Direktlänk till inlägg 17 april 2020

Stanna Hemma 20200417

Av Sven O. Sjöstedt - 17 april 2020 15:44

 

Stanna hemma.


English after the Swedish


Här är en glimt av mitt liv under denna Corona virus tid.


Jag bor ju i Minnesota och vår guvernör har utfärdat en bestämmelse som i stort går ut på att alla skall isolera sig hemma. Här är ett utdrag:

"I order as follows:
1. Beginning on Friday, March 27, 2020 at 11:59 pm through Friday, April 10, 2020 at
5:00 pm, all persons currently living within the State of Minnesota are ordered to stay
at home or in their place of residence except to engage in the Activities and Critical
Sector work set forth below in Paragraphs 5 and 6."

Giltighetstiden har nu för längts till 3e maj.


Men paragraf 5 punkt f tillåter mig och Marilyn att träffas. Den säger att man kan kolla up och hjälpa familjemedlemmar, vänner och husdjur i ett annat hushåll. Vi är båda över 70, ensamståede och har inga barn så vi kan kolla upp och hjälpa varandra.


På översta fotot hjälper jag vännen, den mycket nära vännen, Marilyn rensa takränorna inför vårregnen. Som tack bjuder hon mig sen på kaffe på altanen utanför sitt hus. (Nedre fotot).


Den kyrka som Marilyn är organist och körledare i har gudstjänster över Facebook nu. Det är bara prästen, hon, en solist och en kameraman som är i kyrkan. Församlingen sitter hemma och kollar det hela på facebook.

Jag hade tänkt att fira min 75-årsdag stort på mitt järnvägsmuseum med levande folkmusik, tårtor och underhållning. Men nu ser det inte ut att bli av. Även om själva toppen av viruset nås i maj här, som man har projekterat, så kommer det att ta flera månader innan allt är över och man tillåter folksamlingar igen. (PS,innan jag hann sända detta ändrades kurvan till att nå toppen i mitten av juli.)


Marilyn hade för ett år sedan bokat en resa till passionsspelen i Oberammergau, men den har blivit inställd. Vi hade även planerat en resa till Sverige och Finland i höst. Den kommer inte att bli av. Kanske nästa vår?


Som det är nu går det ingen nöd på oss, och vi trivs med varandras sällskap, så livet är drägligt. Men naturligvis hoppas vi att allt skall återgå till det normala snart. Personligen undrar jag dock om allt kan bli som förr igen, eller vissa saker kommer att för alltid bli förändrade. Vi får se.


 
English


Stay home.


Here's a glimpse of my life during this Corona virus era.


I live in Minnesota and our governor has issued an order that basically means that everyone should isolate themselves at home. Here is an excerpt from the order:

"I order as follows:
1. Beginning on Friday, March 27, 2020 at 11:59 pm through Friday, April 10, 2020 at
5:00 p.m., all persons currently living within the State of Minnesota are ordered to stay
at home or in their place of residence except to engage in the Activities and Critical
Sector work set forth below in Paragraphs 5 and 6. "

The validity period has now been extended to May 3rd.


But paragraph 5 point f allows me and Marilyn to meet. It says "Care of others. Individuals may care for a family member, friend, or pet in another household, and may transport family members, friends, or pets as allowed by this Executive Order." We are both over 70, alone and have no children so we can look up and help each other .

In the top photo I help the friend, the very close friend, Marilyn clean the gutters before the spring rain. As a thank you, she then offers me coffee on the terrace outside her house. (The lower photo).


The church in which Marilyn is an organist and choir director has worship services over Facebook now. Only the pastor, she, a soloist and a cameraman are in the church. The congregation sits at home watching it all on facebook.

I had intended to celebrate my 75th birthday at my railway museum with live folk music, cakes and entertainment. But now it doesn't seems to be happening. Even if the very peak of the virus is reached in May here, as projected, it will take several months before everything is over and crowds of people will be allowed again. (PS, before I could send this, the curve changed to reach the peak in mid-July.)


Marilyn had booked a trip to the passion play in Oberammergau a year ago, but it has been canceled. We had also planned a trip to Sweden and Finland this fall. It will not happen. Maybe next spring?


As it is now, we are well, and we enjoy each other's company, so life is decent. But of course we hope that everything will return to normal soon. Personally, though, I wonder if everything can be as it used to be, or some things will forever change. We'll see.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards