Direktlänk till inlägg 19 juni 2012

TV

Av Sven O. Sjöstedt - 19 juni 2012 02:37

 


English below the Swedish,


Vi tycker om att titta på gamla och nyare TV serier på DVD och då har vi märkt att serieavsnitten blivit kortare med åren. Efter viss googling och annan forskning har jag kommit fram till att det beror på att det blivit mer och mer reklam på TV här i USA under åren. Jag har funnit att under 60-talet var ett typiskt entimmes underhållningsprogram 51 minuter, och så 9 minuter reklam. I dag är motsvarande siffror 42 minuter och 18 minuter reklam. Om man ser programmet på TV direkt i stället för på DVD så är det otaliga avbrott för reklam. Dessa 18 minuter av reklam är inte samlade i ett block utan utspridda under timmen. Mycket frustrerande för mig. Jag tappar tråden och så kommer naturligtvis reklamavbrotten när det är som mest spännande. Därför föredrar vi DVD.


Detta gäller alltså de TV kanaler, ett 15-tal i vårt område, som lever på reklaminkomsterna.


Sen finns det en 3-4 kanaler som drivs av "The Public Broadcasting Service (PBS)". En ideell organisation som lever på bidrag och gåvor. I deras program finns det inga reklamavbrott, men vissa tider är dock deras program ersatta med penninginsamlingsdriver.


Och så slutligen har vi ju betal-TV som arbetar över kabel eller satellit. Det systemet har jag ingen erfarenhet av hur det fungerar, för vi har inte ansett att vi haft något behov av det.


Vi använder TV'n mest för att kolla vädret, det finns minst tre väderkanaler vi kan ta in, och nyheterna. Visserligen är det reklamavbrott även i väderleksrapoporterna och nyhetsrapporteringen, men vi försöker stå ut med det för det är inget vi vill se om några år inspelade på DVD.


English version


We enjoy watching older and newer TV series on DVD and we have noticed that the individual episodes have become shorter during the years. After some googling and other research I have reached the conclusion that it depends on the fact that the advertisements have been given more and more time here in the US. I found that in the 1960s a typical hour-long American show would run for 51 minutes and then 9 minutes of advertisements. Today, a similar program would only be 42 minutes long ad then 18 minutes of advertisements. If you watch the program on TV direct and not on DVD, there are several interruptions with advertisements. These 18 minutes of advertisements are not bunched together in one segment but strewn out during the hour. It really frustrates me with all these breaks. I loose the plot and then of course the breaks take place when the most exciting part is going to happen. That's why we prefer DVD.

.

This pertains to the TV channels, about 15 in our area, that get their revenue from advertisements.

 

Then there are 3-4 channels owned by "The Public Broadcasting Service (PBS)". A non profit organization that depends on gifts and donations. Their programs have no advertising breaks, but at times their broadcasting is devoted to fund rising.

And finally we have pay TV, which operates over cable or sattelite. I have no experience from that system, as we have not deemed it necessary for us to use that system.


We use the TV mostly for checking weather forecasts, there are at least three weather channels we can access, and then the news. Yes there are advertising breaks in the weather forecasts and news reporting too, but we try to live with that as that is nothing we want to watch recorded on DVD a few years from now.


 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

20 juni 2012 20:48

"Perry Mason" var ju en av de första stora svenska TV-upplevelserna en gång i svensk TV:s barndom, de sista åren på 50-talet.

Det är väl alltid spännande med rättegångar. Rätt stereotypt var det. Men man tittade!

Själv störs jag fortfarande att närhelst jag kopplar över till TV4, är det reklam på gång. I varje fall är det det intryck jag får. Å andra sidan är SVT:s imbecilla puffande i programpauserna för kommande program störande.

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Dengamleemigranten

21 juni 2012 02:18

Men var glad att det imbicilla puffandet bara kommer i programpauserna och inte som inslag mitt i programmen.

De programserier som nu har ersatt Perry Mason här heter "Law & Order" http://en.wikipedia.org/wiki/Law_%26_Order_(TV_series)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards