Direktlänk till inlägg 11 maj 2014

Selfie

Av Sven O. Sjöstedt - 11 maj 2014 03:15


 


English below the Swedish,


Selfie är kort och gott ett foto man tagit av sig själv. Sådana foton har förekommit ända sedan fotografins barndom. De tidigare selfie fotona tog man genom att fota sin spegelbild. Med den allt snabbare och modernare fototekninken så håller man helt enkelt kameran på rak arm riktad mot sitt eget ansikte. Man kan även ta dem med armen sträckt uppåt så man får med mera av kroppen och så vidare.


Selfie har blivit väldigt populärt i Facebook och liknande sociala media. Francine har länge velat ha en selfie där ute i cyberrymden. Jag är inte med i Facebook, men min fru Chris är och Francine skall be henne att sätta in den här selfien där. Francine ser gärna att vänstra delen av fotot (mitt ansikte) klipps bort, men jag vet inte om Chris klarar av såna finesser. Jag har sagt åt Francine att hennes ansikte är så mycket vackrare när man har mitt ansikte att jämföra med. Visst håller ni med om det?


English Version


Selfie is simply a photo you have taken of yourself. Such photos have been around since the beginning of photography. The first selfies were taken of ones mirror image. With the faster and modern photo technique you simply keep the camera on a stretched out arm pointing at your own face. You can also take the selfies with your arm stretched upwards to capture more of your body and so on.


Selfie photography has become very popular in Facebook and other social media. Francine has for a long time wanted to have a selfie out there in cyber space. I do not do Facebook, but my wife Chris does and Francine is going to ask her to put this selfie there. Francine would like the left side of the photo (my face) cut out, but I do not know if Chris can manage to do that. I have told Francine that her face is so much more beautiful when you have my face to compare it to. Don't you agree?.

 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

13 maj 2014 03:56

En så trevlig bild!

Vårgrönskan har nog kommit litet längre här i Stockholmstrakten,även om utvecklingen stannat upp under den senaste tidens kyla och regn.

Mitt förhållande till djur är mer distanserat som ses av denna bild:

http://larsan13.files.wordpress.com/2014/05/140512_groda_brand_lars_evas_bild_lybska_c3b6rn.jpg

Eva, som tagit bilden, trodde liksom jag att Olle Brands (1950-94)skulptur föreställer ett lejon, men den kallas "Grodan". Mellan tassarna (?) ska finnas ett gyllene äpple som dock förkommit.

http://larsan13.wordpress.com

 
Lars Sundin

Lars Sundin

13 maj 2014 04:00

Adressen till min bild ska vara:

http://larsan13.files.wordpress.com/2014/05/140512_groda_brand_lars_evas_bild_lybska_c3b6rn.jpg

Jag har förresten en del problem med att kopiera in text i kommentarsskrivrutan och vidare blir URL:en inte alltid klickbar.

http://larsan13.wordpress.com

 
Lars Sundin

Lars Sundin

13 maj 2014 04:08

Nu då! Hoppas detta kortare filnamn går bättre!

http://larsan13.files.wordpress.com/2014/05/lars_groda.jpg

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Sven

13 maj 2014 17:53

Haller med dig om atyt det ser mer ut som ett lejon, eller en katt. Guldapplet har nagon gatt till pantbanen med. (Min dator vill inte skriva det svenska alfabetet i dag)

 
Lars Sundin

Lars Sundin

14 maj 2014 07:42

Olle Brands skulptur "Grodan" (om den nu heter så) kan lätt googlas fram och man ser då äpplet, mer eller mindre gyllene. Den finns även i den fysiska världen på flera ställen, bl a på Kungsholmen i Stockholm. Hoppas nu länken till en Wiki-bild går fram:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Olle_Brand_Grodan.JPG

http://larsan13.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards