Alla inlägg under juni 2018

Av Sven O. Sjöstedt - 29 juni 2018 18:28

 



Här sitter jag nu vid mitt köksbord med min kaffemugg, en förpacking Oreo kakor och datorn öppnad till Facebook. Min katt Friendly ligger bredvid. Det händer tyvärr alltför ofta att det är så jag tillbringar min fritid. Det är oproduktivt, ohälsosamt och mentalt nedbrytande.


Men varför gör jag det då?


Jag är lat. Jag har inte viljestyrkan att resa mig och gå och göra det jag borde. Jag bara sitter kvar och stirrar emellanåt tomt ut genom fönstret. Förmodligen är det fortarande en sots depression sedan jag förlorade Chris.


Genom att anmäla mig till olika aktiviteter och uppdrag tvingar jag mig att bli aktiv. Jag har kvar en viss ansvarskänsla, så om jag lovat att göra någonting, så gör jag det.


Nu måste jag lova mig själv att göra vissa saker. Genom att skriva ner dem här sätter jag ett högre tryck på mig själv att verkligen göra det. Alltså lovar jag härmed mig själv att gå minst 10000 steg varje dag (min Fitbit räknar dem). Att inte äta snacks, kaffebröd och godis mellan mina tre mål. Att göra de riktiga måltiderna hälsosammare och äta dem i lugn och ro. Att ägna en till två timmar, om möjligt mer, varje dag till att gå igenom den mängd av ouppackade kartonger och backar jag har i garderober och garaget. Att finna trivsel, vänner och göra roliga saker. Att gå ner i vikt. Mål 165 - 170 pund (i dag på morgonen vägde jag 182 pund).


Hinner jag då med allt det här? Javisst, dygnet har 24 timmar och jag sover 6-8 timmar. Det lämnar 16 - 18 timmar för mig att fylla med aktiviteter.


Kommer jag att kunna hålla de här löftena? Ett gammalt svenskt ordspråk säger: Den som lever får se.


(PS. I dag skall det bli 110F inklusive luftfuktighetsfaktorn. Jag stannar inne. I kväll skall jag jobba 4 tim, men min arbetsplats vid Target är luftkonditionerad.)


English


Here I am sitting at my kitchen table with my coffee mug, a pack of Oreo cookies and the computer opened to Facebook. My cat Friendly is with me. Unfortunately, it happens too often that I spend my free time like this. It is un-productive, unhealthy and mentally destructive.


But why do I do that then?


I'm lazy. I do not have the will to rise and go and do what I should. I just sit still staring out the window. Probably, it's still a light depression since I lost Chris.


By signing up for various activities and assignments, I force myself to become active. I have a certain sense of responsibility, so if I promised to do something, I'll do that.


Now I have to promise myself to do some things. By writing down them here I put a higher pressure on myself to really do it. So I promise myself to go at least 10000 steps each day (my Fitbit counts them). Not to eat snacks, coffee bread and sweets between my three regular meals. To make the real meals healthier and eat them withouth sress. To spend one to two hours, if possible more, every day to go through the wast amount of unpacked cartons and fot lockers I have in the wardrobes and the garage. Finding well-being, friends and doing fun things. To lose weight. Goal 165 - 170 pounds (this morning I weighed 182 pounds).


Do I have time to do all this? Yes, the day has 24 hours and I sleep 6-8 hours. It leaves 16-18 hours for me to fill with activities.


Will I be able to keep these promises? An old Swedish saying goes: The one who lives may see.


(PS. Today, it will be 110F including the humidity factor. I'll stay in. Tonight I'll work 4 hours, but my workplace at Target is air conditioned.)

Av Sven O. Sjöstedt - 21 juni 2018 15:12

Det här är tredje och sista bloggen om de gamla vykortsalbumen. Vykorten här är gratulationskort, julkort och liknande. Jag låter korten tala för sigh själva. / This is the third and last blog about the old postcard albums. The postcards are greeting cards, Christmas cards and simular. I let the cards speak for themselves.

                   

Av Sven O. Sjöstedt - 14 juni 2018 15:37

Ett urval av 10 kort ur det digra albumet. Från sent 1800-tal till tidigt 1900-tal. /  A selection of ten cards from the album. From late 1800 to early 1900.



 

Vi börjar naturligtvis med tåg / Naturally we begin with train.

 



 


 

 


 

 

Och så rundar vi av med lite modernare transportmedel / And then we select some more odern mode of transportation.

 

 

Så har jag sparat det bästa till sist - Then I have saved the best to last.


 

Av Sven O. Sjöstedt - 8 juni 2018 09:06

 

 

Gammalt vykortsalbum


Jag går igenom kartonger som Chris och jag packade för många år sedan i Sverige och Finland. I dag fann jag ett gammalt vykortsalbum som Chris' farmor möjligen kan ha sammanställt. Det finns vykort och olika typer av kommunickationskort i det. I dag tar jag bara fram ett av korten, men jag kommer i framtiden att visa och kommentera många andra.


 
Framsidan av kortet är ganska enkel. En flicka med bakgods som ger en annan flicka en kringla. Vad som är intressant är baksidan.


 
Kortet är sänt till "Tvätterskan Nyström Karperö". Nyström var Chris fars efternamn. Han var född i början av 1900-talet. Kortet är daterat 1909. Tvätterskan kan alltså ha varit hans mor, eller någon annan släkting.


Karperö ligger vid en sjö, Karperöfjärden, och det var inte otroligt att hon tvättade, eller åtminstone sköljde tvätten i sjön.


Texten lyder: "Var god och afhämta vår tvätt lördagen d. 3. April 1909, E Hammarström Vasa, Sandög. 4. d. 23 Mars 1909"


Om man tittar på poststämpeln så var kortet avsänt från Nikolaistad och frimärket har även krylliska boksäver. År 1909 löd Finland under Ryssland. Genom kejserligt manifest 1855 förändrades stadsnamnet Vasa till Nikolaistad; finska Nikolainkaupunki (efter tsar Nikolaj I av Ryssland). Alla försök att få ändringen att återgå var förgäves, intill dess efter ryska revolutionen 1917. Då återfick staden sitt gamla namn, som hela tiden fortlevt i dagligt tal. Det ser vi även på vykortet. Poststämpeln säger Nikolaistad, men E Hammarström uppger sin adress som Vasa.


Finland var i över 600 år en del av Sverige, som 1809 förlorade området till Ryssland. Finland blev ett storfurstendöme med mycket långtgående autonomi inom det ryska imperiet 1809. Finland blev självständigt 1917. Finland är konstitutionellt tvåspråkigt. ”Nationalspråken” finska och svenska har samma juridiska status även om den stora majoriteten har finska som modersmål.


 
Jag lägger in ytterligare ett kort. Det är faktiskt ett fotografi som på baksidan är upplagt som ett postkort. Fotografiet är taget vid Stadden Studio, Marshfield, Oregon, USA. Tyvärr saknas datumstämpel. Jag tror mig kunna identifiera mannen längst till höger i bakre raden som Chris' far, Axel, Sigfrid Nyström.


Old postcard album


I'm going through cartons that Chris and I packed many years ago in Sweden and Finland. Today, I found an old postcard album that Chris's grandmother may have compiled. There are postcards and different types of communication cards in it. Today, I only pick up one of the cards, but I will in the future show and comment on many others.


The front of the card is quite simple. A girl with baked goods giving another girl a pretzel. What's interesting is the backside.


The card has been sent to "Tvättskan (The laundress) Nyström Karperö". Nyström was Chris's father's last name. He was born in the early 20th century. The card is dated 1909. The laundress can thus have been his mother, or any other relative.


Karperö is located on a lake, Karperöfjärden, and it was not unbelievable that she was washing, or at least rinsing the laundry in the lake.


The text reads: "Please collect our laundry on Saturday, April 3rd, 1909, E Hammarström Vasa, Sandög. 4, March 23, 1909"


If you look at the postmark, the card was sent from Nikolaistad and the stamp also has cryllic letters. In 1909 Finland belonged to Russia. By imperial manifesto in 1855 the city name Vaasa changed to Nikolaistad; Finnish Nikolainkaupunki (after Tsar Nikolaj I of Russia). All attempts to make the change reversed were in vain, until after the Russian Revolution in 1917. Then the city regained its old name, which hads all the time been used by the citizen. We also see that on the postcard. The postmark says Nikolaistad, but E Hammarström states his address as Vaasa.


For more than 600 years, Finland had been part of Sweden, which in 1809 lost the territory to Russia. Finland became an autonomy within the Russian empire in 1809. Finland became independent in 1917. Finland is constitutional bilingual. "The national languages" Finnish and Swedish have the same legal status even though the vast majority have Finnish as their mother tongue.


I will add another card. It's actually a photograph that's on the back is laid out as a postcard. The photograph was taken at Stadden Studio, Marshfield, Oregon, USA. Unfortunately the date stamp is missing. I think I can identify the man to the right in the back row as Chris's father, Axel, Sigfrid Nyström.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards