Direktlänk till inlägg 28 april 2013

Computer trubbel - PC trouble

Av Sven O. Sjöstedt - 28 april 2013 02:23

 


English below the Swedish,


Ibland dröjer en tid innan jag får till en ny blogg. Orsakerna är många, men de två huvudorsakerna är en trilskande dator och en avsaknad av inspiration. Och enligt Parkinsons lag så infaller dessa två inte samtidigt, utan när inspirationen infinner sig då trilskas datorn. Och så när vi så småningom fått fart på datorn igen så har inspirationen sagt adjö och gått sin väg.


Vi är inga "datornördar", så vi får verkligen leva med enkla program och långsamma datorer. Vi har ju inga barn eller barnbarn som kan fixa våra datorer när de krånglar. Flera av mina internetbrevvänner berättar hur deras barnbarn i tonåren fixar deras datorer. Vi har inga barn, än mindre barnbarn, men en av våra katter, Fridolina, kommer dock alltid och sätter sig bredvid Chris när hon jobbar med datorn. Vi kallar Fridolina skämtsamt för vår datornörd, men trots det är hon inte alltför effektiv när hon tar sig an våra datorproblem.


Så ni får alltså ha överseende med att det kan ta några dagar för Fridolina Sjöstedt att fixa datorerna när de trilskas.


English Version


Occasionally it takes some time before I get a new blog published. There are many reasons for the delay, but the two main reasons are a misbehaving PC and lack of inspiration. And as per Parkinson's law these two reasons never occur simultaneously, but when I get inspiration the PC misbehaves. And when we finally get the PC to function again, the inspiration has said good bye and walked away.


We are no PC nerds, so we have to live with simple programming and slow PC's. We have no children or grandchildren who can fix our PC's when they misbehave. Several of my internet pen friends tell me how their teen age grandchildren fix their PC's. We have no children or even less grandchildren, but one of our cats, Fridolina, always shows up and sits at Chis' side when she works with her PC. We jokingly call Fridolina our PC nerd, but even with that title she is not too effective when she works on our misbehaving PC's.


Thus you have to have patience as it can take a few days for Fridolina Sjostedt to fix our PC's when they misbehave.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards