Direktlänk till inlägg 16 april 2018

Sen vår - Late Spring

Av Sven O. Sjöstedt - 16 april 2018 04:04

 

Utsikten från mitt fönster de senaste dagarna. The view from my window in recent days.


English below the Swedish


Den här bloggen blir tidigt publicerad. Det har snöat och blåst sedan i lördags morse och jag har inte mycket annat att göra än att sitta inne och stirra ut genom fönstret, skriva, läsa och rensa i gamla lådor.


Utsikten från mitt fönster ser ni i fotot här ovan. Den vanligtvis mycket livligt trafikerade gatan mitt i bilden har varit ödsligt tom på bilar. Men trafiken på annat håll har tydligen varit igång för jag hörde på TV-nyheterna att enligt "State Troopers" statistik har det här i Minnesota varit över 400 krockar och mer än 700 dikeskörningar de senaste dagarna.  ( Uppdatering  The State Patrol says that from Friday morning to Sunday evening, there were 630 crashes, 1,1182 spin-outs and 20 jackknifed semis on Minnesota roads. The collisions left 69 people hurt, with two victims suffering serious injuries.)


I princip gillar jag vintern, men i år har den blivit lite för lång. Jag kan inte sjunga lika hurtfrisk om den som Carola gör i sången "Hej mitt vinterland" https://www.youtube.com/watch?v=20R9_w7uJGM Ärligt talat så kan jag inte sjunga alls. Jag har ingen sångröst.


Egentligen är det omväxlingen mellan de fyra årstiderna som jag gillar. Var årstid har sin charm, men det skall vara balans mellan dem. Jag har faktiskt allvarligt funderat på att flytta till värmen söderöver. Jag har vänner i Phoenix, i Arizona, som jag kollat bosttadssituationen där med, men de har avrått mig att flytta dit, för de tror 37 - 49 grader Celsius och mer under maj till september, skulle gå mig mer på nerverna än den långa vintern gör här i år.


Ja, som de flesta av er vet så började Chris' och mitt amerikaliv i Tulsa, Oklahoma och jag fick fö mycket av värmen och den höga luftfuktigheten redan då och där. Jag gav Chris ett val, antingen flyttar vi tillbaka till Sverige, eller också flyttar vi någonstans där en svensk kan bo. Det blev Minnesota, och jag har trivts här tills nu.


Om jag kan stå ut en vecka till så har man lovat att våren skall komma och då blir allt bra igen.


Nu tar vi en kopp kaffe igen tills våren anländer.


English


This blog will be published early. It has snowed and blown since Saturday morning and I have nothing more to do than to sit inside and gaze out the window, write, read and clean out old boxes.


You can see the view from my window in the photo above. The usually very busy street in the middle of the picture has been desperately empty on cars. But traffic elsewhere has apparently been running because I heard on the TV news that according to "State Troopers" statistics, in Minnesota has been over 400 crashes and more than 700 spin outs in recent days. (Updating The State Patrol says that from Friday morning to Sunday evening, there were 630 crashes, 1,1182 spin-outs and 20 jackknifed semis on Minnesota roads. The collisions left 69 people hurt, with two victims suffering serious injuries.)


In principle, I like winter, but this year it has become a bit too long. I can not sing as gladly as Carola does in the song "Hello my winter country" https://www.youtube.com/watch?v=20R9_w7uJGM Honestly, I can not sing at all. I have no vocal voice.


Actually, it's the difference between the four seasons that I like. Every season has its charm, but there must be a balance between them. I have actually seriously thought about moving to the heat southwards. I have friends in Phoenix, Arizona, and I checked the housing situation there, but they have advised me not to move there because they think 100 - 120 degrees Farenheit and more in May to September would go more on my nerves than the long winter do this year.


Yes, as most of you know, Chris and my American life started in Tulsa, Oklahoma, and I got a lot of heat and the high humidity already then and there. I gave Chris a choice, either we move back to Sweden, or we'll move somewhere where a Swedish can live. It became Minnesota, and I have enjoyed it so far.


If I can stand it for a week, I have been promised that spring will come and then everything will be fine again.


Now we take another cup of coffee until Spring arrives.

 
 
Ingen bild

Karl-Gustav Sjöström

16 april 2018 07:37

Här låter våren och vänta på sig, men nu är den ändå här. Mitt bekymmer nu är om gräsmattan hinner bli snöfri och torr, innan vi åker till USA. Om inte måste jag lämna den oräfsad för första gången. Inte alls bra.

 
Dengamleemigranten

Dengamleemigranten

17 april 2018 22:46

Naturlig gödning. Om ni far västerut i år och kommer till mina trakter måste vi samordna det, eftersom jag ju jobbbar numera. Jag har redn begärt ledigt för Sävarbornas besök.

http://sv45en

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards