Alla inlägg under december 2011

Av Sven O. Sjöstedt - 31 december 2011 19:07

 


Gott Nytt År!           Happy New Year!


Friskus är årets taleskvinna för klanen Sjöstedt

Friskus is this years' spokesperson for all of the Sjostedts

Av Sven O. Sjöstedt - 27 december 2011 22:53





 

English version after the Swedish


Nu är vi mitt inne i julhelgen med allt vad det innebär, inte minst mat i olika variationer allt efter sed och kultur . Jag växte ju upp med lutfisk, skinka, olika slags korvar, bland annat, trots att vi inte hade något överflöd av pengar. Men det hörde till att inte snåla på julmaten.


Att äta gott och lite för mycket runt jul gör vi fortfarande till julen, men matutbudet har ändrat karaktär. Vi är i en anna kultur nu. Har bytt den skandinaviska julskinke- och lutfiskkulturen mot den amerikanska kalkonkulturen och dessutom är vi ju vegetarianer.


Att vara vegetarian innebär dock inte att man inte kan äta god och varierande kost. Det finns ett stort utbud av produkter baserade på sojabönor och tofu bland annat, som mycket påminner om det man åt som icke vegetarian. Till lunchmackorna i dag hade vi bland annat tofurkyskivor (alltså en vegetarisk variant av kalkon) i olika smaker som pålägg.


Slutligen en kort deklaration varför vi är vegetarianer. Jo, vi är vegetarianer för hälsans skull - djurens hälsa, de mår bättre om vi inte dödar och äter dem, (och vår egen hälsa kommer på köpet). .


God fortsättning på julhelgen.


English Version


Now we are in the midst of the Christmas Holiday with everything connected to it, not the least food of different kinds all depending on customs and culture. I grew up with lutefisk, ham, different kind of sausages, among other things, even though we did not have money to spare. However it was a must to have plenty to eat during Christmas.


We still eat good food and too much food around Christmas, but the kind of food has changed. We live in another culture now. We have exchanged the Scandinavian Ham and lutefisk culture for the American turkey culture and in addition we are vegetarians.


To be a vegetarian does however not mean that you cannot eat good and a great variety of food. There is a great offering of products based on soy beans and tofu among other things, that very much reminds you about the food you ate as a non vegetarian. With today's lunch sandwiches we had for example, slices of tofurky (thus a vegetarian version of turkey), in different varieties as cold cuts.


Finally a short declaration why we are vegetarians. We are vegetarians for the sake of the health - the health of the animals - they are healthier if we do not kill and eat them, (and as a fringe benefit we are healthier also)


Happy continuation on the Christmas Season!


Av Sven O. Sjöstedt - 18 december 2011 02:18

 


English below the Swedish,


Det är ganska fantastiskt egentligen. Genom att sätta en liten mackapär eller manick inte mycket större än en tändsticksask i datorn så öppnas hela värden under mina fingertoppar. Jag som växte upp utan telefon eller TV fattar inte hur det fungerar, men jag utnyttjar tekniken efter bästa förmåga. Det är säkert jättemånga finesser och funktioner som jag inte har listat ut eller klarar av, men vad jag klarar av är nog för mig.


Jag läser svenska dagstidningar där jag sitter mitt i USA. Jag tittar genom en webkamera hur ombyggnaden av Umeå järnvägsstation (där jag en gång för länge sedan jobbade) fortlöper. Aktuell information som uppdateras kontinuerligt. Genom en annan webkamera kan jag se hur svår trafiken är på motorväg 94 mellan St Paul och Minneapolis här i Minnesota om jag skulle vilja ut och åka. Jag kan kolla vädret var jag vill över hela jorden i stort sett. Jag följer dagligen ett stort antal bloggar och intresseforum och gör mina små inlägg och kommentarer. Jag utväxlar elektroniska brev med ett antal vänner och ovänner (finansinstitutionen som har vårt huslån). Jag försökte etablera mig på facebook, men där gick gränsen. Jag blev helt förvirrad över vad som hände och tappade greppet över min sida. Nej jag nöjer mig med den här bloggen.


Det finaste med hela kråksången är att allt går så snabbt, även över långa avstånd. Ett brev till Uppsala 6773 km härifrån går i stort sett lika snabbt som ett brev till närmaste grannen.


Och allt detta tack vare den lilla manicken bredvid tändsticksasken. Jag säger att det är ett tekniskt under som jag inte begriper hur det fungerar, men det gör mig egentligen ingenting om jag inte begriper hur, bara att det fungerar. Och det gör det om ni kan läsa detta mitt epos.


 

English version,


It is really amazing. By putting a small thingamajig or whatever it is called, not much larger than a match box, into the computer the whole world is laid out under my fingertips. I who grew up without telephone or TV do not grasp how it works, but I use the technique as good as I can. There are for sure many things and functions that I have not figured out or can master, but what I manage to do is enough for me.


I read Swedish newspapers where I sit in the midst of the US. I follow, through a live web cam, the remodeling of the railroad station in Umeå, Sweden, (where I worked long time ago). Through another web cam I can see how bad the traffic is on HWY94 between St Paul and Minneapolis here in Minnesota, if I was to venture out on the road. I can check the weather wherever I want practically on the whole globe. I follow a great number of blogs and forums daily, and make my five cents worth of comments. I exchange electronic letters with a great number of friends and enemies (our mortgage institution). I tried to create a face book page, but there I reached my limit. I became completely confused over what was happening and lost control over my page. No, this blog is enough for me.


The beauty of it is that everything is so fast, even over long distances, A letter to Uppsala, Sweden 4208 miles from here is as fast as a letter to the nearest neighbor.


And all this thanks to the little thingamajig at the side of the match box. I say it is a technical wonder, which I do not understand, but it does not matter to me if I do not understand how it works, as long as it works. And it works if you can read this my little rambling.

 

 

 

 


Av Sven O. Sjöstedt - 13 december 2011 22:45

 


English below the Swedish,


Inte väcktes jag av någon vacker, skönsjungade dam med ljuskrona och bricka med kaffe och lussekatter i morse, inte! Visst är det Luciadagen i dag? Men inte firas Lucia i USA säger någon. Jomenvisst, säger jag. Lucia firas fortfarande på många platser här i landet, inte minst i Minnesota. Jag ser av en hastig googling att American Swedish Institute hade Lucia tablå i morse. De flesta fuskade dock och firade redan i söndags. Jag gissar att tillströmingen av åhörare är bättre under en helg.


Bilden ovan tog Chris någon gång under åttiotalet, eller början av nittiotalet. Det var den tid vi var som mest aktiva i SvenskAmerika och vissa år blev vi helt luciade ut med firande både morron och kväll. Det började i helgen före Luciadagen och kunde hålla på nästan ända fram till jul, blandat med lutfiskmiddagar. Vi sprang från Gustavus Adolphus Society, till Frälsningsarmen, till KiChiSaga Club i Lindström, till Gamelgården i Scandia och till alla Lutherska kyrkor däremellan.


Men som sagt var, i år blev det inte en enda Lucia, och inte ens en endaste pepparkaka för mig. Det är bara på en av våra svenska almanackor jag ser att det är Luciadagen i dag. Men när man är så gammal som jag går det bra att leva på minnen också.


"Hej Tomtegubbar....!"


English version


No beautiful singing girl with a crown of candles in her hair and a tray with coffee and saffron buns woke me up this morning. Not at all! Is it not Lucia Day today? But you do not celebrate Lucia in the US, somebody says. Absolutely, I say. Lucia is celebrated in many places in this country, not the least in Minnesota. I see at a quick googling that American Swedish Institute had its Lucia celebration this morning. Most organizations however, cheated and celebrated already last Sunday. I guess the attendence is much better during a weekend.


Chris took the picture above some time during the eighties or maybe in the beginning of the nineties. It was during that time period we were most active in Swedish America and some years Lucias came out our ears, as we celebrated both morning and evening. It began the weekend before the Lucia Day and could go on all the way to Christmas, sometime with some lutefisk dinners mixed in. We ran from the Gustavus Adolphus Society, to the Salvation Army, to KiChiSaga Swedish Club in Lindström, to Gammelgården in Scandia and all the Lutheran Churches in between.


But as I said, this year I did not see a single Lucia, and not even a single gingerbread cookie did I get. It was only by looking at one of our Swedish calendars that I noticed it was the Lucia Day today. But when you are as old as I am, you can live on memories.


Hi to all you Christmas Elves!




Av Sven O. Sjöstedt - 10 december 2011 02:19


   


 


English below the Swedish,




Vad är lycka? Ja, se den som det visste! Varje individ har sin egen version av lycka. Någon tycker att lycka är att kunna sova länge på morgonen. En annan tycker att lycka är att ligga på en solig badstrand. En tredje tycker att lycka är en gratis middag på en lyxrestaurang.



För mig är lycka flera saker. Till exempel att kunna motionera hundarna och mig i Guds friska natur. Eller att ha en katt som ligger och spinner i famnen medan jag njuter av ingredienserna om finns på fotot ovan, en god bok, en kopp Gevalia kaffe och inte minst tid.



Tid att njuta av denna lycka.



När jag tänker efter noga är det lycka att ha tid att göra det man vill, inte bara det man måste.


 


English Version



What is happiness? Who knows! Every person has his or her version of happiness. Some think that happiness is to be able to sleep late in the mornings. Others think happiness is to spend time on a sunny beach. Others again think that happiness is a free dinner in a fancy first class restaurant.



For me happiness is many things. For example to be able to walk the dogs in the pristine nature God created. Or to have a purring cat curled up in my lap while I enjoy the things which are in the photo above, a good book, a mug of Gevalia coffee, and not at least time. Time to enjoy this happiness.



When I really ponder this issue, happiness is to have time to do what you want, not only what you must.


Av Sven O. Sjöstedt - 4 december 2011 22:59

 


English below the Swedish,


Såsom gammal (i dubbel bemärkelse!) järnvägare har jag under årens lopp samlat på mig en mängd järnvägsprylar och memorablia. På bilden ovan är några av ångloken samlade. De har en mängd olika funktioner, förutom att bara vara prydnader och trevliga att titta på.


Överst är en mjuk korg, som jag inte har någon aning om vad man skulle använda den till. Möjligen att bära sköra saker i, som påskäggen till exempel.


På mellanraden finner vi först en keramiksparbössa. Det är loket med grön skorsten och gröna hjul. Jag har ingen aning om det finns några pengar i den och i så fall inte heller vilket lands valuta det kan vara. Det lilla blå loket är enbart prydnad. Det bruna tågsättet i mitten är också en prydnad med granar och olika djur i lasten. Slutligen kommer ett ensamt ånglok in på en station. Den keramikprydnaden är ganska detaljrik och jag gillar den skarpt.


Träloket på nedre raden är en ganska välgjord leksak. Silverloket är en metallsparbössa med lika okänt innehåll som keramiklokets inehåll i raden över. När jag skrivit färdigt det här eposet kanske jag skall ta och gå upp och se om jag kan finna ut vad som gömmer sig i sparbössorna. Sen har vi tre leksakslok. Det gröna plåtloket är en leksak Chris hade i sin barndom. Det svarta är en legobyggsats jag fått, och det lilla blåa är Thomas the Tank Engine. Det bruna keramikloket bakom dessa tre är en blomkruka, men blommorna vi har i den är inte riktiga. Det gröna plåtloket härnäst är en kakburk, men helt utan kakor i. Det har jag sett till. Och slutligen keramikloket längst bak är bara en prydnad utan annan funktion.


Förutom ånglokssamlingen i detta trälokstall har jag modelljärnvägslok i olika modeller och spårvidder, men det får vi ta en annan gång.


English Version


As an old (yes old!) railroader I have collected a lot of railroad things and memorabilia. In the photo above there are some of the steam engines displayed. They can be used for a lot of different functions, in addition to just being decorative and nice to look at.


On top is a soft basket, which I have no idea what its purpose is. Probably to carry fragile things in, like the Easter eggs.


In the middle row we first find a piggybank in ceramic. It's the engine with green smoke stack and green wheels. I have no idea if there is any money in it and neither what country's money it can be. The little blue engine is only a decoration with evergreens and animals as cargo. Finally a single steam engine arrives at a station. That piece is very detailed and I really like it.


The wooden engine in the lower row is a fairly well made toy. The silver engine is a piggybank of metal with as unknown content as the ceramic engine in the row above. When I am finished writing this piece I might go up and see if I can find out what is hidden in the piggy banks. Then we have three toy engines. The green metal engine is a toy that Chris had in her childhood. The black is a built from Lego parts i got, and the little blue is Thomas the Tank Engine. The brown ceramic engine behind these three is a flower pot, but the flowers we have planted in it are only fake ones. The green metal engine is a cookie jar, but completely empty on cookies. I have made sure of that. And finally the ceramic engine at the rear is only a decoration without any other function.


In addition to the collection of steam engines in this wooden round house I have model railroad engines of different models, shapes and sizes, but that is another story.



Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards