Direktlänk till inlägg 10 oktober 2020

Hattar och mössor 2020/10/10/

Av Sven O. Sjöstedt - 10 oktober 2020 17:48


Den svenska föreningen, " För Alltid Svensk", i Amery, Wisconsin http://www.foreverswedish.online/ , som jag tillhör ha ett månadsblad. En ständigt återkommande del av det är att redaktören ber medlemmarna att sända in korta artiklar i olika ämn. För nästa nummer planerar redaktören berättelser om hattar och mössor! Hon ber att den som har en svensk eller annan hattberättelse eller ett foto, att skicka in dem. Jag antar utmaningen och tänker sända in en kopia av den här bloggen.


The Swedish organization, "Forever Swedish", in Amery, Wisconsin http://www.foreverswedish.online/, to which I belong, has a monthly magazine. A recurring part of this is that the editor asks the members to submit short articles on various topics. For the next issue, the editor is planning stories about hats and caps! She asks anyone who has a Swedish, or other hat story, or a photo to send them in. I accept the challenge and intend to submit a copy of this blog.


Fyra av mina huvudbonader och deras historia.
Four of my headdresses and their history.


 
Uniformsmössan jag hade under min tid vid SJ har jag fortfarande kvar. På fotot har jag den på mig när jag fungerade som tågklarerare vid Uppsala Central. Det fick endast finnas en person i tjänst med ansvar för trafiksäkerheten vid stationen åt gången. För att identifiera den personen hade han eller hon ett rött band runt uniformsmössan. Den som var ansvarig för själva tågen, tågbefälhavaren, hade ett blått band runt sin uniformsmössa. All trafiksäkerhetsinformation måste gå mellan de två tjänstemännen. Jag kände mig väldigt betydelsefull när jag stoltserade runt på stationen i uniformen och den mössan.


I still have the uniform hat I had during my time at the railroads in Sweden. In the photo, I am wearing it when I worked as a train dispatcher at Uppsala Central. There was only one person on duty responsible for traffic safety at the station at a time. To identify that person, he or she wore a red ribbon around his or her uniform hat. The person in charge of the trains themselves, the train conductor, wore a blue ribbon around his uniform hat. All road safety information must go between the two officials. I felt very important when I proudly walked around the station in my uniform and that hat.

 
Även denna mössa har med SJ att göra, men den är av ett mycket nyare snitt. Det är en lokförarmössa av i dag. Jag fick den som gåva av en järnvägsvän senast jag var på besök i Sverige och trivs väldigt bra i den här. Ni som följer mig på Facebook ser mig ofta använda den på våra promenader i den amerikanska naturen. Ännu har ingen här kommit fram till mig och frågat var mitt tåg är.


This hat also has to do with the railroad, but it is of a much newer cut. It's a train engineer's hat of today. I received it as a gift from a railway friend the last time I visited Sweden and I enjoy it very much. You who follow me on Facebook often see me use it on our walks in American nature. No one here has come to me yet and asked where my train is.


 
Nu till en hatt. Det är invandraren Karl Oskars hatt. Jag personifierar ju honom och andra gamla svenska invandrare ofta. Som värd vid Nya Duvemåla, eller i parader och liknande. Vid de tillfällena använder jag den hatten. Att titta på den återkallar många fina och intressanta minnen, möten med personer från Sverige och personer intresserade av invandrarhistoria.


Now to a black hat. It's the immigrant Karl Oskar's hat. I often personify him and other old Swedish immigrants. As a host at Nya Duvemåla, or in parades and the like. On those occasions, I use that hat. Looking at it recalls many fine and interesting memories, meetings with people from Sweden and people interested in immigrant history.


 
Den här toppluvan i de svenska färgerna stickade en vän här åt mig som julklapp ett år. Jag har använt den när jag agerar som tomtenisse vid julfester och lutfiskmiddagar på pensionärshem i trakten. Den väcker viss uppmärksamhet och funkar bra som ett kontaktskapande samtalsämne. Och den har gett mig många gratis julmiddagar med eller utan lutfisk.


This stocking cap in the Swedish colors was knitted by a friend here for me as a Christmas present one year. I have used it when I act as a Chrismas Elf at Christmas parties and lutefisk dinners at retirement homes in the area. It attracts some attention and works well as a contact-creating topic of conversation. And it has given me many free Christmas dinners with or without lutefisk.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards