Direktlänk till inlägg 9 februari 2013

Huvudvärk - Headache

Av Sven O. Sjöstedt - 9 februari 2013 02:25

 


English below the Swedish,


Man får huvudvärk av att bara försöka lista ut vilken huvudvärkstablett man skall ta och i hur stor dos - 1,2,3 tabletter - och hur ofta. Hur mycket och vad skall man äta och dricka i samband med att man tar värktabletterna och när skall man äta? Före man tar dem, samtidigt som man tar dem, eller efter man tagit dem?


Och så är den stora frågan om tabletterna gör någon egentlig verkan, eller om det bara är inbillning att man inte känner av huvudvärken längre.


English Version


You get a headache by only trying to figure out which headache pill to take and how many - 1, 2, 3, pills - and how often. How much and what shall you eat and drink in connection with taking the pills and when shall you eat? Before you take the pills, at the same time you take the pills, or after you took the pills?


And then the real question is if the pills actually help, or if it only is in your imagination that the headache is gone.

 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

14 februari 2013 23:08

Skojig bild, burkarna ser så stora ut. Jag kommer att tänka på en omkring 20 cm hög burk med skurpulver jag har i ett skåp. Det vore nog inte hälsosamt att ta miste.

Lyckligtvis har jag sällan ont i huvudet, men väl i leder och på andra ställen, och det ligger "sedan decennier" några kartor med smärtstillande tabletter i badrumsskåpet. Jag tycker man skall vara försiktig med mediciner med tanke på ev. biverkningar, inte minst vad gäller just smärtstillande medel. Den klassiska acetylsalicylsyran är inte helt oförarglig. Sömnmediciner har jag aldrig tagit, det verkar litet otäckt.

Lasse S

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Erik O H Johansson

15 februari 2013 11:15

Sven, be careful with headache pills. All they do is that they take away the symptoms, not what causes the headache. And if you then take a headache pill you will not know of you are getting better or worse. I have never taken one. The few headaches I have had in my life have been caused by myself.

I stay away from pills as much as I can as I believe that there are natural natural medicines that do the same job and do not have any secondary effects. My Chinese doctors have helped a lot in putting me in the right direction.

Erik.

 
Ingen bild

Sven

15 februari 2013 20:27

Tack för kommentarerna. Jo jag är försiktig med vad jag tar och är medveten om att de endast dämpar sumptomen, men inte helar orsaken.

Erik, vi försöker naturmedel så gott vi kan, men kan du rekommendea något speciellt för huvudvärk?

Kom spontant att tänka på "huvudvärkspulver". Jag minns från min barndom att mina föräldrar köpte pulver i små pappersförpackningar på apoteket för att ta mot värk. Undrar vad det var för slags pulver?

Sven

 
Lars Sundin

Lars Sundin

17 februari 2013 21:52

En komponent som nog fortfarande finns i många smärtstillande medel är acetylsalicylsyra och man kan ju gissa att det var det som fanns i apotekets pulver en gång.

Lästips:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Acetylsalicylsyra
http://www.varktabletter.com/varktablettens-historia

Jag borde vara tacksam att jag ytterst sällan haft besvär av huvudvärk eller tandvärk.

http://larsan13.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards