Direktlänk till inlägg 3 februari 2024

AMERIKABREVET Kapitel 4 240203

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 3 feb 16:06



       

Vår/Spring                       Sommar/Summer              Höst/Fall                         Vinter/Winter




English afer swedish

AMERIKABREVET Kapitel 4. Årstiderna
Kära vänner.

Anledningen till att jag bor Minnesota är de fyra årstiderna. När vi först kom över till USA hamnade vi i Oklahoma. Där var det varmt och fuktigt hela tiden och jag klarade inte psykiskt av att leva där. Min kropp krävde fyra distinkta årstider. Så jag gav min fru ett ultimatum. "Antingen flyttar vi tillbaka till Sverige eller också hittar du ett ställe i Nordamerika där en svensk kan bo." Hennes direkta svar var: "Minnesota".

Vi flyttade alltså till Minnesota 1983 redan och här bor jag fortfarande och trivs.

Den italienske kompositören Antonio Vivaldi komponerade en grupp av fyra violinkonserter som han kallade "De fyra årstiderna" där varje musikstycke representerar en årstid.

Jag vill börja med våren, nyfödelsens tid. Vivaldi beskrev den så här:
https://www.youtube.com/watch?v=4Z0rIFDct3k

Och jag beskriver den så här: Ljumma vårvindar. Den sista snön smälter bort. Vårblommorna vaknar till liv. Träden knoppas. Milda vårregn. Vårstädning såväl inomhus som utomhus. Plantering av blommor i rabatterna runt huset och i balkonglådorna. Väder att börja långpromenaderna och ta ut cyklarna.

Efter våren kommer den ljuva sommartid som Vivaldi beskriver så här:
https://www.youtube.com/watch?v=ceFw309vmWA

Och jag beskriver sommaren så här: Picknick vid en liten sjö. Åskväder. Dans kring majstången. Eftermiddagstupplur i hängmattan. Frukost, lunch och middg på altanen. Fågelsång. Långa ljusa sommarkvällar. Ibland för varmt för uteaktiviteter. Luftkonditionering för att kunna sova. Kortärmade t-skjortor med roliga budskap på. Myggor.

Så infinner sig plötsligt hösten som Vivaldi beskriver så här:
https://www.youtube.com/watch?v=elE-n9Tj_Zg

Och jag beskriver hösten så här: Först ljumma höstregn. Mörka kvällar. Fantastiska färger i naturen. Bråd skördetid. Sen allt kyligare och kortare dagar. Dags att plocka ihop altanmöblerna. Höstrensa i blomrabatter och ta in balkonglådorna. Fortfarande utemotion med promenader och cykelturer. Ta fram varmare kläder. Löven faller av träden och allt blir grått och trist. Livet blir dock lite lugnare med tid för att läsa en god bok eller två.

Och så kommer vintern lika ovätat varje år. Vivaldis vinter:
https://www.youtube.com/watch?v=Cz1e6jLYVVE

Och jag beskriver vintern så här: Tiden innan den första snön är trist och grå, men ett litet tunt snölager piggar upp. Sen kommer den riktiga snön med besvärligt väglag. Motionen blir i form av snöskottning. Utnyttjar även kommunens motionsanläggningar med inomhus promenadbana. Mycket konserter att gå på. Jul och nyår blir ljuspunkter i många avseenden. Tid att träffa släkt och vänner. Mysiga brasor i den öppna spisen.

Visserligen har årets vinter varit snöfattig med hyggligt väglag, men likväl ser åtminstone jag fram emot den ljusnande våren.

Eller som studenterna i Sverige sjunger: "Den ljusnande framtid är vår".

Sven


THE LETTER FROM AMERICA Chapter 4. The seasons
Dear friends.

The reason I live in Minnesota is the four seasons. When we first came over to the US, we ended up in Oklahoma. It was hot and humid there all the time and I couldn't mentally cope with living there. My body required four distinct seasons. So I gave my wife an ultimatum. "Either we move back to Sweden or you find a place in North America where a Swede can live." Her direct response was: "Minnesota."

So we moved to Minnesota in 1983 already and I still live here and enjoy it.

The Italian composer Antonio Vivaldi composed a group of four violin concertos that he called "The Four Seasons" where each piece of music represents a season.

I want to start with spring, the time of new birth. Vivaldi described it this way:
https://www.youtube.com/watch?v=4Z0rIFDct3k

And I describe it like this: Warm spring winds. The last snow is melting away. The spring flowers come to life. The trees are budded. Gentle spring rain. Spring cleaning both indoors and outdoors. Planting flowers in the flower beds around the house and in the balcony boxes. Weather to start the long walks and take the bikes out.

After spring comes the sweet summertime that Vivaldi describes like this:
https://www.youtube.com/watch?v=ceFw309vmWA

And I describe summer like this: Picnic by a small lake. Thunderstorm. Dance around the maypole. Afternoon nap in the hammock. Breakfast, lunch and dinner on the balcony. Birdsong. Long bright summer evenings. Sometimes too hot for outdoor activities. Air conditioning to be able to sleep. Short-sleeved t-shirts with funny messages on them. Mosquitoes.

Then autumn suddenly appears, which Vivaldi describes like this:
https://www.youtube.com/watch?v=elE-n9Tj_Zg

And I describe autumn like this: First warm autumn rain. Dark evenings. Amazing colors in nature. Urgent harvest time. Then increasingly colder and shorter days. Time to collect the patio furniture. Autumn clean up flower beds and bring in the balcony boxes. Still outdoor exercise with walks and bike rides. Bring out warmer clothes. The leaves fall from the trees and everything becomes gray and dreary. However, life becomes a little calmer with time to read a good book or two.

And then winter comes just as unwetted every year. Vivaldi's Winter:
https://www.youtube.com/watch?v=Cz1e6jLYVVE

And I describe winter like this: The time before the first snow is dull and gray, but a small thin layer of snow perks up the enironment. Then comes the real snow with difficult road conditions. The exercise will be in the form of snow shoveling. Also uses the municipality's exercise facilities with an indoor walking track. Lots of concerts to go to. Christmas and New Year become bright spots in many respects. Time to meet family and friends. Cozy fires in the fireplace.

Admittedly, this year's winter has been snow-poor with decent road conditions, but still, at least I'm looking forward to the brightening spring.

Or as the students in Sweden sing: "The bright future is ours".

       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards