Direktlänk till inlägg 28 maj 2020

Two Harbors 2020/05/28/

Av Sven O. Sjöstedt - 28 maj 2020 21:27

 

På vår väg till en semesterstuga "Up North" i Minnesota stannade vi till i den lilla orten Two Harbors. Det är en viktig utskeppningshamn av takonit från Minnesotas "Iron Range".Transporten från malmfälten till utskeppningshamnen sker med järnväg, The Duluth, Missabe and Iron Range Railway (DM&IR), populärt känd som Missabe Road. Operationen har stora likheter med malmbanan i Sverige mellan Kiruna och Narvik. Tyvärr kunde vi inte se några modernare lok och vagnar vid vårt korta stopp.  

On our way to a vacation home "Up North" in Minnesota we stopped in the small town of Two Harbors. It is an important shipping port of taconite from Minnesota's "Iron Range". Transportation from the ore fields to the shipping port is by rail, The Duluth, Missabe and Iron Range Railway (DM&IR), popularly known as Missabe Road. The operation has great similarities to the ore transportation in Sweden between Kiruna and Narvik. Unfortunately we could not see any modern locomotives and wagons at our short stop.

 

Här står Marilyn vid järnvägsinfarten till Two Harbors och i bakgrunden på kullen ser ni det fyrtorn som leder fartygen in till Two Harbors.

Here Marilyn stands at the railway entrance to Two Harbors and in the background on the hill you see the lighthouse that leads the vessels in to Two Harbors.

 

Även om vi inte såg några nya järnvägsfordon, såg vi två gamla ånglok. Jag sitter framför Baldwin Locomotive Class M4 Mallet # 229, även känd som en Yellowstone. Det byggdes 1943. Det användes för att transportera långa tåg av järnmalm mellan malmfälten och Two Harbors. Det gick i pension 1960.

Even if we did not see any new equipmet,we saw two old steam engines. I am resting in front of the Baldwin Locomotive Class M4 Mallet #229, also known as a Yellowstone. It was built 1943. It was used to haul moile long trains of iron ore between the Iron Range and Two Harbors. It was retired in 1960.

 

Den andra ångloket är Duluth & Iron Range 3 Spot. Även en Baldwin men byggd 1941.

The other steam engine on display is Duluth & Iron Range 3 Spot.Also a Baldwin but built in 1941.
 

En del av den långa utlastningskajen. Om ni förstorar den artistiskt tagna bilden så ser ni inom ramen av växelhandtaget en bogserbåt.

Part of the long loading dock. If you enlarge the artistically captured image, you will see a tugboat within the frame of the switch lever.
 

Två takonitfartyg låg inne för lastning. Det närmaste ser ut att heta Edwin H Gott.

Two taconite vessels were docked for loading. The closest seems to be named Edwin H Gott.

Sen var det dags att köra vidared norrut för vår korta semestertripp.

Then it was time to drive further north for our short vacation trip.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards