Direktlänk till inlägg 1 augusti 2020

Luck, WI 2020/08/01/

Av Sven O. Sjöstedt - 1 augusti 2020 18:33

 

Luck, Wisconsin

I västra Wisconsin, 11 svenska mil från Brooklyn Park, där jag bor, ligger det lilla samhället Luck. Ett samhälle som säkert inte många av mina läsare hört talas om. Samhället, som grundades av danska immigranter år 1869, har nu 1119 innevånare.

In western Wisconsin, 68 miles from Brooklyn Park, where I live, is the small town of Luck. A village that probably not many of my readers have heard of. The village, which was founded by Danish immigrants in 1869, now has 1119 inhabitants.

 

Main Street var ganska lugn en fredagsmiddag. Det var en typisk bild av en amerikansk småstads huvudgata. I Luck fanns från 1945 fram till 1965 Duncan Yo-Yo. En tillverkare av jojo's. När produktionen var som störst tillverkade man 70-tusen jojo's per dag. Vad innevånarna försörjer sig på i dag vet jag faktiskt inte.

Main Street was pretty quiet on a Friday noon. It was a typical image of an American small town's main street. Luck was from 1945 until 1965 the home of  Duncan Yo-Yo. A manufacturer of yo-yos. When production was at its greatest, 70,000 yo-yos were produced per day. However, I do not know what the inhabitants support themselves with today.

 

I södra änden av Main Street finns Luck Museum. Intendenten vid museet är en svensk dam, Rachel Starbuck (se fotot), uppväxt i Uppsala i Sverige. Det var för att besöka henne och skänka museet några gamla prylar vi inte hade användning av, som vi besökte Luck.

At the south end of Main Street the Luck Museum is located. The Director at the museum is a Swedish lady, Rachel Starbuck (see photo), who grew up in Uppsala, Sweden. It was to visit her and donate some old things we had no use for, that we visited Luck.

Förresten växte Marilyn upp inte långt från Luck. Hennes far var "licenced butter maker" vid majeriet i Clear Lake "Clear Lake Farmers COOP Creamery".

By the way, Marilyn grew up not far from Luck. Her father was a "licensed butter maker" at the Clear Lake dairy "Clear Lake Farmers COOP Creamery".

Så nu vet ni, liksom jag, lite mer om vardagslivet i ett litet amerikanskt samhälle.

So now you, like me, know a little more about everyday life in a small American community.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards