Direktlänk till inlägg 27 oktober 2018

Att laga sin egen mat. Make your own food

Av Sven O. Sjöstedt - 27 oktober 2018 02:52

 

 

English below the Swedish


Jag är ju sorgligt nog sen Chris dog, fri såsom fågeln och tar dagen som den kommer. Det omfattar även mathållningen. Jag är ingen duktig kock och äter gärna ute, men det blir för dyrt i längden. Enklaste maten att laga hemma är de färdiga djupfrysta matpaketen som jag bara sätter in i mikrovågsugnen i 4 minuter och så visp är de färdiga. Jag är ju vegetarian och det finns ett bra sortiment av vegetarisk färdiglagad mat att välja på.


Men ibland vill jag laga till något på egen hand. Att grädda våfflor i ett elektriskt våffeljärn eller att koka ris i en speciell riskokare klarar jag av. Den här riskokaren har även en övre avdelning där man kan lägga ner grönsaker och de blir då färdiga samtidigt med riset. Sen kan jag värma upp en djupfryst vegetarisk köttfärsbiff i mikrovågsugnen och får då ett ganska fint mål med ris, grönsaker och biff.


Emellanåt vill jag ha något speciellt. Som i kväll till exempel. Då tar jag två brödskivor eller ett hamburgsbröd. Brer smör på de båda skivorna. Skär med kniv ett par rejäla ostskivor (Jarlbergsost) som jag lägger på den undre skivan. Osthyveln ger för tunna skivor. Steker ett ägg. Jag vet att det är lagom stekt när brandvarnaren börjat tjuta. Ägget lägger jag ovanpå osten. Värmer upp två vegetariska skivor av bacon i mikrovågsugnen. Dem lägger jag ovanpå ägget och så lägger jag den andra brödskivan med smöret neråt ovanpå alltihopa. Sen njuter jag storligen av mitt egenhändigt tillaga favoritmål.


English


Sadly, since Chris died, I am free like the bird and take the day as it comes. It also includes the eating routines. I am not a good cook and I like to eat out, but it will be too expensive in the long run. The simplest food to make at home is the ready-made deep-frozen food packages that I only put in the microwave for 4 minutes and then they are ready. I am a vegetarian and there is a good selection of vegetarian ready-made meals to choose from.


But sometimes I want to fix something on my own. To make waffles in an electric waffle iron or to cook rice in a special rice cooker I can handle. This rice cooker also has an upper section where you can put vegetables and they will be ready at the same time as the rice. Then I can warm up a frozen hamburger patty in the microwave and get a pretty fine meal with rice, vegetables and hamburger patty.


Occasionally I want something special. As this evening for example. Then I take two bread slices or a hamburg bread. Put butter on both slices. Cut with a knife a pair of real cheese slices (Jarlbergs cheese) that I put on the lower slice. Fry an egg. I know it's perfectly fried when the fire detector start to sound. The egg I put on top of the cheese. Heat up two vegetarian slices of bacon in the microwave. I put them on top of the egg and then I put the other bread slice with the butter down on top of all. Then I greatly enjoy my own made favorite meal.

 
 
Ingen bild

Tamara Baker

27 oktober 2018 04:04

Have you ever made vegetable soup stock? You can freeze it in ice cube trays, which makes it easy for you to have as little or as much of it as you want.

Another thing to do: If you have a hard time falling asleep at night, think of a menu plan for the next day, then do as much of the "prep" (preparation) work before you go to bed. For example: you could chop up some carrots or onions or other vegetables at night, and then during the next day you could put them in an omelette for breakfast, or in a vegetable broth for soup, or in a salad.

If you haven't done so already, you might wish to consider splitting a CSA share with a friend or two.

 
dengamleemigranten

dengamleemigranten

27 oktober 2018 15:18

Thank you for the ideas. I might begin thinking about and planning what I eat better

http://sv45en

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards