Direktlänk till inlägg 13 oktober 2018

Olika Titlar - Different Titles

Av Sven O. Sjöstedt - 13 oktober 2018 21:58

English after the Swedish

 
I en låda hittade jag min första fribiljett vid järnvägen. Hushållsbiljett var namnet på dem på den tiden. Som ni ser på titelraden så var jag Xvasp då. Det var den statliga förkortningen av Expeditionsvaktsaspirant. Allmän springpojke alltså.


   
Den finaste befattningen, i mitt tycke, som jag haft vid järnvägen både i Sverige och här i USA är Stationsmästare-Stationmaster. I Sverige vikarierade jag som stationsmästare vid Morgongåva station på linjen Uppsala - Sala, och här i USA vikarierade jag som stationsmästare vid The Turntable and Werstern Railway vid Jackson Street Roundhouse.


   
Amerikanarna är bra på att komma upp med fina titlar. Vid mitt museum är jag Docent, vilket i stort sett är det samma som guide. Vid valen här har jag hjälpt till som Election Judge, vilket helt enkelt är en allmän medhjälpare i och vid vallokalen.


 


Den varuhuskedja, Target, som jag jobbade vid kallar inte de som handlade där för kunder. Nej de kallas för gäster.

 


Men trots alla fina titlar och beteckningar, så är jag ändock bara en av de sju och en halv miljard människor som vandrar på vår jord.


English


 
In a box I found my first free ticket at the railroad. The household ticket was the name of them at that time. As you can see at the title line, I was Xvasp then. That was the state abbreviation of Expedition Guardian Aspirant. Lowest in the peck order. Do everything nobody else wanted to do.


   
The nicest position, in my opinion, that I had at the railroad both in Sweden and here in the US is the Stationsmästare-Stationmaster. In Sweden, I worked as stationmaster at Morgongåva station on the Uppsala - Sala line, and here in the United States, I was stationmaster at The Turntable and Werstern Railway at Jackson Street Roundhouse.

   


The Americans are good at coming up with nice titles. At my museum I am a Docent, which is basically the same as a guide. In the election here I have helped as the Election Judge, which is simply a general assistant in and at the election hall.


 
The department store chain, Target, that I worked at, does not call those who shop there for customers. No they are called guests.


 
But despite all the fine titles and names, I am only one of the seven and a half billion people who walk on our planet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards