Direktlänk till inlägg 26 juli 2020

Statyer i USA 2020/07/26/

Av Sven O. Sjöstedt - 26 juli 2020 18:57

 


English below the Swedish


Här USA sveper en våg av att förstöra eller avlägsna statyer över landet. Det är statyer av personer som varit positiva till eller till och med förordat  slaveriet.

I Minneapolis har man avlägsnat en staty av Christopher Columbus som stod framför Capitol. Anledningen sade man var att han förordade och initierade folkmord och exploatering av urbefolkningen.

Och nu har man till och med forslat bort statyn av Karl Oskar och Kristina, som stod i Lindström. Vad ont kan de ha gjort? Inget, orsaken var inte så drastisk, utan bara den att ytbehandlingen börjat spricka. De lär komma tillbaka på plats så fort de fått en ny ytbehandling.

Here in the United States sweeps a wave of destroying or removing statues across the country. These are statues of people who have been positive to or even advocated slavery.

In Minneapolis, a statue of Christopher Columbus, standing in front of the Capitol, has been removed. The reason was said to be that he advocated and initiated genocide and exploitation of the indigenous people.

And now the statue of Karl Oskar and Kristina, who stood in Lindström, has even been removed. What harm could they have done? Nothing, the reason was not so drastic, but only that the surface treatment began to crack. They hopefully get back in place as soon as they have received a new surface treatment.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards