Alla inlägg under maj 2013

Av Sven O. Sjöstedt - 26 maj 2013 02:29

 

English below the Swedish,


En del av mina vänner har börjat undra vart jag tagit vägen. Jag har inte avhörts på länge och min blogg har inte uppdaterats på en tid.


Orsaken till att ni inte hört av mig är att jag, likt Albert Carlson i Vilhelm Mobergs bok "Din stund på jorden", håller på att inventera mitt liv och min ställning. Gå över tillgångar och skulder, planera för vår framtid, minnas vad som varit.


Mobergs bok "Din stund på jorden" är tragisk, men mycket realistisk. Vi är nog många utvandrare som kan se oss själva i "Mr. Albert Carlson, gammal immigrant".


Jag hoppas kunna komma tillbaka till det aktiva sociala livet på internet, men just nu är inte den rätta tiden.


Jag vill avsluta med ett citat från "Din stund på jorden" : "Varför skall jag göra morgondagen till ett hot, något att frukta? Det är inte i morgon jag lever, inte i nästa vecka eller i nästa månad. Det är denna minut, denna timme, denna dag som jag skall ta mig igenom. Den tid som ännu icke är får jag ta emot när den kommer, när jag lever i den. Även den tiden kommer att ha sin gång, den skall gå ifrån mig, och min oro för den skall följa med i flykten. Den morgondag som jag fruktar skall också snart vara borta."

 

English Version


Some of my friends have begun to wonder where I have gone. They have not heard from me for a long time and my blog has not been updated either.


The reason that you have not heard from me is that I, like Albert Carlson in the book "Your time on earth" (my translation) by the Swedish author Vilhelm Moberg, am taking an inventory of my life and my situation. Checking assets and debts, planning for our future, remember what has been.


The book "Your time on earth" by Moberg is tragic, but very realistic. I think we are many emigrants that can picture us selves as "Mr. Albert Carlson, old immigrant".


I hope to come back to the active social life on internet, but just now is not the right time.


I want to end this with a quotation from "Your time on earth" (My translation): "Why shall I make tomorrow an enemy, something to fear? I do not live tomorrow, not next week, nor next month. It is this minute, this hour, this day that I shall survive. The time that has not yet come I have to deal with when it comes, when I live in it. Even that time will go away, it will disappear from me, and my worries will follow it when it flies away. The tomorrow which I fear will also soon be gone."

Av Sven O. Sjöstedt - 3 maj 2013 20:38


English below the Swedish,


Förr hade vi mycket rådjur runt huset. På senare tid har de dock blivit färre. Inte minst sedan tomten på andra sidan gatan bebyggdes har de minskat drastiskt i antal här.


I förmiddags när Francine och jag var ute på vår promenad mötte vi dock fem rådjur. De verkade inte rädda och Francine var enbart nyfiken. Bilden är inte den bästa, men ni kan säkert urskilja tre rådjur i mitten av bilden och så Francine nere i högra hörnet fastän hon är väl kamoflerad i samma färgnyanser som naturen runt henne. Jo, vi har fortfarande snö på marken den tredje maj.


English Version


Earlier we had lots of deer around our house. Lately there are fewer and fewer of them. Especially since a building has gone up on the lot across the street from us they have diminished drastically.


This morning when Francine and I took our walk we however met five deer. They did not seem afraid and Francine was only curious. The picture is not of good quality, but you can hopefully find tre deer in the middle of the picture and then Francine at the right bottom corner, even though she is wee camouflaged in the same colors as the nature around her. Yes, we still have snow on the ground May third.

Av Sven O. Sjöstedt - 2 maj 2013 19:11


 


English below the Swedish,


Vid ettiden natten som gick ville Francine ut och titta på naturen. Jag gick med henne och gissa vad som mötte oss i dörren! SNÖ! Det kom de sedvanliga 15 centimetrarna innan morronen. Nu är det en bit inpå förmiddagen och snön har börjat smälta. Var det här säsongens sista snöfall?


English Version


Around one o'clock this morning Francine wanted to go out and look at nature. I went with her and guess what met us when we opened the door! SNOW! Before morning the usual 6 inches had come. Now it is mid morning and the snow is melting. Was this the last snow of the season?

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards