Direktlänk till inlägg 17 juli 2011

Diversefierad - Diversified

Av Sven O. Sjöstedt - 17 juli 2011 22:45


 


English below the Swedish,


Det har som bekant regnat ordentligt här. Järnvägsbroar har sköljts bort med tågurspåringar som följd (för detaljer se   http://www.startribune.com/galleries/125686943.html   ) och på några timmar fick vi 14 cm regn vid vårt hus. Mäter man förresten regnmängder i centimeter i Sverige? Vi har naturligtvis en amerikansk regnmätere och i den fick vi lite över fem och en halv inches.


När det regnar är det bra att ta till stövlarna. När jag tog fram dem slog det mig att det var ett par vi hade köpt i Finland. De är av märket Nokia. Ja det är samma Nokia som tillverkar mobiltelefoner och mycket annat. Konglomeratet Nokia startades av Fredik Idestam som ett papparsbruk år 1869 i staden Nokia i Finland. Företaget har sen diversifierats med tillverkning av gummistövlar, bildäck, och så småningom även elektronik.


Vi har varsin mobiltelefon av märket Nokia. Så när vi går ut i regnet har vi Nokia på fötterna och Nokia i fickan. I och för sig har det slutat regna nu. Men det är fruktansvärt varmt och mycket hög luftfuktighet. Så egentligen är det som att gå ut i regn när vi går ut genom dörren. Vi blir genomvåta direkt.


English Version


It has, as you know, been raining heavy here. Railroad bridges have been damaged causing train derailments (for details see   http://www.startribune.com/galleries/125686943.html  )   and during a few hours time we got 5.5 inches of rain at our house. By the way, do you measure rain amount in centimeters in Sweden? We have of course an American rain gauge and as I said we got a little more than five and a half inches in it.


When it is raining, it is clever to use the rubber boots. When I took them out it hit me that it was a pair we have bought in Finland. The brand is Nokia. Yes it is the same Nokia that produces mobile phones and many other things. The conglomerate Nokia was started by Fredrik Idestam as a paper mill in the year 1869 in the town of Nokia, Finland. The company has then been diversified with production of rubber boots, car tires, and llately even electronics.


We have a cell phone each of the Nokia brand. Thus, when we walk out into the rain we have Nokia on our feet and Nokia in our pockets. To tell the truth, it has stopped raining now. But the heat is terrible and the humidity very high. So actually it is like walking out into rain when we leave the house. We get soaking wet immediately.


 
 
lars@sundin.com

lars@sundin.com

22 juli 2011 10:02

Så olika bakgrund "Nokia" och "LM Ericsson" (gamla namnet som jag är uppvuxen med) har.

En gång fanns kända svenska stövlar "Tre Torn" (från Hälsingborg) med bl a en fjällvandrarmodell som hette Sarek. Träsula men rätt mjuk i vristen vill jag minnas. Men nu är dessa varumärkesnamn sålda utomlands, och de produkter som nu bär dem är nog annorlunda. Kanske de är bättre.

Jag har några enklare stövlar stående. Men mina fötters form har förändrats, ja försämrats, de senaste åren och jag tror inte stövlarna passar längre.

Inga hjortronplockande på gungande tuvor längre!

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards