Alla inlägg den 7 augusti 2020

Av Sven O. Sjöstedt - 7 augusti 2020 22:44

 

Resten av Covid-19 räddad

The rest of Covid-19 covered


Jag har sorterat om de få böcker jag har kvar och funnit att de förhoppningsvis skall täcka den tid vi har kvar av Covid-19 isoleringen. De är alla skrivna av mina favoritförfattare och lästa minst en gång när jag fortfarnde bodde i Sverig. Det är bara Vilhelm Moberg jag läst om här i Amerika. De andra har jag alltså läst före 1983. Alltså för 37 år sedan eller längre tillbaka. Jag tror nog att jag har glömt tillräckligt av innehållet, så att böckerna kommer att ge underhållande läsning.


I have re-sorted the few books I have left and found that they will hopefully cover the time we have left of the Covid-19 insulation. They are all written by my favorite authors and read at least once, when I was still living in Sweden. It's just the Vilhelm Moberg's books I readhere in America. I have read the others before 1983. That is 37 years ago or further back. I think I have forgotten enough about the content, so that the books will provide entertaining reading.


Jag tänker börja med Per Anders Fogelströms serie om Stockholm, "Mina drömmars stad". Det är en serie om fem böcker. I den första boken kommer pojken Henning Nilsson vandrande in i staden år 1860. Sen får man följa honom och hans efterkommande i Stockholm fram till 1968. Vad jag minns var det en mycket intressant läsning och fin beskrivning av hur Stockholm och dess innevånare levde och förändrades genom tiden. Böckerna finns i engelsk översättning av Jennifer Brown Bäverstam. Jag har inte läst översättningen, men om den håller samma klass som originalböckerna kan jag vamt rekommendera den.


I intend to start with Per Anders Fogelström's series about Stockholm, "The city of my dreams". It is a series of five books. In the first book, the boy Henning Nilsson comes wandering into the city in 1860. Then you get to follow him and his descendants in Stockholm until 1968. As far as I remember, it was a very interesting read and nice description of how Stockholm and its inhabitants lived and changed through time. The books are available in English translation by Jennifer Brown Bäverstam. I have not read the translation, but if it is in the same class as the original books, I can warmly recommend it.


Sen har jag några av Lars Widdings böcker. Bland annat den serie om 4 böcker som går under benämningen "En småstadskrönika". Händelserna i den krönikan utspelas i Lars Widdings födelsestad, Umeå. Eftersom jag bott 7 år i Umeå, ligger de böckerna mig varm om hjärtat.


Then I have some of Lars Widding's books. Among other, the series of 4 books that goes by the name "A small town chronicle". The events in that chronicle take place in Lars Widding's hometown, Umeå. Since I lived in Umeå for 7 years, those books are close to my heart.


Slutligen har jag 25 böcker skrivna av Leonard Strömberg. Han var en något äldre författar, född 1871 i Arboga och dog 1941 i den amerikanska delstaten Nebraska, 1941. Han skriver väldigt medryckande och händelserna i hans böcker tilldrar sig både i Sverige och USA. Han beskrivs som svenskamerikansk metodistpastor och romanförfattare. I några av böckerna förekommer samma personer, men oftast är varje bok för sig fristående. Jag tar nog i min läsning av Fogelströms och Widdings bokserier en paus här och där och sticker emellan med en bok av Strömberg.


Finally, I have 25 books written by Leonard Strömberg. He was a slightly older author, born in 1871 in Arboga and died in 1941 in the American state of Nebraska, 1941. He writes very captivatingly and the events in his books happens both in Sweden and the United States. He is described as a Swedish-American Methodist pastor and novelist. In some of the books the same people appear, but usually each book is independent. In my reading of Fogelström's and Widding's book series, I probably take a break here and there to read a book by Strömberg.


Nu hoppas jag inte att Covid-19 varar så länge att jag hinner läsa alla böckerna, men jag kan ju alltid fortsätta läsa böcker även sedan virusepedemin är över.


Now I do not hope that Covid-19 lasts so long that I have time to read all the books, but I can always continue to read books even after the virus epidemic is over.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards