Direktlänk till inlägg 29 november 2020

Jultraditioner /2020/11/30

Av Sven O. Sjöstedt - 29 november 2020 23:26

         

Englishafter the Swedish


I dag är det första advent och dags att börja med jultraditionerna. Vi har tagit in kartong efter kartong från garaget och vinden med julprydnader av alla de slag inklusive långa rader av tomtar.


Om vi börjar med tomtarna så har de vandrat ut i hela huset och placeratsig på strategiska ställen där de kan vara säkra för katterna men fortfarade kunna få en klapp på huvudet av oss. Tomtar har blivit populära här i USA på senare år men här kallas de för gnomes och har tomteluvan dragen ända ner för ögonen. Jag undrar om de är riktigt nyktra.


Sedan kom flera Lucior med ut ur sina kartonger. De samlade sig på ett ställe med en adventsstake i bakgrunden. Därifrån kommer ljuset att spridas i den vintermörka stugan. Här är det endast i svensktrakterna som man känner till lucian och hennes tradition. Jag försökte förklara för en yngre dam från staten Georgia vad Lucia var för något, men jag kunde se att hon enbart tyckte jag var vissig i huvudet när jag talade om en blond, ung flicka med levande ljus i håret som bjöd på lussekaffe tidigt på luciamorgonen. Och inte blev det bättre när jag försökte förklara den historiska bakgrunden med helgonet med ursprung från Sicilien. Nej Lucia får vi nog ha ifred för oss själva, vi svenskar och svenskättlingar.


Sen packade vi upp den väl inslagna julgranen ur dess kartong. Vår är konstgjord med dekorationer och fungerande belysning permanent monterad. Alltså bara att sätta kontakten i väggen och vips så var allt klart.


Julkrubban, som kommer från Afrika, hade vi fuskat med och satt upp ett par dar tidigare.


Slutligen var det en liten speciell kartong, som inte finns i alla hem. Det var kartongen med julfilmerna. Chris och jag hade en tradition med att se på en eller två julfilmer varje helg i advent. En traditiosom Marilyn ochjag har fortsatt med. Filmerna inleds med "Miracle on 34th Street" den här helgen ochavslutas med "White Christmas" på julafton. Däremellan blir det "It's A Wonderful Life", "Bells of St. Mary", "Holiday Inn", "Going My Way" och så lättar vi upp det hela lite med "Christmas with the Kranks".


Det lider mot kväll nu och det är dags att förbereda kvällmaten och så efter den sätta sig framför TV-skärmen.
Vi önskar er alla en trivsam adventstid. Gör det bästa av den.


English


Today is the first of Advent and time to start with the Christmas traditions. We have brought in cardboard box after cardboard box from the garage and the attic, with Christmas decorations of all kinds, including long rows of Christmas elves.


If we start with the elves, they have wandered all over the house and placed themselves in strategic places where they can be safe for the cats but still be able to get a pat on the head from us. Christmas elves have become popular here in the US in recent years, but here they are called gnomes and have the Santa hat pulled all the way down to the eyes. I wonder if they are really sober.


Then several Lucior came out of their boxes. They gathered in one place with an Advent candle holder in the background. From there, the light will be scattered in the winter-dark cottage. Here it is only in the Swedish areas that Lucia and her tradition are known. I tried to explain to a younger lady from the state of Georgia what Lucia was for something, but I could see that she only thought I was sick in my head when I talked about a blonde, young girl with candles in her hair, who offered Lucia coffee early on Lucia morning . And it did not get any better when I tried to explain the historical background of the saint originating from Sicily. No, Lucia, we must probably have for ourselves, we Swedes and Swedish ancestors.


Then we unpacked the well-wrapped Christmas tree from its cardboard box. Our tree is artificial with decorations and functional lighting permanently mounted. So just put the plug in the wall socket and vips so was everything ready.


The nativity scene, which comes from Africa, we had cheated with and set up a couple of days earlier.


Finally, there was a small special box, which is not found in every home. It was the box with the Christmas movies. Chris and I had a tradition of watching one or two Christmas movies every weekend in Advent. A traditional Marilyn and I have continued with. The films begin with "Miracle on 34th Street" this weekend and end with "White Christmas" on Christmas Eve. In between there will be "It's A Wonderful Life", "Bells of St. Mary", "Holiday Inn", "Going My Way" and then we lighten it all up a bit with "Christmas with the Kranks".


It's slowly turning towards evening now and it's time to prepare supper and then after that sit down in front of the TV screen.


We wish you all a pleasant Advent time. Make the most of it.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards