umber of gexecuted persons with 10 executions per year. Virginia ison second place with an average of 3 executions per year.

 

In the Nordic countries the death penalty is abolished. However I have seen articles saying that as the countries are members of the European Union, the international terrorist laws are in effect for them too, and thus principally the death penalty exists in all those countries.

 

Personally I am strongly against the death penalty. It is to final, no return if new evidences or information would be discovered.

 

I see, as I said, Grisham's book as an addition to the debate against the death penalty, bot do not know how much influence it will have.


The innocent executed person that has had the greatest influence in the world is the execution of the man whose birthday we just celebated, Jesu Christ.




Av Sven O. Sjöstedt - 24 december 2010 02:33



  

Chris vid Oral Roberts University, ORU, i Tulsa, Oklahoma, USA


Till dem av er som fått vårt svenska julbrev vill vi rätta till ett mycket beklagligt mistag: Chris åkte på skolträff under 2010 till ORU, alltså sitt gamla universitet, Oral Roberts University i Tulsa, Oklahoma,. USA, INTE till högskolan i Örebro, som misvisande nog har en liknande internet beteckning. Hon har aldrig gått på den eller nån annan läroinrättning i Örebro. Misförstånd har tydligen uppstått på minst ett håll. Kolla    http://www.oru.edu/

Av Sven O. Sjöstedt - 23 december 2010 20:55

  


English below the Swedish,


Julhelgen närmar sig med raska steg och jag vill bara passa på att framföra en julhälsning till alla vänner och eventuella ovänner som läser min blogg.


Julhälsningen komer från hela vårt hushåll, min fru Chris, våra hundar och katter.

Samtidigt vill jag tacka för alla julbrev och julkort vi fått. Det är alltid trevligt att bli ihågkommen, även om det endast sker i form av julhälsningar.


Jag såg flera skyltar längs vägen när jag var ute och körde i går, vars boudskap jag gärna vill förmedla till er. På dem stod det:


"Don't take Christ out of Christmas"


English Version


The Christmas Holiday is rapidly approaching and I want to take the opportunity to send a Christmas Greeting to all our friends and eventual enemies who read my blog. The Christmas Greeting comes from our whole family, my wife Chris, our dogs and cats.


At the same time I want to thank you for all the Cristmas letters and Christmas cards we got. It is always nice to be remembered, even if it only is in the form of a Christmas Greeting.


I saw several signs along the road when I was out driving yesterday. I want to share their message with you. They said:


"Don't take Christ out of Christmas".




Av Sven O. Sjöstedt - 20 december 2010 23:16

  


English below the Swedish,


Vansinne, söger jag! Förra helgen snöade det så mycket att taket rasade in på den arena som det lokala fotbollslaget, the Vikings, använder. Man skulle spela en, som man ansåg, mycket viktig match mot laget the Chicago Bears i måndags, men det gick ju inte. Nu har matchen flyttats till University of Minnesota's arena ( http://stadium.gophersports.com/index.html ) och skall spelas i kväll. Det är bara det att den arenan inte har något tak. Det är en utomhusarena! Just nu snöar det igen och är kallt. Det skall snöa hela kvällen, men det senaste jag hörde var att matchen skall spelas i alla fall, utomhus, i snö och kyla. De 50805 åskådarplatserna säges vara slutsålda. Vansinne, säger jag. Men så är jag ju inte någon sportsfanatiker heller.

 

English Version


Crazy, I say! Last weekend it came so much snow here that the roof of the stadium that the local foot ball team, the Vikings, uses, caved in. There was, as the teams thought, a very important game to be played against the Chicago Bears last Monday, but it could not be played due to the destroyed arena. Now the game has been moved to the University of Minnesota's stadium. ( http://stadium.gophersports.com/index.html ) to be played tonight. The only problem is that that stadium does not have a roof at all. It is an outdoor stadium! Just now it is cold and snowing again. It is going to snow all evening, but the latest I heard is that the game is going to be played anyhow, outdoors, in cold and snow. The 50,805 spectator seats are all sold out as I understand. Crazy, I say. But then again I am no sprts fan at all.




Av Sven O. Sjöstedt - 17 december 2010 04:19

  

English below the Swedish,


"Kaffetåren den bästa är av alla jordiska drycker". Uttrycket kommer från en visa i revyn "Femhundra Riksdaler Banko" som gavs 1846. För mig är den meningen fortfarande mycket relevant. Jag dricker kaffe morron, midag och kväll.


Min fru går upp före mig på morgnarna och sätter på kaffebryggaren, så när jag kommer upp tar jag mig en slurk kaffe det första jag gör innan jag går ut med hundarna. Sen äter vi frukost, varpå vi tar en kaffetår. Och så fortsätter det hela dagen.


Vi prenumererar på Gevaliakaffe, organiskt peruvianskt. Det kommer med posten med jämna mellanrum. Vi dricker Gevalia på helgerna. På vardagarna dricker vi organiskt Cameron's kaffe och om det vi bryggt tagit slut och vi bara vill ha en kopp till, så gör vi snabbkaffe av märket Taster's Choice. Chris tycker även om hasselnötskaffe, men det gör inte jag, så däför har hon ett eget paket av det.


På amerikanskt vis dricker vi kaffet ur muggar, inte ur kopp på fat. En mugg rymmer mer, står stadigare och är enklare att bära med sig än en kopp med fat. I Sverige vet jag inte om ni fortfarande dricker kaffet ur kaffekopp på fat, eller om ni har blivit amerikaniserade och använder mugg även där. Innan vi emigrerade var det dock kopp och fat som gällde.


Slutligen, som mina gamla svenska vänner har hört till leda, så finns det en fara med kaffet. En studentorganisation som jag tilhörde i Uppsala organiserade söndagsfika varje vecka. Nu var det bara så att de flesta deltagarna drack te i stället för kaffe och ibland glömde man nästan att koka en skvätt kaffe åt oss få kaffedrickare. Det fanns dock en flicka, Chris hette hon, som var lika inbiten kaffedrickare som jag och hon och jag träffades ofta i köket för att se till att det fanns kaffe för kvällen. Det blev naturligt för oss att sätta oss bredvid varandra sen och dricka detta kaffe som vi kämpat så hårt för. Vi har sedan av bara farten fortsatt att dricka vårt kaffe tillsammans i snart 40 år.


Nej, nu måste jag sluta skriva för det är dags för kvällskaffet.

 

English Version

 

"A drop of coffee the best is among all earthly beverages". This stanza originates in a song in the Swedish vaudeville "Femhundra Riksdaler Banko", which was set up in the year of 1846. That stanza is still very relevant for me. I drink coffee all day long.


My wife climbs out of bed before me in the mornings and starts the coffee maker. Thus when I get up I take a few sips of coffee first thing before I take out the dogs. Then we have breakfast, followed by a mug of coffee. And thus it continues all day long.


We subscribe to Gevalia Coffee, Peruvian organic. It comes regularly in the mail. We have Gevalia coffee during the weekends. During the week we drink organic Cameron's coffee and if the coffee maker is empty and we just want one more cup, we make instant Taster's Choice coffee. Chris also likes Hazel nut coffee, but I do not, so she has a packet of that for herself.


As is common in the US we drink our coffee from mugs, not from cups on saucers. A mug holds more, stands steadier, and is simpler to carry around than as cup on a saucer. I do not know if you in Sweden still drinks your coffee from a cup on a saucer, or if you have become Americanized and use a mug even there. Before we emigrated it was cup and saucer that was the deal.


Finally, as my old Swedish friends have heard many times, there is a danger with coffee. I belonged to a student organization in Uppsala, Sweden, that every Sunday night organized a get together. Most of the students at that time drank tea in stead of coffee and sometimes they almost forgot to put on the coffee pot for us coffee drinkers. There was however one girl, Chris was her name, that liked coffee as much as I, and she and I often met in the kitchen to make sure there was going to be coffee for the evening. It became natural for us to sit together to drink this coffee we had fought so hard to get. We have then just kept up the habit to drink our coffee together for soon to be 40 years.


No, now I have to stop writing for it is time for the evening coffee mug.




Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards