Alla inlägg den 12 april 2012

Av Sven O. Sjöstedt - 12 april 2012 17:38

 

English below the Swedish,

 

När jag häromdagen gick igenom en låda med nostalgi som flyttat med oss från Sverige, hittade jag den här fribiljetten. Oj, vad jag var stolt över den den dag jag fick den. Jag vill minnas att det var den första fribiljett som utfärdats åt mig sedan jag blivit berättigad till den förmånen efter att jag börjat jobba vid SJ Huvudverkstad i Örebro.

 

Som synes är den utfärdad för hand, vilket gällde alla fribiljetter vid den tiden. Den sirliga handstilen tillhör Huvudverkstadens Chef, Överingenjör Erik Ekanders sekreterare, Lola Berglund (Bd).

 

Man var mycket för förkortningar vid SJ. Min titel, Xvasp, står för Expeditionsvaktsaspirant. Ja, det är den imponerande titel jag hade. Ingen dålig början som efter 20 år vid SJ slutade med Tpk, Transportkonsulent.

 

Vad jag gjorde i Stockholm vet jag inte, men förmodligen ingick ett besök på mitt favoritmatställe på Skeppsbron, Zum Franziskaner. (För mer om Zum Franziskaner se http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se/2011/06/30/5720887-stockholm/ )

 

English Version

 

When I the other day sorted through a box containing nostalgic materials that moved with us from Sweden, I found this free railroad pass. Oh, how proud I was the day when I received it. If I remember right, it was the first free railroad pass issued to me after I earned the right to that benefit after I started working for the Swedish State Railroads main maintenance shop in Örebro, Sweden.

 

As you can see it is issued by hand, which all free railroad passes were at that time. The neat hand writing belongs to Lola Berglund (Bd), the secretary to the boss of the railroads main maintenance shops, Chief Engineer Erik Ekander.

 

The railroad was very fond of using abbreviations all the time. My title written on the ticket, Xvasp, stands for Expeditionsvaktsaspirant (Office clerk trainee). Yes, in Swedish it is a rather imposing title I was bestowed with. Not a bad start, which after 20 years at the Railroad ended with the title Tpk, Transportkonsulent (Transportation consultant).

 

What I did in Stockholm I do not know, but I probably visited my favorite restaurant at Skeppsbron (the harbour), Zum Franziscaner. (For more on Zum Franziscaner see http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se/2011/06/30/5720887-stockholm/ )

 


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards