Alla inlägg under september 2012

Av Sven O. Sjöstedt - 29 september 2012 22:54

 



English below the Swedish,


Vi idkar kompostering. Det är nyttigt på två, om inte tre nivåer. Först så blir vi av med vårat köksavfall på ett miljöriktigt sätt. Sen får jag rejäl motion när jag två gånger om året "vänder" komposten genom att flytta den från låda till låda. Dessutom måste man vattna komposten i lådorna för att den skall förbrännas bättre. När den så suttit ett halvår i sista lådan är den färdig att lägga ut på blomrabatter, tomatplantering och även runt späda träd och buskar, och det är den tredje och slutliga nivån.


Eftersom vi är vegetarianer och dessutom äter så mycket organisk mat vi kan hitta är vår kompost så gott som fri från gifter och besprutningsmedel. Det tycks maskarna också uppskatta, eftersom jag ser en hel del av dem när jag "vänder" komposten. Ett bra tecken.


Vi köper alltså inga kommersiella gödningsmedel utan använder oss uteslutande av vår egen kompost som jordförbättring och gödsel. Och det tycks både naturen och vi må gott av.


Och så var det de två ivriga amatörträdgårdsodlarna som resonerade. Den ene sade: "Jag lägger endast hönsgödsel på mina jordgubbar", varpå den andre svarade: "Och jag föredrar vispgrädde på mina".


English version


We do composting. It is good in two if not three different ways. First we get rid of our kitchen waste in an ecological correct way. Then I get a good work out when I twice a year "turn" the compost by moving it from bin to bin. In addition you have to water the compost in the bins to make it mulch better. When it thus have been sitting in the last bin for half a year it is time to spread it over the flower beds, tomato plants, and ever around small trees and bushes, and that is the third and final task.


As we are vegetarians and in addition eat as much organic food as we can find, our compost is almost completely free from pesticides and herbicides. The worms seems to appreciate that, as I see a lot of them when I turn the compost. A good sign.


Thus we do not buy any commercial fertilizer but use only our own compost as soil enriching, and fertilizing. And that is a thing both nature and we benefit from.


And finally it was these two amateur gardeners who were discussing. One said: "I only put chicken manure on my strawberries". The other said: "And I prefer whipped cream on mine."

Av Sven O. Sjöstedt - 20 september 2012 22:21

   

English below the Swedish,


I går kväll när när vi alla i lugn och ro varvade ner efter dagens aktiviteter hördes ett fruktansvärt brak från taket på vårt hus. Katterna sprang åt alla håll och gömde sig under möblerna. Hunden skällde. Chris sprang runt och tittade ut genom fönstren och jag tänkte att nu kraschade en av alla dessa lågtflygande varmluftsbalonger på vårt tak.


Jag gick ut och såg då att det var ett träd som blåst ner och fallit på vårt hus. Toppen hade fastnat bakom skorstenen, men jag såg inga direkta skador på huset eller taket. Trädet hade gått av alldeles nere vid roten och nedre delen av stammen hade nästlat sig fast i ett snår av smärre träd och buskar.


Det var bara för mig att ta fram bågsågen och järnspettet och gå till verket med att få ner trädet från taket. Jag sågade ner småträden och buskaget runt den avbrutna rotänden och så tog jag järnspettet och baxade trädet längre och längre bort från huset. Till slut fick jag det så långt bort att grenarna släppte sitt grepp om skorstenen och trädet föll ner på marken. Som tur var skrapade det inte väggen eller petade hål på något fönster i fallet.


Efter att ha suttit och vilat ett tag på trädstammen så var det bara att ta tag och börja rensa upp. Det blir mycket fin brasved av det torra trädet att glädja sig åt i vinter.


English Version


Yesterday evening, when we were all peacefully rested after the activities of the day, a terrible noise was heard from the roof of our house. The cats ran hither and dither and hid under the furniture. The dog barked. Chris ran around and looked out the windows and I was thinking that one of the low flying hot air balloons had crashed on our roof.


I went out and then I saw that it was a tree that had blown over and landed on our house. The top branches were stuck behind our chimney, but I saw no damage on the house or the roof. The tree had broken off just at the root and the lower end of the tree was tangled up in some small trees and bushes.


The only thing for me to do was to take out the hand saw and an iron bar and begin the mission to get the tree down from our roof. I cut down the small trees and the bushes at the root end of the tree and then took the iron bar and in small jumps moved the tree further and further away from the house. Finally I managed to get it far enough for the top branches to let go of the chimney and the tree fell to the ground. Luckily enough it did not scratch the wall nor break any windows in its fall to the ground.


After sitting resting for a spell on the tree trunk it was time to begin the cleaning up. There will be lots of nice fire wood for the open fire place to enjoy this coming winter.

Av Sven O. Sjöstedt - 14 september 2012 21:49

 

English below the Swedish,


För att koppla samman min lilla notebook dator med resten av världen använder jag en manick som kallas "air card". Mitt air card heter Sierra och är från AT&T (American Telephone and Telegraph Company, ett bolag vars historia går ända tillbaka till 1876 då Alexander Graham Bell uppfann telefonen).


Det kostar mig femtifyra dollar i månaden och då får jag använda upp till 5 gigabytes av uppkopplingstid per månad. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad det betyder, men jag får hela tiden uppgifter om hur många gigabytes jag har använt och hur många jag har kvar. Om jag går över min tilldelning blir det straffavgifter, som jag försöker undvika.


I förra månaden nådde jag min maxtid då det var två dagar kvar och jag slutade använda det. Det var dock en svår tid att vara utan internetkontakter. Tänk vad beroende man blivit av att läsa tidningar, kolla de vanliga bloggarna, läsa och skriva brev, och i stort sett följa med vad som händer i den stora världen.


Jag hade verkliga abstinensbesvär. Om jag kommer i samma situation den här månaden så är det väl frågan om jag inte fortsätter och ser hur mycket straffavgifen blir. Den kan vara värd sitt pris för att hålla mina nerver i styr.


English Version


To connect my little note book PC with the rest of the world, I use a "thingamajig" which is called "air card". My air card is of the Sierra brand and from AT&T (American Telephone and Telegraph Company, a company that goes all the way back to the year of 1876 when Alexander Graham Bell invented the telephone).


It costs me fifty-four dollars a month and for that I can use up to 5 gigabytes per month. To be honest, I do not have the slightest idea what that means, but I get continually information about how many gigabytes I have used and how many I have left. If I exceed my allotment there is a penalty to pay, and I try to avoid that.

 

Last month I reached the limit when there were two days left of the month and I stopped using it. However it was a difficult time not to have access to internet. It is scary how dependent I have become to be able to read the news papers, check the regular blogs, read and write letters, and follow what is happening in the rest of the world in general.


I really had withdrawal problems. If I end up in the same situation this month I think I will just plod along and see how much the penalty fee will be. It can be worth its cost to keep my sanity.

Av Sven O. Sjöstedt - 8 september 2012 18:54

                                                  
                               


               

English below the Swedish,


Det finns allehanda leksaker att köpa för våra husdjur att roa sig med. Det är mekanska råttor, tjocka färggranna trossar med knutar på, fjädervippor, med mycket mera. Allt detta kostar pengar och de leksaker vi köpt har visat sig inte vara alltför hållbara.


Tacka vet jag de gratis leksaker som vi får förnyade varje vecka. Francicscus finner väldigt stort nöje i att leka med en tom vattenflaska. Han kastar upp den i luften, dribblar den framför sig, biter i den och jag vet inte allt.

 

Katterna har jätteroligt med en tom papperskasse. De gömmer sig i den, hoppar på den, drar den med sig, och sover i den när de har tröttat ut sig med den. Också en pappremsa är jätterolig att tassa på, bita i, släpa efter sig, och hoppa på när någon annan drar iväg med den.


Tacka vet jag återvinning - även inom leksaksområdet - och det håller våra husdjur med om.


English Version


There is a great variety of toys available to buy for our pets to enjoy themselves. There are mechanical mice, thick colorful ropes with knots, feathers on sticks, and much more. All this costs money, and the toys we have bought have turned out to be very short lived.

 

I am glad for the free toys we get renewed every week. Franciscus has a lot of fun playing with an empty water bottle. He throws it up in the air, he kicks it and runs after it, he chews on it, and much more.


The cats have a great deal of fun playing with an empty paper grocery bag. They hide themselves in it, they jump on it, they pull it behind them, and sleep in it when they have exhausted themselves. Also a piece of cardboard is great to paw, to bite into, to drag around, and to jump on when somebody else pulls it.


Three cheers for recycling - even concerning toys - three cheers in which our pets join.

           

Av Sven O. Sjöstedt - 3 september 2012 17:55

 


English below the Swedish,


Jag har ju tidigare klagat över den ihållande outhärdliga hettan här. Den fortsätter, men som ett litet plåster på såren så tar vi några skopor glass till eftermiddagskaffet. Naturligtvis är det chokladglass. Vi piggar upp den med att drapera den i chokladsås. - Har jag sagt att vi är "chokladomaner"?


Mina första minnen av glass var när jag som barn fick springa upp till Lydias Kiosk i hörnet av Storgatan och Strömersgatan och köpa mig en pistageglasspinne för 25 öre. Det var lycka!


Den årliga officiella glasspremiären för mig var första maj varje år, då vi efter att ha tittat på demonstrationeståget gick till Trädgårdstorget, nedanför Stora Hotellet i Örebro och köpte glasstrutar hos Glass-Kalle. Han hade en kärra med stora cykelhjul och stod vid trottoarkanten och sålde sin glass.


Nej, nu måste jag ägna mig åt att njuta av den belgiska chokladglassen med chokladflarn i och chokladsås över innan den smälter i hettan.


English Version


I have, as you know, earlier complained about the continuing, terrible heat here. It is still hot, but as a small relief we take a couple of scoops of ice cream with the afternoon coffee. Of course it is chocolate ice cream. As a bonus, we pour some chocolate syrup over it - Have I told you that we are "chocolataholics"?


My first memories of ice cream was when I as a child was allowed to run up to Lydia's kiosk at the corner of Storgatan and Strömersgatan to buy a pistachio ice cream stick for a few cents. It was happiness!


The first official ice cream I could have for the year was on May Day (May First), when we after having watched the May Day parade walked to Trädgårdstorget, at Stora Hotellet in Örebro and bought ice cream cones from Glass-Kalle (Ice Cream Charlie). He had a mobile ice cream stand with bicycle wheels on which was set up on the sidewalk, and there he peddled his ice cream.


No, now I have to concentrate on enjoying the Belgian chocolate ice cream with chocolate chips in and chocolate syrup over before it melts in the heat.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards