Alla inlägg den 12 januari 2019

Av Sven O. Sjöstedt - 12 januari 2019 18:23

  

English below the Swedish

 

Jag gillar att lyssna till musik. Speciellt nordisk folkmusik. Många låtar väcker minnen och känslor hos mig. Här tänker jag berätta om en av alla dessa speciella låtar. Det är den finska Säkkijärven Polka. Den är ju unik på många sätt med sitt ursprung i det då finska området vid Leningrad, nuvarande St Petersburg, och användningen i kriget mellan Finland och Sovjetunionen 1941-1944.


Min personlig upplevese skedde under en tågresa i norra Finland på 1960-talet. Det var vinter och mycket kallt. Jag gick till restaurangvagnen för att värma mig med en kopp hett kaffe. Det var en gammal vagn. Uppvärmingen skedde via en vedkamin i ena änden av vagnen. Det var mörkt ute. Fönstren hade stora froststjärnor. Jag fick mitt kaffe och satte mig ner. I vagnsänden vid kaminen satt en gammal finne med ett dragspel. Han hade druckit mycket starkare saker än det becksvarta kaffe jag njöt av. Men spela dragspel kunde han. När han spelade Säkkjärven Polka fick jag gåshud på armarna. Hela stämningen, värmen från vedkaminen, mörkret utanför de frostiga fönstren, skenskarvdunket, halvdunklet i vagnen, det heta kaffet, och så dragspelsmusiken. Det går inte att med rätta beskriva det hela, men försök blunda och tänka er in i situationen när ni lyssnar till

 

https://www.youtube.com/watch?v=RS-dqK1Tl-E&list=PLFrc7t6naYITT6YJFODmOU8SAeCo5HYgy

 

 

English 
I like to listen to music. Especially Nordic folk music. Many songs awaken memories and feelings for me. Here I am going to tell you about one of all these special songs. It is the Finnish Säkkijärven Polka. It is unique in many ways with its origin in the then Finnish area of Leningrad, present-day St. Petersburg, and its use in the war between Finland and the Soviet Union in 1941-1944.


My personal experience took place during a train journey in northern Finland in the 1960s. It was winter and very cold. I went to the restaurant car to warm myself with a cup of hot coffee. It was an old railroad car. It was heated by a wood stove at one end of the car. It was dark outside. The windows had great frost stars. I got my coffee and sat down. In the end of the car at the stove, an old Finn sat with an accordion. He had drunk much stronger things than the pitch black coffee I enjoyed. But playing the accordion he could. When he played Säkkjärven Polka, I got goose bumps on my arms. The whole atmosphere, the warmth of the wood-burning stove, the darkness outside the frosty windows, the rail clicety clack , the half-darkness in the car, the hot coffee, and so the accordion music. You cannot rightly describe it all, but try to close your eyes and think about the environment when you listen to

 

https://www.youtube.com/watch?v=RS-dqK1Tl-E&list=PLFrc7t6naYITT6YJFODmOU8SAeCo5HYgy

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards