Direktlänk till inlägg 27 januari 2024

AMERIKABREVET Kapitel 3 240127

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 27 jan 15:55

 


English after the Swedish

AMERIKABREVET Kapitel 3. Tiden

Kära vänner.

"Tiden lider och vi med den" är ett gammalt svenskt ordspråk. Det gäller dock inte för mig. Jo, kanske i alla fall för jag lider för att tiden går för fort, men jag lider inte personligen om man tolkar "att lida" som "pinas, plågas, känna smärta".

Vilhelm Mobergs bok " Din stund på jorden" är en av mina många favoritböcker. Affärsmannen och svenskamerikanen Albert Carlson sitter i början av sextiotalet på ett hotellrum i Kalifornien och försöker få syn på sitt eget liv. I boken skriver Moberg: "Tag vara på ditt liv! Akta det väl! Slarva inte bort det! För nu är det din stund på jorden!"

Ett annat sant ord är : "Livet är som en påse. Tomt och innehållslöst, om man inte fyller det med något".

Det är det Marilyn och jag gör, tar vara på livet och fyller det med godsaker. Vi är vid den åldern att vi inte behöver att fylla påsen med nödvändigheter och lyssna till de som säger vad man måste göra. Vi fyller den med vad vi vill göra. Positiva, behagliga och lärorika aktiviteter.

Marilyn älskar musik. Hon har levt med musiken i hela sitt liv som kyrkoorganist. När hon nu är pensionerad tar hon fortfarande ett och annat vikariat. Hon är tillfällig ledare för "the Bell Choir" i vår kyrka. Sen har hon musikgruppen hon startade för något år sedan, "Nya Duvemåla Folkmusiklag". Och emellanåt underhåller hon med musik på det ålderdomshem hennes bror bor på och andra tillfälliga inhopp. Hon njuter av varje sekund.

Jag älskar att skriva. Jag skrev under många år varje vecka en kolumn på svenska för den svenskamerikanska veckotidningen Nordstjernan/Svea. Sen också för diverse andra tidningar med svenskanknytning. Jag har dock ännu inte lyckats skriva mina memoarer trots att jag har så mycket att berätta. Jag har börjat på dem hundratals gånger (något överdrivet), men aldrig kommit längre än till inledningen. Kanske dessa kåserier med tiden kan bli en sorts memoarer?

Men kom ihåg att ta vara på ditt liv! Akta det väl! Slarva inte bort det! För nu är det din stund på jorden!"

Gör resten av ditt liv till den bästa tiden i ditt liv!

Sven da Svede aka Karl Oskar


THE LETTER FROM AMERICA Chapter 3. The time

Dear friends.

"Time ages painfully and we with it" is an old Swedish proverb. However, that does not apply to me. Well, maybe anyway because I suffer because time goes by too fast, but I don't suffer personally if you interpret "suffering" as "being tormented, feeling pain".

Vilhelm Moberg's book "Din stund på jorden" (Your time on Earth) is one of my many favorite books. The businessman and Swedish-American Albert Carlson sits in a hotel room in California in the early sixties and tries to gain insight into his own life. In the book, Moberg writes: "Take care of your life! Take care of it! Don't waste it! Because now is your time on earth!"

Another true saying is: "Life is like a bag. Empty and contains nothing, if you don't fill it with something".

That's what Marilyn and I do, cherish life and fill it with goodies. We are at the age where we don't need to fill the bag with necessities and listen to those who tell us what to do. We fill it with what we want. Positive, pleasant and educational activities.

Marilyn loves music. She has lived with music all her life as a church organist. Now that she is retired, she still takes occasional temporary music jobs. She is interim director of "the Bell Choir" at our church. Then she has the music group she started a few years ago, "Nya Duvemåla Folkmusiklag". And occasionally she entertains with music at the assisted living facility her brother lives in and other occasional drop-ins. She enjoys every second.

I love to write. For many years I wrote a weekly column in Swedish for the Swedish-American weekly newspaper Nordstjernan/Svea. Then also for various other newspapers with Swedish connections. However, I have not yet managed to write my memoirs even though I have so much to tell. I've started them hundreds of times (somewhat exaggerated), but never got past the introduction. Maybe these series of stories can eventually become a kind of memoir?

But remember to take care of your life! Take care! Don't neglect it! Because now is your time on earth!"

Make the rest of your life the best time of your life!

Sven da Svede aka Karl Oskar

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards