Direktlänk till inlägg 18 december 2011

AT&T USBConnect Lightning

Av Sven O. Sjöstedt - 18 december 2011 02:18

 


English below the Swedish,


Det är ganska fantastiskt egentligen. Genom att sätta en liten mackapär eller manick inte mycket större än en tändsticksask i datorn så öppnas hela värden under mina fingertoppar. Jag som växte upp utan telefon eller TV fattar inte hur det fungerar, men jag utnyttjar tekniken efter bästa förmåga. Det är säkert jättemånga finesser och funktioner som jag inte har listat ut eller klarar av, men vad jag klarar av är nog för mig.


Jag läser svenska dagstidningar där jag sitter mitt i USA. Jag tittar genom en webkamera hur ombyggnaden av Umeå järnvägsstation (där jag en gång för länge sedan jobbade) fortlöper. Aktuell information som uppdateras kontinuerligt. Genom en annan webkamera kan jag se hur svår trafiken är på motorväg 94 mellan St Paul och Minneapolis här i Minnesota om jag skulle vilja ut och åka. Jag kan kolla vädret var jag vill över hela jorden i stort sett. Jag följer dagligen ett stort antal bloggar och intresseforum och gör mina små inlägg och kommentarer. Jag utväxlar elektroniska brev med ett antal vänner och ovänner (finansinstitutionen som har vårt huslån). Jag försökte etablera mig på facebook, men där gick gränsen. Jag blev helt förvirrad över vad som hände och tappade greppet över min sida. Nej jag nöjer mig med den här bloggen.


Det finaste med hela kråksången är att allt går så snabbt, även över långa avstånd. Ett brev till Uppsala 6773 km härifrån går i stort sett lika snabbt som ett brev till närmaste grannen.


Och allt detta tack vare den lilla manicken bredvid tändsticksasken. Jag säger att det är ett tekniskt under som jag inte begriper hur det fungerar, men det gör mig egentligen ingenting om jag inte begriper hur, bara att det fungerar. Och det gör det om ni kan läsa detta mitt epos.


 

English version,


It is really amazing. By putting a small thingamajig or whatever it is called, not much larger than a match box, into the computer the whole world is laid out under my fingertips. I who grew up without telephone or TV do not grasp how it works, but I use the technique as good as I can. There are for sure many things and functions that I have not figured out or can master, but what I manage to do is enough for me.


I read Swedish newspapers where I sit in the midst of the US. I follow, through a live web cam, the remodeling of the railroad station in Umeå, Sweden, (where I worked long time ago). Through another web cam I can see how bad the traffic is on HWY94 between St Paul and Minneapolis here in Minnesota, if I was to venture out on the road. I can check the weather wherever I want practically on the whole globe. I follow a great number of blogs and forums daily, and make my five cents worth of comments. I exchange electronic letters with a great number of friends and enemies (our mortgage institution). I tried to create a face book page, but there I reached my limit. I became completely confused over what was happening and lost control over my page. No, this blog is enough for me.


The beauty of it is that everything is so fast, even over long distances, A letter to Uppsala, Sweden 4208 miles from here is as fast as a letter to the nearest neighbor.


And all this thanks to the little thingamajig at the side of the match box. I say it is a technical wonder, which I do not understand, but it does not matter to me if I do not understand how it works, as long as it works. And it works if you can read this my little rambling.

 

 

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards