Direktlänk till inlägg 10 december 2011

Lycka - Happiness

Av Sven O. Sjöstedt - 10 december 2011 02:19


   


 


English below the Swedish,




Vad är lycka? Ja, se den som det visste! Varje individ har sin egen version av lycka. Någon tycker att lycka är att kunna sova länge på morgonen. En annan tycker att lycka är att ligga på en solig badstrand. En tredje tycker att lycka är en gratis middag på en lyxrestaurang.



För mig är lycka flera saker. Till exempel att kunna motionera hundarna och mig i Guds friska natur. Eller att ha en katt som ligger och spinner i famnen medan jag njuter av ingredienserna om finns på fotot ovan, en god bok, en kopp Gevalia kaffe och inte minst tid.



Tid att njuta av denna lycka.



När jag tänker efter noga är det lycka att ha tid att göra det man vill, inte bara det man måste.


 


English Version



What is happiness? Who knows! Every person has his or her version of happiness. Some think that happiness is to be able to sleep late in the mornings. Others think happiness is to spend time on a sunny beach. Others again think that happiness is a free dinner in a fancy first class restaurant.



For me happiness is many things. For example to be able to walk the dogs in the pristine nature God created. Or to have a purring cat curled up in my lap while I enjoy the things which are in the photo above, a good book, a mug of Gevalia coffee, and not at least time. Time to enjoy this happiness.



When I really ponder this issue, happiness is to have time to do what you want, not only what you must.


 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

13 december 2011 10:34

Jo, det ser mysigt ut.

Namnet "Grisham" är skojigt för en svensk. Svin och griskött.

Jag är född i Gävle och Gevalia är ju därför litet speciellt för mig. Man hade ett uppskattat mångårigt tema i sin reklam, antagligen efter din tid, nämligen "När du får oväntat besök" (så bjud på en kopp Gevalia). http://www.gevalia.se/iframe/sese/reklamfilmer.php

Här en äldre reklamfilm: http://www.youtube.com/watch?v=1t1xt7ZCAnE Fån den tid då det fanns Büssing-bussar i Stockholm och då Lill-Babs var litet yngre.

Sudden

http://larsan13.wordpress.com

 
dengamleemigranten

dengamleemigranten

14 december 2011 02:39

Hej, Sudden,

Intressant fundering om Grisham. Jag tänkte inte alls på det viset. Har jag tappat lite av min svenskhet månntro?

Tack för Lillbabs. Tyckte dock att vissa av kopparna som användes i filmen verkade tomma. Chris har varit på studiebesök på Gevalia. Hon blev bjuden där på kaffe och pepparkakor.

Har just gjort rent bryggaren efter dagens sista mugg kaffe. Kvart i sex i morron bitti startar Chris åter bryggeriet.

God Natt

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards