Alla inlägg den 4 juni 2020

Av Sven O. Sjöstedt - 4 juni 2020 18:39


1967 gjorde den svenska sångerskan Ann-Lena Löfgren succe med sången "Lyckliga gatan".
https://www.youtube.com/watch?v=YE0-KWo_dhs .
In 1967 the Swedish singer Ann-Lena Löfgren made a success with the song "Happy street".
https://www.youtube.com/watch?v=YE0-KWo_dhs.


 


Min lyckliga gata var Strömersgatan på norr i Örebro Gatan gick i öst/västlig riktning mellan Storgatan och Skolgatan. Den korsade Slottsgatan. Här tillbringade jag mina uppväxtår. Det var verkligen lyckliga år.
My happy street was Strömersgatan in north Örebro. The street went in an east / west direction between Storgatan and Skolgatan. It crossed Slottsgatan. Here I spent my growing up. Those were really happy years.

  

Jag bodde i huset på Strömersgatan 8 i en lägenhet med ett rum och kök. De två fönstren till vänster på bottenvåningen var rumsfönstren. Köket låg mot gårdssidan. Endst en kran med kallt vatten inomhus. Vedspis i köket och kakelugn i rummet. Utedass tvärs över gården.
I lived in the house on Strömersgatan 8 in an apartment with a room and kitchen. The two windows to the left on the ground floor were the room windows. The kitchen was facing the courtyard. Only one tap with cold water indoors. Wood stove in the kitchen and tiled stove in the room. Outhouse across the courtyard.


   

På sommaren blommade en vit och en lila syren framför huset.

In the summer, a white and a purple lilac bloomed in front of the house.


 

Mot gårdssidan fanns en veranda och en balkong. Vi fikade ute på verandan och jag och mina kamrater lekte ofta där ute på sommaren. På insidan runt verandan gick en bänk där vi hade tävlingar med våra leksaksbilar.
Towards the courtyard was a veranda and a balcony. We had fika on the veranda and my friends and I often played out there in the summer. On the inside around the porch was a bench where we had racing competitions with our toy cars.




  

Vår granne, Gullan Johansson med dotter Britt-Marie, min mor, Anna och jag på trappen framför huset år 1950. Notera mina knäbyxor och stickade långstrumpor. Fotot var taget en vardag när våra fäder var på jobben.
Our neighbor, Gullan Johansson with daughter Britt-Marie, my mother, Anna and I on the stairs in front of the house in 1950. Note my knee pants and knitted long stockings. The photo was taken on a weekday when our fathers were at work.

 

Ett kvarter norr om Strömersgatan ligger Olaus Petri kyrkan där vi hade våra skolavslutningar och sjöng "Den blomstertid nu kommer...". Framför kyrkan står en staty av Olaus och Laurentius Petri. Framför den statyn står mina föräldrar Anna Maria och Sven Ragnar Sjöstedt.
One block north of Strömersgatan is the Olaus Petri church where we had our school year end sermonies and sang "Now comes the time for flowers ...". In front of the church stands a statue of Olaus and Laurentius Petri. In front of that statue are my parents Anna Maria and Sven Ragnar Sjöstedt


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards