Direktlänk till inlägg 21 mars 2020

Coronavirus 2020/03/21

Av Sven O. Sjöstedt - 21 mars 2020 04:29

Coronavirus 2020/03/21


 
English after Swedish


Fotot, taget av mig 1978 på inlandsbanan i trakten av Vilhelmina, skall illustrera den situation vi just nu befinner oss i med Coronaviruset. Tog jag fotot från förarhytten eller sista vagnen? Åker vi från mörkret mot ljuset eller från ljuset in i ett djupare mörker?


Jag har just kommit hem från att ha varit ute och handlat och skulle uträtta en del andra ärenden också. Men de andra ärendena blev det inget av för alla de ställena var stängda. Target var dock öppet och jag köpte det jag behövde och de hade till och med talettpapper. Jag köpte en förpackning med sex rullar som namnsdagspresent åt Marilyn. Nej, vi har inga namnsdagar här i USA, men Marilyn's andra namn är Joyce och det har jag översatt till Josefina och Josefina hade namnsdag i torsdags.


Det är en overklig situation här nu. Knappt några bilar på gatorna alls och som sagt de flesta affärer, restauranger, skolor, biografer, och andra ställen är stängda. Bensinpriset har också rasat, till viss del beroende på miskad efterfrågan och även till följd av överproduktion. När jag tankade kostade bensinen ungefär 5 kr per liter.


Marilyn och jag träffas dagligen. Vi lagar mat tillsammans, hon spelar lite piano för mig, vi ser DVD filmer, senast var det "Borta med vinden" och den filmen var tre timmar lång. Hon hjälper mig även med att gå igenom mina skåp, garderober och andra förvaringsplatser här för att rensa allt som har samlats genom årens lopp. Det blir oftast tre ungerfär lika stora högar. En som jag skall spara, en som skall ges bort till välgörenhet och en som jag kastar bort. I Sverige har jag hört att ni kaller det här för "Dödsstädning". Och när vädret är vackert tar vi promenader. Marilyn har också två cyklar. En har inte använts på länge, men med ny luft i däcken och olja på kedjan kommer den nog att rulla bra också, så när det blir lite varmare blir det nog cykelturer av.


Nej, jag måste sluta skriva nu för fört skall presidenten ha sin dagliga "breefing" på TV'n och sen kommer den lokale guvernören att ha sin. Skall bli intressant att se vad de hittar på i dag, utegångsförbud?


English


The photo, taken by me in 1978 on the inland railroad in the neighborhood of Vilhelmina, will illustrate the situation we are currently in with the Coronavirus. Did I take the photo from the cab or the last car? Do we go from the darkness to the light or from the light into a deeper darkness?


I have just come home from having been out shopping and would be doing some other business too. But the other businessess did not happen because all the places were closed. Target, however, was open and I bought what I needed and they even had bathróom tissues. I bought a pack of six rolls as a name day present for Marilyn. No, we have no name days here in the US, but Marilyn's second name is Joyce and I translated that to Josefina and Josefina had a name day last Thursday.


It is an unreal situation here now. Hardly any cars on the streets at all and as I said most shops, restaurants, schools, cinemas, and other places are closed. Gasoline prices have also plummeted, to some extent due to less demand and also due to overproduction. When I refueled, the gasoline cost $1.89 per gallon.


Marilyn and I meet daily. We cook together, she plays a little piano for me, we watch DVD movies, most recently it was "Gone with the Wind" and that movie was three hours long. She also helps me go through my cabinets, wardrobes and other storage places here to clear everything that has accumulated over the years. There will usually be three equal piles. One to save, one to give to charity and one to throw away. In Sweden, I have heard that you call this "Death Cleaning". And when the weather is beautiful we take walks. Marilyn also has two bicycles. One has not been used for a long time, but with new air in the tires and oil on the chain, it will probably roll well too, so when it gets a little warmer, there will probably be bike rides also.


Now, I have to stop writing before the President will have his daily "briefing" on the TV and then the local governor will have his. It will be interesting to see what they come up with today, curfew?




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards