Direktlänk till inlägg 4 december 2011

Ånglok - Steam engines

Av Sven O. Sjöstedt - 4 december 2011 22:59

 


English below the Swedish,


Såsom gammal (i dubbel bemärkelse!) järnvägare har jag under årens lopp samlat på mig en mängd järnvägsprylar och memorablia. På bilden ovan är några av ångloken samlade. De har en mängd olika funktioner, förutom att bara vara prydnader och trevliga att titta på.


Överst är en mjuk korg, som jag inte har någon aning om vad man skulle använda den till. Möjligen att bära sköra saker i, som påskäggen till exempel.


På mellanraden finner vi först en keramiksparbössa. Det är loket med grön skorsten och gröna hjul. Jag har ingen aning om det finns några pengar i den och i så fall inte heller vilket lands valuta det kan vara. Det lilla blå loket är enbart prydnad. Det bruna tågsättet i mitten är också en prydnad med granar och olika djur i lasten. Slutligen kommer ett ensamt ånglok in på en station. Den keramikprydnaden är ganska detaljrik och jag gillar den skarpt.


Träloket på nedre raden är en ganska välgjord leksak. Silverloket är en metallsparbössa med lika okänt innehåll som keramiklokets inehåll i raden över. När jag skrivit färdigt det här eposet kanske jag skall ta och gå upp och se om jag kan finna ut vad som gömmer sig i sparbössorna. Sen har vi tre leksakslok. Det gröna plåtloket är en leksak Chris hade i sin barndom. Det svarta är en legobyggsats jag fått, och det lilla blåa är Thomas the Tank Engine. Det bruna keramikloket bakom dessa tre är en blomkruka, men blommorna vi har i den är inte riktiga. Det gröna plåtloket härnäst är en kakburk, men helt utan kakor i. Det har jag sett till. Och slutligen keramikloket längst bak är bara en prydnad utan annan funktion.


Förutom ånglokssamlingen i detta trälokstall har jag modelljärnvägslok i olika modeller och spårvidder, men det får vi ta en annan gång.


English Version


As an old (yes old!) railroader I have collected a lot of railroad things and memorabilia. In the photo above there are some of the steam engines displayed. They can be used for a lot of different functions, in addition to just being decorative and nice to look at.


On top is a soft basket, which I have no idea what its purpose is. Probably to carry fragile things in, like the Easter eggs.


In the middle row we first find a piggybank in ceramic. It's the engine with green smoke stack and green wheels. I have no idea if there is any money in it and neither what country's money it can be. The little blue engine is only a decoration with evergreens and animals as cargo. Finally a single steam engine arrives at a station. That piece is very detailed and I really like it.


The wooden engine in the lower row is a fairly well made toy. The silver engine is a piggybank of metal with as unknown content as the ceramic engine in the row above. When I am finished writing this piece I might go up and see if I can find out what is hidden in the piggy banks. Then we have three toy engines. The green metal engine is a toy that Chris had in her childhood. The black is a built from Lego parts i got, and the little blue is Thomas the Tank Engine. The brown ceramic engine behind these three is a flower pot, but the flowers we have planted in it are only fake ones. The green metal engine is a cookie jar, but completely empty on cookies. I have made sure of that. And finally the ceramic engine at the rear is only a decoration without any other function.


In addition to the collection of steam engines in this wooden round house I have model railroad engines of different models, shapes and sizes, but that is another story.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards