Direktlänk till inlägg 16 mars 2024

AMERIKABREVET Kapitel 11 240316

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

 


Steget in i dataåldern,

När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbord en telefon och lite vid sidan om i bakgrunden fanns en räknemaskin.


 

När jag till exempel jobbade på avlöningskontoret vid SJ's Huvudverkstad i Örebro räknade vi ut avlöningarna för de 1200 verkstadsarbetarna på manuella räknesnurror. Det var ett evigt snurrande fram och tillbaka på veven på räknemaskinen, men det fungerade alltid. Avlöningarna blev aldrig sena. Måga år senare hade jag avancerat till en elektrisk räknemaskin när jag räknade ut de olika kostnadsvarianterna som ingick i de fraktavtal jag erbjöd järnvägens större transportkunder. Räknemaskinen fanns inte ens på mitt skrivbord, utan lite vid sidan om. På den centrala platsen mitt på skrivbordet fanns papper och penna.


 

Men när jag klev in på kontoret hos min arbetsgivare i USA omgavs jag plötsligt av datorer. Nu var det telefonen som hamnade i ett hörn i bakgrunden. På fotot av mig i min kub ärag omgiven av tre datorer. Det ligger faktiskt en penna på ett pappersark på skrivbordet också, men de intar inte den centrala plats som på mitt skrivbord i Sverige. Varför jag hade tre datorer runt mig minns jag inte, men jag minns att jag använde alla tre. Jag hade även en fjärde dator som inte syns på fotot. Det var en ganska klumpig bärdator, inte som dagens laptops, som jag tog med mig på bussen de dagar jag arbetade i ett distributionscenter i St Paul. Min ordinarie arbetsplats var i centrum av Minneapolis. De var före den egenliga knädatorns tid. Den introducerades i slutet av 90-talet.


I dag finns det datorer av olika slag i de flesta hem. Vi har flera hemma. Det skulle bli svårt att fungera med det aktiva liv som vi för, utan datorer och internet. En av datorerna har jag inte anslutit till internet. Den har jag för min personliga information och finanser som jag inte vill riskera att de blir hackade. Sen har vi en för Levi att sova på. Jag har dock papper och penna på mitt skrivbord också och vet dessutom hur man skall använda dem. Det mesta jag skriver för hand skriver jag i kursiverad skrivstil. Så lite gammalmodig är jag innerst inne och har ännu inte tagit steget fullt ut med båda fötterna in i datorernas värld.


ENGLISH


The step into the computer age,

When I took the step across the Atlantic, I also took the step into the computer age.

 

In Sweden, I lived from 1945 to 1983 without computers. During my working life, the most advanced aid I had on my desk was a telephone, and a little off to the side in the background was a calculator.


For example, when I worked in the payroll office at SJ's main workshop in Örebro, we calculated the wages for the 1,200 workshop workers on manual calculators. It was an eternal spinning back and forth on the crank of the calculator, but it always worked. The payments were never late. Many years later, I had advanced to an electric calculator when I worked out the various cost variants included in the freight contracts I offered to the railroad's major transport customers. The calculator wasn't even on my desk, but a little off to the side. In the central place in the middle of the desk were paper and pen.


 

But when I stepped into the office of my employer in the US, I was suddenly surrounded by computers. Now it was the phone that ended up in a corner in the background. In the photo of me in my cubicle I am surrounded by three computers. There is actually a pen on a sheet of paper on the desk too, but they don't occupy the central place like on my desk in Sweden. Why I had three computers around I don't remember, but I remember using all three. I also had a fourth computer which is not visible in the photo. It was a rather bulky laptop, not like today's laptops, that I took with me on the bus the days I worked in a distribution center in St. Paul. My regular workplace was in downtown Minneapolis. This were before the laptop era. Today's laptops were introduced in the late 90s.


Today, there are computers of various kinds in most homes. We have several at home. It would be difficult to function with the active life we lead without computers and the internet. I have not connected one of the computers to the internet. I have it for my personal information and finances that I don't want to risk being hacked. And then we have one for Levi to sleep on. However, I also have paper and pens on my desk and also know how to use them. Most of what I write by hand, I write in cursive writing style. That's how old-fashioned I am deep down and have not yet taken the step fully with both feet into the world of computers.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Av Sven O. Sjöstedt - Fredag 23 feb 16:49

English below Swedish under each photo AMERIKABREVET Kapitel 7. Den som gör en resa har alltid något att berätta Uppsala - San Francisco tur och retur med tåg, flyg, buss och båt.Uppsala - San Francisco round trip by train, plane, bus and boat. ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards