Direktlänk till inlägg 3 oktober 2020

Jag har röstat 2020/10/03/

Av Sven O. Sjöstedt - 3 oktober 2020 20:52



   


English after Swedish


Häromdagen förhandsröstade vi i det amerikanska presidentvalet. Jag har röstat vid varje riksdagsval i Sverige sen jag fyllde 18 år och varje presidentval i USA, sen jag kom över hit. Jag tycker det är viktigt att utnyttja den möjigheten att påverka landets styrelse. Jag anser att om man inte röstar har man heller ingen rätt att klaga över hur landet styrs och ha åsikter på de lagar som stiftas. Och med landet menar jag alla olika nivåer där man väljer representanter för ledning och olika ämbeten.


Här i USA har jag även hjälpt till i valorganisationen som så kallad "Election Judge". Jag hjälpte till vid "Presidential Primary Election" i mars, men I år gör jag det inte vid "General Election" den 3e november av försiktighetsskäl, eftersom man i det arbetet möter massor med olika människor, och vid min ålder vill jag undvika att bli smittad av Covid-19 genom att distansera mig från så många människor som möjligt.


I USA sker ju valet på en vardag, den första tisdagen i november. Det är alltså en vanlig arbetsdag, men vallokalerna är öppna från 7 till 20. Sen röstar många, liksom vi, i förhand via poströstning eller genom att besöka någon av de vallokaler som redan öppnade två månader före valet.


I Sverige däremot röstar man på en söndag. Ordinarie val till riksdagen, landstings- och kommunfullmäktige hålls sedan 2013 andra söndagen i september varje valår. Nästa ordinarie val hålls den 11 september 2022.


Valdeltagandet i Sverige är normalt mycket större än här i USA. I det senaste riksdagsvalet i Sverige 2018 deltog 87,2 procent av de som var röstberättigade. I presidentvalet i USA 2016 deltog 55,5 procent av de röstberättigade. Minnesota var den stat med det största valdeltagande i USA, hela 74,7 procent 2016.


Det skall verkligen bli intressant att se vad årets valdeltagande kommer att bli. Alla gissar på ett rekorddeltagande.


English


The other day, we voted in advance in the US presidential election. I have voted in every parliamentary election in Sweden since I turned 18 and every presidential election in the United States, since I came over here. I think it is important to take advantage of that opportunity to influence the country's leadership. I believe that if you do not vote, you also have no right to complain about how the country is governed and have opinions on the laws that are enacted. And by country I mean all the different levels where you elect representatives for management and different offices.


Here in the US, I have also helped in the election organization as so-called "Election Judge". I helped at the "Presidential Primary Election" in March, but this year I will not do it at the "General Election" on November 3rd for precautionary reasons, because in that work you meet lots of different people, and at my age I want to avoid being infected with Covid-19 by distancing myself from as many people as possible.


In the US, the election takes place on a weekday, the first Tuesday in November. It is thus a normal working day, but the polling stations are open from 7am to 8 pm. Then many, like us, vote in advance by postal ballot or by visiting one of the polling stations that already opened two months before the election.


In Sweden, on the other hand, people vote on a Sunday. Ordinary elections to the Riksdag, County Council and Municipal Council have been held since 2013, the second Sunday in September every election year. The next regular election will be held on September 11, 2022.


Turnout in Sweden is normally much higher than here in the United States. In the most recent parliamentary elections in Sweden in 2018, 87.2 percent of those who were eligible to vote participated. In the 2016 presidential election in the United States, 55.5 percent of those eligible to vote participated. Minnesota was the state with the largest turnout in the United States, as much as 74.7 percent in 2016.


It will be really interesting to see what this year's turnout will be. Everyone is guessing at a record turnout.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards