Direktlänk till inlägg 13 december 2011

Sankta Lucia - Saint Lucia

Av Sven O. Sjöstedt - 13 december 2011 22:45

 


English below the Swedish,


Inte väcktes jag av någon vacker, skönsjungade dam med ljuskrona och bricka med kaffe och lussekatter i morse, inte! Visst är det Luciadagen i dag? Men inte firas Lucia i USA säger någon. Jomenvisst, säger jag. Lucia firas fortfarande på många platser här i landet, inte minst i Minnesota. Jag ser av en hastig googling att American Swedish Institute hade Lucia tablå i morse. De flesta fuskade dock och firade redan i söndags. Jag gissar att tillströmingen av åhörare är bättre under en helg.


Bilden ovan tog Chris någon gång under åttiotalet, eller början av nittiotalet. Det var den tid vi var som mest aktiva i SvenskAmerika och vissa år blev vi helt luciade ut med firande både morron och kväll. Det började i helgen före Luciadagen och kunde hålla på nästan ända fram till jul, blandat med lutfiskmiddagar. Vi sprang från Gustavus Adolphus Society, till Frälsningsarmen, till KiChiSaga Club i Lindström, till Gamelgården i Scandia och till alla Lutherska kyrkor däremellan.


Men som sagt var, i år blev det inte en enda Lucia, och inte ens en endaste pepparkaka för mig. Det är bara på en av våra svenska almanackor jag ser att det är Luciadagen i dag. Men när man är så gammal som jag går det bra att leva på minnen också.


"Hej Tomtegubbar....!"


English version


No beautiful singing girl with a crown of candles in her hair and a tray with coffee and saffron buns woke me up this morning. Not at all! Is it not Lucia Day today? But you do not celebrate Lucia in the US, somebody says. Absolutely, I say. Lucia is celebrated in many places in this country, not the least in Minnesota. I see at a quick googling that American Swedish Institute had its Lucia celebration this morning. Most organizations however, cheated and celebrated already last Sunday. I guess the attendence is much better during a weekend.


Chris took the picture above some time during the eighties or maybe in the beginning of the nineties. It was during that time period we were most active in Swedish America and some years Lucias came out our ears, as we celebrated both morning and evening. It began the weekend before the Lucia Day and could go on all the way to Christmas, sometime with some lutefisk dinners mixed in. We ran from the Gustavus Adolphus Society, to the Salvation Army, to KiChiSaga Swedish Club in Lindström, to Gammelgården in Scandia and all the Lutheran Churches in between.


But as I said, this year I did not see a single Lucia, and not even a single gingerbread cookie did I get. It was only by looking at one of our Swedish calendars that I noticed it was the Lucia Day today. But when you are as old as I am, you can live on memories.


Hi to all you Christmas Elves!




 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

14 december 2011 05:36

Hej Sven och Chris!

Här är en Lucia-kör på Internet som en slags ersättning:

http://www.youtube.com/watch?v=Mk0FyZqNp5Q

Inspelning är visst gjord 2002.

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

dengamleemigranten

14 december 2011 15:47

Tack. Det var stämningsfullt! Nästan så en gammal emigrant fick tårar i ögonen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards