Alla inlägg den 22 augusti 2020

Av Sven O. Sjöstedt - 22 augusti 2020 22:41

 
Just nu har jag börjat läsa romanen "Swede Hollow" av Ola Larsmo. Jag har hört att den skall ge en annan bild av den svenska invandringen till USA än Vilhelm Mobergs invandrarepos. Det skall bli intressant att se vad jag tycker när jag väl läst hela boken. Den är ju, liksom Vilhelm Mobergs böcker, byggd på verklighet. Men författaren har ändock satt sin prägel på boken. Skapat personer och satt dem i situationer, och gett dem livsöden, som enligt olika dockument skall ha förekommit.


Right now I have started reading the novel "Swede Hollow" by Ola Larsmo. I have heard that it will give a different picture of Swedish immigration to the United States than Vilhelm Moberg's immigrant epic. It will be interesting to see what I think once I read the whole book. It is, like Vilhelm Moberg's books, built on reality. But the author has still left his mark on the book. Created people and put them in situations, and gave them life destinies, which according to various documents must have occurred.



Vilhelm Moberg's böcker har jag läst både på svenska och engelska och uppfattat dem som mycket verklighetstrogna. Även den filmatiserade versionen med Max von Sydow och Liv Ullman verkar ganska verklighetstrogen.
I have read Vilhelm Moberg's books in both Swedish and English and perceived them as very realistic. The filmed version with Max von Sydow and Liv Ullman also seems quite realistic.


Musikalen "Kristina från Duvemåla" Hade ju Kristina som huvudfigur. Nu skall en ny film spelas in med utvandrarboken som bakgrund. Den skall också, vad jag förstår, vinklas från Kristinas sida. Regisören Erik Poppe säger bland annat: ”Med The Emigrants vill jag visa, genom Kristinas ögon, kärlekshistorien mellan henne och Karl-Oskar samt deras kamp för ett bättre liv." Här är en engelsk artikel om filmen:


The musical "Kristina från Duvemåla" had Kristina as the main character. Now a new film will be shot with the emigrant book as a background. It must also, as far as I understand, be angled from Kristina's side. Director Erik Poppe says, among other things: "With The Emigrants, I want to show, through Kristina's eyes, the love story between her and Karl-Oskar and their struggle for a better life." Here is an English article about the film:


https://deadline.com/2020/06/utoya-july-22-erik-poppe-cast-adaptation-classic-swedish-tale-the-emigrants-1202969752/?fbclid=IwAR1FyBmsXyD8EyUxbBAssUgSSglSyal2fGLeH_sdDfX_UGIa0u7vqPpoahQ


I myself live in the middle of all this. I am a member of "Friends of Swede Hollow"


Själv lever jag mitt uppe i allt det här. Jag är medlem i "Friends of Swede Hollow"


http://www.artinthehollow.org/friends-of-swede-hollow.html


 

Jag är Karl Oskar vid Nya Duvemåla


I'm Karl Oskar at Nya Duvemåla

 

Jag hjälper till med översättning av gamla document


I help with translation of old documents

 

Och mycket mer


And much more

       


Livet är intressant och spännande.
Life is interesting and exciting.

 

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards