Direktlänk till inlägg 11 juli 2020

Hur jag hamnade i USA 2020/07/11/

Av Sven O. Sjöstedt - 11 juli 2020 17:26

 

Foto. Late immigrants. Chris & Sven aka Kristina & Karl Oskar


Hur jag hamnade i Amerika.

How I ended up in America.


När jag jobbade vid SJ Centralföraltning i Stockholm bodde jag i Uppsala. I närheten av där jag bodde fanns ett studenthem. Varje söndagskväll hade de något de kallade "Söndagsfiket". På den tiden var det inne bland studenterna att dricka te. Men där fanns en studentska som liksom jag drack kaffe. Varje söndagskväll kollade vi i köket att det fanns en kaffepanna på spisen. Det blev naturligt att vi satt tillsammans när vi drack vårt kaffe. Den flickan, Chris, var en utbytesstudent som vuxit upp i Bronx i New York.
When I worked at SJ Central Administration in Stockholm, I lived in Uppsala. In the vicinity of where I lived, there was a student dorm. Every Sunday night they had something they called "Sunday fika." At that time, it was popular among the students to drink tea. But there was a female student who, like me, drank coffee. Every Sunday night we checked in the kitchen that there was a coffee pot on the stove. It became natural that we sat together as we drank our coffee. That girl, Chris, was an exchange student who grew up in the Bronx, New York.


Vår vänskap slutade med bröllop 1974. Våra vänner sa: "Där ser man faran av att dricka kaffe". Vi bodde i Sverige i 10 år och reste till USA varje år på vår semester. Men till slut sade Chris: "Nu vill jag flytta hem". 1983 tog vi två resväskor var och flög över Atlanten. Vi hamnade i Tulsa, Oklahoma där Chris hade vänner.
Our friendship ended with a wedding in 1974. Our friends said: "There you see the danger of drinking coffee". We lived in Sweden for 10 years and traveled to the US every year on our vacation. But in the end Chris said, "Now I want to move home". In 1983 we took two suitcases each and flew across the Atlantic. We ended up in Tulsa, Oklahoma where Chris had friends.


Det var hett och fuktigt i Tulsa och efter en kort tid där gav jag Chris följande ultimatum: "Häe kan jag inte leva resten av mitt liv. Antingen flyttar vi tillbaka till Sverige eller också hittar du oss en plats i USA där en svensk kan leva." Genast svarade hon: "Minnesota". Vi hade redan köpt en begagnad bil, en 1975 års Plymoth Valiant, och packade våra få tillhörigheter i den och i en släpvagn vi hyrt av U-haul.
It was hot and humid in Tulsa and after a short time there I gave Chris the following ultimatum: "Here I can not live the rest of my life. Either we move back to Sweden or you find us a place in the US where a Swede can live . " Immediately she replied: "Minnesota". We had already bought a used car, a 1975 Plymoth Valiant, and packed our few belongings in it and in a trailer we rented from U-haul.


De första dagarna bodde vi hos vänner här, men sen lyckades vi hitta en billig källarlägenhet i St Paul. Jag fick jobb på Daytons och Chris fick ett jobb vid Billy Graham's huvudkontor i Minneapolis. När vi stabiliserat oss och beslutat att vi gillade klimatet och miljön, köpte vi en condominium i stadsdelen Lauderdale.
The first few days we stayed with friends here, but then we managed to find a cheap basement apartment in St Paul. I got a job at Dayton's and Chris got a job at Billy Graham's Minneapolis headquarters. When we stabilized and decided that we liked the climate and the environment, we bought a condominium in the Lauderdale neighborhood.


Vi blev mycket engagerade i svensk/amerika, byggde ett stockhus i Scandia, sen flyttade vi till ett hus i Falcon Heights, sen byggde vi ett hus i Hudson, Wisconsin. Vi levde ett mycket fullt och interessant liv med våra jobb, våra aktiviteter och våra hundar och katter. Några år efter jag pensionerade mig flyttade vi till en lägenhet i Chaska, Minnesota.
We became very involved in Swedish / America, built a log cabin in Scandia, then we moved to a house in Falcon Heights, then we built a house in Hudson, Wisconsin. We lived a very full and interesting life with our jobs, our activities and our dogs and cats. A few years after I retired, we moved to an apartment in Chaska, Minnesota.


2016 dog Chris alldeles för tidigt. Då uppstod frågan för mig om jag skulle stanna kvar i USA eller flytta tillbaka till Sverige. Jag hade nu bott 33 år i USA och fått många vänner här och var fortfarande aktiv i svensk/amerika, så jag valde att stanna kvar här.
In 2016 Chris died, way too soon. Then the question arose for me whether I should stay in the US or move back to Sweden. I had now lived in the US for 33 years and made many friends here and was still active in Swedish / America, so I chose to stay here.


Och här blir jag kvar tills min död.
And here I will stay until my death.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards