Alla inlägg under december 2018

Av Sven O. Sjöstedt - 17 december 2018 18:18

 

English below the Swedish


Så har det gått ett år igen. Ett år jag är mycket nöjd med och tacksam för. Det har nu gått två och ett halvt år sedan Chris dog och jag börjar komma in i ett liv med egna rutiner utan henne. Jag saknar naturligtvis henne, men livet måste gå vidare. Här nedan en liten glimt av vad jag hade för mig under 2018.


Som stöd för minnet för detta jul- och nyårsbrev brev har jag min kalender där jag klottrat ner vad jag skall komma ihåg. Redan den tredje januari har jag skrivit "gå igenom en låda". det hänvisar till alla de lådor jag har som fortfarande tar upp hela den plats en andra bil skulle ha haft i mitt garage. Emellanåt tar jag mig i kragen och går igenom en låda, men det jag hittar i dem påminner så mycket om Chris att det går sakta. Med den fart jag har nu på uppackandet kommer det att bli en livsuppgift för mig. Någon stackars bouppteckningsman får säkert gå igenom de sista lådorna.


I februari tog jag itu med mina dåliga tänder. Jag besökte tre kliniker och fick tre olika bud om vad det skulle kosta att få tillbaka mitt leende. Alldeles för mycket från alla tre. Alltså behövde jag skaffa mer pengar och det gjorde jag genom att börja jobba igen. Jag tog anställing på deltid som kassör i ett Targetvaruhus. Samma concern vid vars huvudkontor jag hade jobbat 27 år innan jag pensionerade mig 2010. Jag gillade verkligen kassörsjobbet och det var bra eftersom det skulle ta en tid innan jag fått ihop nog för mina nya tänder.


I mars upptäckte jag svenska tunnpankakor i flera restauranger här. Först i International House of Pancakes och sen i Taste of Scandinavia. Taste of Scandinavia har blivit min favoritrestaurang dit jag tar svenska besökare bland annat. I mars var det även årsmöte i Minnesota Transportation Museum. Jag är ju voluntär i deras lokstall, Jackson Street Roundhouse. Vilket verkligen hjälpt mig komma tillbaka till det aktiva livet.


i april experimenterade jag mycket med att laga min egen mat. Jag hade fått en riskokare med hållare för grönsaker i övre delen, så jag kokade ris med grönsaker. Jag experimenterade även med olika slags omeletter. Steka ägg var ingen konst för när brandvarnaren tjöt visste jag att ägget var välstekt. Allteftersom har jag blivit allt latare med matlagningen. Jag värmer ofta upp färdiga rätter i mikrovågsugnen eller äter färdiga sallader. Det tar för mycket tid att planera, köpa hem råvarorna och laga egen mat.


I maj fick jag ett mycket trevligt besök från Sverige. Det var våra vänner Kerstin och Håkan Karlsson från Sävar som stannade till några dagar hos mig på sin rundresa i USA. Vi besökte svenskbygderna andra sevärdheter de dagar de var här. Jag jobbar fortfarande deltid som kassör på Target.


i juni hade jagg fått ihop så mycket pengar att jag började processen med de nya tänderna. Det var tandläkare Paul Kirkegaard i St Anthony Park som fixade dom åt mig. Han och tidigare hans kollega Björndahl är de enda två tandläkare jag har gått hos här i USA. Jag gillade båda, de skämtade och var lättsamma, men gjorde bra jobb. I juni började jag engagera mig i lokalpolitiken här genom att bli medlem i Community Assembly. Vi träffas en gång i månade och diskuterar hur vår stad, Brooklyn Park med runt 76000 innevånare, skall kunna förbättras.


I juli ser jag att jag motionerade mycket. Jag gick runt här i trakten, men ofta åkte jag och min "aktivitetsledare" Ghazaleh till någon delstatspark eller nationalpark och fotvandrade. Det var mcket nyttigt för mig. Jag borde ta mig i kragen och bli mera fysiskt aktiv igen. De aktiviteter jag ägnar mig åt nu sker oftatst sittande. Jag for även runt mycket med bil i trakten och hälsade också på våra gamla vänner Mary och Karl i Amery i Wisconsin. Under juli slutade jag jobbaför Target. Jag hade nu fått ihop nog med pengar för att kunna betala mina nya tänder.


I augusti har jag min födelsedag, men the primary voting hölls på min födelsedag och eftersom jag var election judge jobbade jag i vallokalen hela den dagen. Jag sköt på födelsedagsfirandet till oktober. Jag besökte också den årliga Spelmansstämman i Scandia i augusti. Den stämma som Chris och jag hjälpte till med att starta. Och så var jag även en av de 2.046.533 besökarna på Minnesota State Fair. Ja, jag inte bara besöte, jag jobbade även i det stånd som Minnesota Transportation Museum hade där.


I september blev det mycket nordisk kultur här. Det började med att jag besökte Punschklubben en torsdagskväll för gul ärtsoppa och tunnpankakor. Sen blev det den Nordiska musikfesten i Viktoria med massor med härlig nordisk folkmusik. Jag tillbringade även en dag med Twin Cities Nyckelhapalag i samband med firandet av deras 20års jubileum.


I oktober firade jag min försenade födelsedag rejält. Massor med nordisk folkmusik, folkdansare, stor maffig chokladtårta och många som uppvaktadeJag åt även min första julmiddag. En sorslagen tillställning i Bethelkyrkan i Hudson, Wisconsin med massor av mat och svensk folkmusik. Jag börjar även ta aktiv del i verksamheten i Frälsningsarmen här i Brooklyn Park. Jag söker mer och mer aktiviteter närmare här där jag bor eftersom jag har svårt att köra bil i mörker och vinterväglag. Jag måste kanske undersöka hur det här med Uber fungerar.


I november var det så dags för val igen och jag jobbade åter som Election Judge. Det var mycket intressant att få en inblick i hur valsystemet fungerar. I november blev jag även medlem i en kommittee här i Brooklyn Park som sedan 1964 anordnar en två dagars festival kallad "Tater Daze". Jag hjälper även Frälsningsarmen med de röda grytorna. Jag står inte ute och skramlar med en klocka, utan hjälper till på kontoret med det administrativa och sen checkar in grytorna på kvällen och åker med i skåpbilen som forslar dem till ett security företag.


Hittills i december har det inte hänt så mycket. Jag deltog i ett mycket fint och för mig nostalgiskt firande av Lucia på Frälsningsarmen. Jag är "adoptivbror" till en annan voluntär på järnvägsmuseet. Han har i år, liksom de tidigare åren sen Chris dog, bjudit mig in till hans stora familjs julmiddag. Jag ser fram emot det, och så en annat julbord hos en familj från Frälsningsarmen på juldagen. Jag är väl omhändertagen i julhelgen.


Summering. Jag är mycket tacksam för min någorlunda goda hälsa och att jag kan klara mig själv i min lägenhet. Det enda jag har tagit hälp med är städningen. Jag kom mig inte för att städa, så nu kommer en mycket trevlig pensionerad flygvärdinna var annan vecka och städar åt mig. Jag stortrivs i lägenheten. Den har allt jag behöver och lite till. Så till exempel har jag tvätt och tork i ett litet rum inne i lägenheten. Mycket bekvämt. Jag har ett två bilars garage under lägenheten med en trappa direkt upp till lägenheten. Mitt sociala liv lever jag huvudsakligen här på internet, men jag har vänner på järnvägsmuseet, bland nordiska folkmusikanter och i Frälsningsarmen nu. Min ekonomi är balanserad. Jag lever på pensioner och med aktiv budgetering går debit och kredit ihop. I bland blir det även en liten slant över som jag lägger undan för en Sverigeresa. Den som lever får se om den blir av.


God Jul och Gott Nytt År önskar Den Gamle Emigranter eder alla!

 

English


Then another year has passed. A year I am very pleased with and grateful for. It's been two and a half years since Chris died and I'm getting into a life with my own routines without her. I obviously miss her, but life must go on. Below is a small glimpse of what I did in 2018.


To support the memory for writing this Christmas and New Year's letter, I use my calendar where I scratched down what I should remember. As of January 3rd, I have written "go through a box". It refers to all the boxes I have that still take up the entire place a second car would have had in my garage. From time to time I push myself to go through a box, but what I find in them reminds me of Chris so the going is slow. With the pace I have now on unpacking, it will be a life task for me. Some poor executor may surely have to go through the last of the boxes.


In February I decided to do something about my bad teeth. I visited three clinics and received three different bids about what it would cost to get my smile back. Far too much from all three. So I needed to get more money and I did that by starting work again. I took a part-time employment as cashier in a Target store. The same concern at whose headquarters I had worked 27 years before I retired in 2010. I really liked the cashier job and it was good because it would take some time before I got enough money for my new teeth.


In March, I discovered Swedish thin pancakes in several restaurants here. First in the International House of Pancakes and later in Taste of Scandinavia. Taste of Scandinavia has become my favorite restaurant, where I take Swedish visitors, among other things. In March, there was also the annual meeting of the Minnesota Transportation Museum. I am volunteered at their roundhouse, Jackson Street Roundhouse. Which really helped me get back to the active life.


In April, I experimented a lot with cooking my own food. I had a rice cooker with vegetables tray on the top, so I cooked rice with vegetables. I also experimented with different kinds of omelets. Fried eggs were no art for when the fire detector was screaming, I knew that the egg was well fried. As I've becom more lazy with cooking. I often heat up ready made dishes in the microwave or eat ready-made salads. It takes too much time to plan, buy home raw materials and cook your own food.


In May, I received a very nice visit from Sweden. It was our friends Kerstin and Håkan Karlsson from Sävar who stayed for a few days with me on their tour of the United States. We visited the Swedish Minnesota and other Swedish attractions the days they were here. I still worked part-time as cashier at Target.


In June, I had gathered so much money that I started the process of the new teeth. It was the dentist Paul Kirkegaard in St Anthony Park who fixed them for me. He and earlier his colleague Björndahl are the only two dentists I've been to here in the United States. I liked both, they joked and were easy-going, but did a good job. In June, I began to engage myself in local politics here by joining the Community Assembly. We meet once a month and discuss how our city, Brooklyn Park, with around 76,000 people, can be improved.


In July, I see that I was exercising a lot. I walked around here in the neighborhood, but often I and my "activity leader" Ghazaleh went to any state park or national park and hiked. That was helpful to me. I become more physically active again. The activities I do now take place most often sitting in a chair. I also spent a lot of time travelng by cararound here and also visiting our old friends Mary and Karl in Amery, Wisconsin. In July, I stopped working for Target. I had now got enough money to pay for my new teeth.


In August I have my birthday, but the primary voting was held on my birthday and since I was an election judge, I worked in the polling place that day. I pushed my birthday celebration until October. I also visited the annual Spelmansstämma in Scandia in August. IChris and I helped to start that fiddling festival. And so I was also one of the 2,046,533 visitors at the Minnesota State Fair. Yes, I not only visited, I also worked in the stall that the Minnesota Transportation Museum had there.


In September, there was a lot of Nordic culture here. It started by me visiting the Punsch Club on a Thursday night for yellow pea soup and thin pancakes. Then i visited the Nordic music festival in Viktoria with lots of beautiful Nordic folk music. I also spent a day with the Twin Cities Key Harp team in connection with the celebration of their 20th anniversary.


In October, I celebrated my belated birthday in style. Lots of Nordic folk music, folk dancers, big fudge chocolate cake and many friends who participated. n October I even ate my first Christmas dinner. An elaborate event in Bethel Church in Hudson, Wisconsin with lots of food and Swedish folk music. I'm also starting to take an active part in the kettle operation of the Salvation Army here in Brooklyn Park. I'm looking for more and more activities closer to where I live, because I'm having trouble driving a car in the dark and winter. I may have to investigate how it would work with Uber.

In November, it was time for elections again and I worked again as the Election Judge. It was very interesting to get an insight into how the voting system works.

 

In November, I also became a member of a committee here in Brooklyn Park, which has organized a two-day festival called "Tater Daze" since 1964. I also help the Salvation Arm with the red kettles. I do not ring a bell, but help in the office with the administrative works and then check in the kettles in the evening and then go with the van that takes them to a security company.


So far in December, not much has happened. I participated in a very fine and for me nostalgic celebration of Lucia at the Salvation Army. I'm "adoptive brother" to another volunteer at the railway museum. He has this year, like the previous years since Chris died, invited me to his great family's Christmas dinner on Christmas eve. I look forward to that, and then another dinner on Christmas day at a family from the Salvation Army. I am well cared for during Christmas.


Summation. I am very grateful for my reasonably good health and that I can manage living by myself in my apartment. The only thing I've hired help for is cleaning. I did not get around to clean the apartment, so now a very nice retired flight attendant comes here every other week to clean for me. I like my apartment very much. It has everything I need and a little more. So for example, I have a washer and drier in a small room in the apartment. Very comfortable. I have a two-car garage under the apartment with a staircase right up to the apartment. My social life is mainly on the internet, but I have friends at the railway museum, among Nordic folk musicians and in the Salvation Army now. My economy is balanced. I live on pensions and with active budgeting, debit and credit balances. In addition, there is also a small small amount left over each month, which I set aside for a trip to Sweden. If it becomes reality is left to see.


The Old Emigrant wishes you all a Merry Christmas and a Happy New Year!

Av Sven O. Sjöstedt - 4 december 2018 17:56


English after the Swedish


I dag bläddrar jag i ett gammalt fotoalbum. Här är ett upplägg med minnen från när vi gifte oss. Vi gifte oss i Mikaelskyrkan i Uppsala 1974. Mikelskyrkan står fortfarande kvar, men på grund av liten aktivitet och åtråvärt tomtläge hotas den av rivning. Vår mottagnng efter vigseln höll vi i Odinsborg, en robust restaurang vid de gamla vikingagravarna i Gamla Uppsala.


Today I'm browsing an old photo album. Here's a set of memories from when we got married. We got married in Mikaels church in Uppsala in 1974. The Mikael churchl is still standing, but due to little activity and desirable property, it is threatened by demolition. Our reception after the wedding we held in Odinsborg, a robust restaurant at the old Viking graves in Gamla Uppsala

   

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards