Direktlänk till inlägg 14 mars 2020

Halva livet 2020/03/14

Av Sven O. Sjöstedt - 14 mars 2020 15:35

Jag har levt halva mitt liv i USA nu. Om man räknar vuxenlivet, efter inträde i myndighetsåldern, så har jag bott betydligt mycket längre i USA än i Sverige. Så känner jag mig svensk eller amerikansk? Ja, det är den stora frågan.


I've lived half my life in the US now. If you count adult life, after entering the legal age, I have lived much longer in the United States than in Sweden. So do I feel Swedish or American? Yes, that's the big question.

 
Svensk
Jag är ju född i Sverige och bodde där under mina första 38 levnadsår. När jag växte upp i Örebro visste jag inte så mycket om den stora världen längre bort än vad min cykel kunde ta mig. Jag var nöjd med livet och tyckte det gick bra för mig. Mina föräldrar var låginkomsttagare, men vi hade vad vi behövde för att leva ett bekvämt liv. En gång om året kostade vi på oss en dagsresa med tåg till Stockholm. Efter realexamen på Örebro Praktiska Realskola, fick jag in en fot vid SJ. 1962 belv jag anställd som "Extra ordinarie expeditionsvaktsaspirant" (Eo xvasp)på avlöningskontoret på SJ Huvudverkstad i Örebro. Sedan tillbringade jag resten av min tid i Sverige vid SJ i många olika befattningar på många olika orter. Det svartvita fotot är taget på min sista arbetsplats innan vi emigrerade till USA. Jag var då "transportkonsulent" (Tpk) placerad i Umeå med övre norrland som mitt arbetsfält. Arbetsmiljön var trevlig och min assistent, Förste järnvägsexpeditör (Fjxp) Klas Fjällström, var mycket bra att jobba med. Jag har bara fina minnen från mitt liv i Sverige.

Swedish
I was born in Sweden and lived there during my first 38 years of life. Growing up in Örebro, I didn't know much about the big world further than my bicycle could take me. I was happy with life and thought it went well for me. My parents were low income earners, but we had what we needed to live a comfortable life. Once a year we splurged and took a day trip by train to Stockholm. After the exam at Örebro Praktiska Realskola, I got a foot in at the Swedish State Railroads (SJ). In 1962 I was hired as "Extra ordinary Expeditionary Guard Aspirant" (Eo xvasp) at the payroll office at SJ Main Workshop in Örebro. Then I spent the rest of my time in Sweden at SJ in many different positions in many different places. The black and white photo was taken at my last workplace before we emigrated to the United States. I was then "transport consultant" (Tpk) located in Umeå with upper northern part of Sweden as my field of work. The working environment was nice and my assistant, First railway clerk (Fjxp) Klas Fjällström, was very good to work with. I have only fond memories of my life in Sweden.


 

Amerikansk

Om jag trivdes så bra i Sverige, varför flyttade jag då till USA? Jag träffade min fru, Chris, när jag var stationerad i Uppsala och hon var en amerikansk utbytesstudent där. Efter att ha levt med mig under tio år i Sverige sade hon en dag. "Nu vill jag flytta hem!". Alltså packade vi två resväskor var och flyttade till USA. Vi hamnade så småningom i Minnesota, där alla andra skandinaver bor. Jag tog ett tillfälligt jobb i ett av lagren för varuhuskedjan Dayton's. Det blev ett ordinarie job och jag flyttade till huvudkontoret nere i centrum av Minneapolis. Där fick jag stifta bekantskap med kontorslandskap och datorer. En lite annan kontorsmiljö och moral än jag var van vid i Sverige. Se fotot ovan. Från där flyttade jag över till dotterföretaget Target. Jag tillbringade 27 år vid Target Corporation i olika befattningar, för det mesta inom logistiksidan, huvudsakligen i the Twin Cities. På fritiden var min fru och jag mycket aktiva i det svenskamerikanska samhället. Vi träffade många intressanta människor och deltog i många kulturella aktiviteter. Vi hade ett mycket rikt och intressant liv. Min fru dog 2016 och jag tappade all livslust. Men som man säger: "I Amerika är allt möjligt". Jag har kastat mig in i föreningslivet igen , de svenska kulturaktiviteterna och träffat en ny kvinna som jag kommer mycket bra överens med och hon har samma intressen som jag och är svenskättling. Så, förutom några år efter jag förlorade Chris, har livet i USA varit bra och framtiden ser också ljus ut. Alltså måste jag säga att jag har haft ett bra liv även i USA.

American

If I liked it so well in Sweden, why did I then move to the US? I met my wife, Chris, when I was stationed in Uppsala and she was an American exchange student there. After living with me for ten years in Sweden, she said one day. "Now I want to move home!". So we packed two suitcases each and moved to the USA. We ended up in Minnesota, where all other Scandinavians live. I took a temporary job in one of Dayton's department store chain's warehouses. It became a regular job and I moved to the headquarters in downtown Minneapolis. There I got to know the office landscape and computers. A slightly different office environment and morals than what I was used to in Sweden. See the photo above. From there I moved to the subsidiary Target. I spent 27 years at Target Corporation in various positions, mostly in the logistics area, mainly in the Twin Cities. In my spare time, my wife and I were very active in Swedish-American society. We met many interesting people and participated in many cultural activities. We had a very rich and interesting life. My wife died in 2016 and I lost all interest in life. But as they say: "In America everything is possible". I have thrown myself into the organization life again, the Swedish cultural activities and met a new woman that I get along very well with and she has the same interests as me and is of Swedish decent. So, except for a few years after I lost Chris, life in the United States has been good and the future also looks bright. So I have to say that I have a good life even in the US.


Summa
Jag känner mig varken som Svensk eller Amerikan. Jag känner mig som en ganska lycklig person som har haft ett mycket fint och upplevelserikt liv på två kontinenter.
Summary
I feel neither Swedish nor American. I feel like a pretty happy person who has had a very nice and adventurous life on two continents.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards