Direktlänk till inlägg 20 januari 2024

AMERIKABREVET Kapitel 2 240120

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 20 jan 19:05


(English after Swedish)

AMERIKABREVET Kapitel 2  

Kära vänner.

Det är lördagsmorgon och vi har haft sovmorgon till klockan 8. Även fast vi är pensionärer lever vi ett så aktivt liv att vi oftast går upp mellan klockan 6 och 7. Efter den obligatoriska duschen – varför måste man duscha varje morron här i USA? När jag växte upp i Sverige hade vi bara en kran med kallvatten inomhus och inget badkar eller dusch. Så där gick vi en gång i veckan till Örebro Varmbadhus och tvättade oss rejält. Pappa badade även bastu en gång i veckan där. Men här skall man duscha en gång om dagen och jag har tagit seden dit jag kom – åt vi frukost med lördagsfrallorna. På lördagarna har vi lite extra och värmer ett slags bullar i ugnen så de blir knapriga på ytan. Sen skär jag dem på längden och har smör, hjortronsylt - som vi köper på IKEA – och ost på. Jättegott till morronkaffet.

Sen är det dags att öppna knädatorn. Jag har många project på gång med en alldeles för näraliggande ”deadline” som vi sa redan i Sverige. Jag är ansvarig för ett musik jam för svensk folkmusik i vår och måste få till en spellista i samarbete med en som är mer kunnig i folkmusik än jag. Och så skall det annonseras och även organiseras med plats och förtäring. Tillställningen har jag tänkt mig skall gå av stapeln under astrakanäppelträdet vid Nya Duvemåla i Lindström, Minnesota. - Jo den lilla staden stavar officiellt sitt namn med ö. Minnesotas dåvarande guvernör, Mark Dayton, utfärdade en förordning år 2015 som fastställde stavningen med ö. Sen är jag mitt i en översättning av en bok för en vän här. Där har jag en lite mer flytande deadline, men har dåligt samvete eftersom jag snart har haft boken på mitt skrivbord i två år. Min vän är gammal och jag skulle aldrig förlåta mig sjäv om hon dör innan jag har boken översatt. Så måste jag skriva färdigt det här kåseriet. Och så måste jag..........

Men däremellan måste vi även ta en sväng med Karolina, vår Volvo som vi hämtade i Göteborg förra sommaren. (Se fotot). Vi måste veckohandla mat- äta bör man, annars dör man. Och om vi får tid borde vi svänga över till ett ålderdomshem och besöka min sambo Marilyns äldre bror som bor där. Sen är det redan dags för kvällsrutinerna, kvällsmat, TV-tittande. Bland annat ser vi varje kväll ett gammalt avsnitt av Perry Mason. Det värsta är att vi ofta somnar och missar vem som den egentlige mödaren var. Förargligt, men då har i alla fall sömnen infunnit sig så det är bara att kravla i säng för en alldeles för kort, men god sömn.

God Natt.
Sven da Svede aka Karl Oskar


THE LETTER FROM AMERICA Chapter 2

Dear friends.

It's Saturday morning and we've slept in until 8. Even though we're retired, we live such an active life that we usually get up between 6 and 7. After the mandatory shower - why do you have to shower every morning here in the US? When I grew up in Sweden, we only had a tap with cold water indoors and no bathtub or shower. So once a week we went to Örebro Varmbadhus and washed ourselves thoroughly. Dad also bathed in the sauna once a week there. But here you have to shower once a day and I have taken the custom where I came to- we ate breakfast with the Saturday rolls. On Saturdays we have a little extra and heat some kind of buns in the oven so they get crispy on the surface. Then I cut them lengthwise and put butter, cloudberry jam - which we buy at IKEA - and cheese on. Great for morning coffee.

Then it's time to open the laptop. I have many projects going on with a "deadline" that is far too close, as we already said in Sweden. I am responsible for a music jam for Swedish folk music this spring and have to come up with a playlist in collaboration with someone who is more knowledgeable about folk music than I am. And so it must be advertised and also organized with place and food. I have intended the event to take place under the Astracan apple tree at Nya Duvemåla in Lindström, Minnesota. - Well, the small town officially spells its name with ö. Minnesota's governor at the time, Mark Dayton, issued an ordinance in 2015 that fixed the spelling with ö. Then I'm in the middle of translating a book for a friend here. There I have a slightly more fluid deadline, but feel bad because I've had the book on my desk for two years now. My friend is old and I would never forgive myself if she dies before I have the book translated. So I have to finish writing this column. And then I have to..........

But in between, we also have to take Karolina for a spin, our Volvo that we picked up in Gothenburg last summer. (See photo) We have to do weekly grocery shopping - "you have to eat, otherwise you die". And if we have time, we should swing over to a retirement home and visit my significant other Marilyn's older brother who lives there. Then it's already time for the evening routines, supper, watching TV. Among other things, we watch an old episode of Perry Mason every night. The worst thing is that we often fall asleep and miss who the real killer was. Annoying, but then at least sleep has arrived, so it's just a matter of crawling into bed for a far too short, but good sleep.

Good night.
Sven da Svede aka Karl Oskar

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards