Direktlänk till inlägg 30 juni 2011

Stockholm

Av Sven O. Sjöstedt - 30 juni 2011 21:56

 

English below Swedish

Stockholm, mina drömmars stad - en söndag i Stockholm.

Jag har alltid trivts i Stockholm och besöker staden så ofta tid och pengar tillåter. Så här kan en av mina typiska söndagar i Stockholm se ut.

Eftersom jag inte varit ute och rumlat om på lördagskvällen vaknar jag ganska tidigt på morgonen och står i dörren till hotellets frukostmatsal när den öppnar. Det blir en rejäl frukost bestående av bara sånt som jag gillar, frasiga ostfrallor med apelsinmarmelad under ostskivorna och liknande. Inte sånt man måste äta, som gröt till exempel.

Efter frukosten tar jag en tidig morgonpromenad förbi Centralstationen mot Gamla Stan. Vandrar lite upp och ner på de olika gatorna innan det är dags för en förmiddagsfika på Cafe Gråmunken som öppnar redan vid nio även på söndagen. Mitt favoritkafe' i Stockholm är Vetekatten, men det är inte öppet på söndagar.

Styrkt till kroppen går jag sedan till Storkyrkan och deltar i högmässan klockan elva för att även bli styrkt till själen. Visserligen är det ganska dålig akustik i Storkyrkan, men det är stämning där.

Sen är det alldeles lagom dags att gå ut och se på högvaktsavlösningen vid slottet, som ju ligger vägg i vägg med kyrkan. Jag har alltid varit svag för militärmusik och speciellt trevligt är det om högvakten är beriden.

Efter allt pomp och ståt på borggården så vandrar jag ner mot slusskajen och tar färjan över till Djurgården. Nu börjar jag bli hungrig på riktigt och går in på Astrid Lindgrens museum Junibacken. På restaurangen där har de jättegoda tunnpankakor med lingonsylt. En stor portion av dem sitter bra nu.

Efter maten passar det bra med en promenad till Skansen, där det finns mycket att se och uppleva. Det finns också massor med ställen att sätta sig ner på och ta en eftermiddagsfika och bara titta på folkvimlet.

När jag tittat färdigt går jag ner till spårvagnen och tar den in till Norrmalmstorg. En trevlig resa. Från Norrmalmstorg vandrar jag vidare till Gamla Stan igen och eftersom klockan nu har hunnit bli mellan sex och sju på kvällen, letar jag upp min favoritrestaurang, Zum Franziskaner.

Restaurangen Zum Franziskaner var min fars favoritrestaurang och när vi som familj började besöka Stockholm någon gång på 1950-talet åt vi alltid minst ett mål där vid varje besök. Jag har alltså frekventerat den restaurangen under minst 60 års tid. Om de inte har någon passande vegetarisk rätt på menyn så är kocken bra på att komponera ihopå något. Jag har alltid fått bra service under de 60 år jag ätit där.

Om jag nu inte är trött nog att gå direkt till hotellet och lägga mig tar jag, som gammal järnvägare, en sväng runt på centralstationen, tittar på tåg och människor, upplever miljön. Sen slinker jag in på Burger King på Vasagatan eller McDonalds på Kungsgatan, tar en kopp kaffe och en paj och försöker få ett fönsterbord för att roa mig med att titta på folklivet utanför.

Men efter det är det verkligen dags att leta upp hotellet och krypa till kojs.

English version

Stockholm, Sweden, the city of my dreams - a Sunday in Stockholm

I have always liked Stockholm and visit the city as often as my time and my money permit. This is how one of my typical Sundays in Stockholm turns out.

As I have not been out bar hopping Saturday night, I wake up rather early and am first in line when the dining area opens for breakfast. I'll have a great breakfast on only things I like, crisp French bread with cheese and orange marmalade and such. I'll not have things that you must eat, like porridge for example.

After breakfast I go for an early morning walk, passing the Central railroad station on my way to the Old Town. I stroll up and down different streets until it is time for the morning coffee at Cafe Gråmunken, which opens already at nine even on Sundays. My favorite cafe in Stockholm is Vetekatten, but it is not open on Sundays.

After the body is fed I walk to Storkyrkan (church) to participate in the service at eleven o'clock to get my soul fed. The acoustics are bad in Storkyrkan, but the atmosphere is great.

When the service ends it is perfect timing to go out and watch the changing of the Royal Guard at the Royal Castle in Stockholm, which is located just behind the church. I have always liked military music and it is a real treat if the Royal Guard is Mounted.

After all pomp and circumstance in the court yard I walk down to the harbor and take the ferry over to Djurgården. Now I am beginning to get real hungry and enter Astrid Lindgren's museum Junibacken. The restaurant there serves great tasting thin pancakes with lingonberries. A large serving of them is just perfect now.

After the lunch it is perfect to take a walk to Skansen (a large open air museum) where there are lots of things to look at and experience. There are also many opportunities to sit down, have a cup of afternoon coffee and just look at the people strolling by.

When I am done looking, I walk down to the street car and ride it to Norrmalmstorg. A nice trip. From Norrmalmstorg I walk back to Gamla Stan again and as it now is between six and seven in the evening, I look up my favorite restaurant, Zum Franziskaner.

The restaurant Zum Franziskaner was my fathers favorite restaurant and when we as a family began visiting Stockholm some time in the early 1950-ies we always had a meal there during each visit. Thus I have eaten at that restaurant in more than 60 years. If they do not have any suitable vegetarian entry on the menu, the chef is always happy to compose something for me. I have always gotten good service during the 60 years I have eaten there.

If I still am not tired enough to go direct to the hotel an go to bed, I walk, as the old railroader I am, around at the central railroad station, look at the trains and people, experiencing the atmosphere. After that I go to Burger King at Vasagatan, or McDonalds at Kungsgatan, have a cup of coffee and a pie and try to get a window seat to amuse myself by looking at the flow of people outside.

But after that it really is time to find the hotel and hit the sack.



 


 
 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

2 juli 2011 08:59

En trevlig reseskildring. Den staden kanske man skulle åka till en gång!

Sudden, som bott i Stockholmska förorter i 65 år

http://larsan13.wordpress.com

 
Dengamleemigranten

Dengamleemigranten

3 juli 2011 22:16

Ja,är det inte konstigt. Man måste ofta flytta från orten där man bor för att sen se den som turist.

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards