Direktlänk till inlägg 24 oktober 2020

De fyra årstiderna 2020/10/24/

Av Sven O. Sjöstedt - 24 oktober 2020 16:17

 

English after the Swedish


De fyra årstiderna.


De fyra årstiderna är ett verk av Antonio Vivaldi, från 1725. Verket består av fyra violinkonserter, en för varje årstid. https://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA


De fyra årstiderna är vädermässigt vår, sommar, höst och vinter. En kalendarisk indelning sker efter årets månader där vårens månader är mars, april och maj, sommaren: juni, juli, augusti, hösten: september, oktober, november, och vintern: december, januari, februari.


Även om årets första månad är januari så börjar det vädermässiga året med våren. Våren, då nytt liv spirar, allt blir grönt, varm och behagligt. Sommaren följer därpå och den är oftast även behaglig, även om det då och då kan komma ett åskoväder, eller bli lite för varmt för en viking som jag. Så kommer hösten, grå och kulen. Jag gillar dock hösten. Den är för mig rogivande och man behöver inte ha dåligt samvete för att sitta inne och läsa en god bok. På senhösten kan man även tända en mysig brasa i den öppna spisen. Den därpå följande vintern ger ytterligare anledning till att hålla sig inne i stugvärmen och ta det lugnt.


I år verkar det inte vara någon ordning på nånting. Kan vi skylla även det på Coronaviruset? Sommaren dröjde sig kvar länge här med varma, fina, soliga dagar då vi kunde ta stärkande promenader eller sitta ute på altanen och dricka eftermiddagskaffet. Hösten glömdes totalt bort och hoppades över och nu är det redan kallt och snöfall var och varannan dag. Just nu har jag till och med en brasa tänd bredvid mig när jag sitter och skriver. Jag hoppas dock verkligen att vi kan få några dagar av indiansommar innan vintern kommer på allvar.


Personligen är jag helt beroende av att leva och bo där det finns fyra rejäla årstider. Jag är ju född och uppväxt i mellansverige där det var ordning och reda på årstiderna. När vi först kom till USA bosatte vi oss i Tulsa i staten Oklahoma. Där var det i princip bara en årstid med värme och hög luftfuktighet. Jag mådde inte bra efter en tid och skyllde det, riktigt eller inte, på att jag saknade de olika destinkta årstidern och gav min fru Chris ett ultimatum att om vi skulle stanna kvar i USA måste vi flytta till ett ställe där en svensk kan bo. Och det blev naturligtvis Minnesota, där såväl natur som klimat är mycket lika det svenska.


Sedan vi bosatte oss i "Upper Midwest" har jag trivts och varit nöjd och harmonisk. Förutom vid enstaka tillfällen då vädret spelat mig ett spratt. Som just nu. Eller "The 1983 record November blizzard". Eller "the 1991 Halloween blizzard".


Just nu snöar det utanför fönstret och brasan värmer gott. Utan att veta bättre skulle jag säga att vi befinner oss i mitten av december just nu. Verkligen dags att tänka på juklappsinköp.


Med den här svindlande farten så får jag väl som avslutning på det här skrivandet önska er Glad Påsk.


ENGLISH


The four Seasons.


The Four Seasons is a work by Antonio Vivaldi, from 1725. The work consists of four violin concertos, one for each season. https://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA


The four seasons in terms of weather are spring, summer, autumn and winter. A calendar division takes place according to the months of the year, where the spring months are March, April and May, summer: June, July, August, autumn: September, October, November, and winter: December, January, February.


Even though the first month of the year is January, the weather year begins with spring. The spring, when new life sprouts, everything becomes green, warm and pleasant. Summer follows and it is usually also pleasant, although from time to time there may be thunderstorms, or it can be a little too hot for a Viking like me. Then comes autumn, gray and cool. However, I like autumn. It is soothing to me and you do not have to have a bad conscience to sit inside and read a good book. In late autumn, you can also light a cozy fire in the fireplace. The following winter gives further reason to stay inside the cottage heat and take it easy.


This year, there does not seem to be any order in anything. Can we also blame this on the Corona virus? The summer lingered here for a long time with warm, nice, sunny days when we could take healthy walks or sit out on the terrace and drink the afternoon coffee. Autumn was completely forgotten and skipped and now it is already cold and snowfall every other day. Right now I even have a fire lit next to me when I sit and write. However, I really hope we can get a few days of Indian summer before winter comes in earnest.


Personally, I am completely dependent on living where there are four real seasons. I was born and raised in central Sweden where there was law and order in the seasons. When we first came to the United States, we settled in Tulsa, Oklahoma. There was basically only one season with heat and high humidity. I did not feel well after a while and blamed it, rightly or not, on the fact that I missed the different distinct seasons and gave my wife Chris an ultimatum that if we were to stay in the US we must move to a place where a Swede can live. And of course it was Minnesota, where both nature and climate are very similar to the Swedish.


Since we settled in "Upper Midwest", I have enjoyed living and been happy and harmonious. Except on occasion when the weather played a trick on me. Like right now. Or "The 1983 record November blizzard". Or "the 1991 Halloween blizzard".


Right now it is snowing outside the window and the fire is warming nicely. Without knowing better, I would say that we are in the middle of December right now. Really time to think about Christmas gift shopping.


With this dizzying speed, I may well wish you a Happy Easter as the end of this writing

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards