Direktlänk till inlägg 20 februari 2011

Deklarationer - Income Tax Return

Av Sven O. Sjöstedt - 20 februari 2011 18:56



  


English below the Swedish,


Nu är det gjort. Jag har deklarerat! Efter vad jag har hört är det mycket enklare att deklarera i Sverige nuförtiden. Här i USA är det fortfarande en massa uppgifter att fylla i på en mängd olika blanketter och bilagor. Det skall dessutom räknas än hit och dit.


Här är ett exempel från bilaga A till formulär 1040 med början på rad 24:

24: Lägg ihop beloppen på rad 21 till och med rad 23.

25: För in beloppet från formulär 1040, rad 38

26: Multiplicera beloppet på rad 25 med 2% (.02)

27: Subtrahera beloppet på rad 26 från beloppet på rad 24. Om beloppet på rad 26 är större än beloppet på rad 24, för in beloppet som 0.


Och så gäller det att veta vilka alla avdrag man kan göra. Det är en bok med instruktioner för huvudblanketten 1040, och mindre häften eller bara några blad med instruktioner för de olika bilagorna. Det gäller att lusläsa dessa instruktioner så man inte missar något avdrag.


Man kan ju alltid gå till en deklarationsbyrå och låta dem hjälpa en med deklarationen mot en avgift. Men eftersom vi inte har annat än arbetsinkomst och numera pension, och jag dessutom som pensionär har all tid i världen (Ha!), så har jag spenderat några dagar med att läsa instruktioner, fylla i blanketter och räkna hit och dit. Jag tror nog att jag har fyllt i det mesta rätt.


Numera kan man också göra sina deklarationer direkt via internet. Det kallas "E-file". Jag tycker personligen att det är lite vanskligt. Jag vill nämligen kunna fylla i allt och sedan sova på saken och så gå tillbaka flera gånger och kolla. Med E-file har jag en känsla av att allt är så oåterkalleligt och definitivt.


Om någon av er i Sverige är intresserade av det amerikanska skattesystemet och deklarationer mm, så kan ni alltid gå in på www.irs.gov och roa er med läsningen där. IRS står för Internal Revenue Service. Ha det så trevligt!


Förresten så är det roliga inte över än. Vi måste även deklarera på delstatsnivå, så det nöjet har jag kvar.


English version


It's done. I have filed my income tax return. From what I have heard it is a much easier task in Sweden nowadays. Here in the US there is still a lot of information to fill in many different forms and schedules. In addition there are calculations to be made this way and that way.


Here is a sample from Schedule A (Form 1040) beginning on line 24:

24: Add lines 21 through 23.

25: Enter amount from Form 1040, line 38.

26: Multiply line 25 by 2% (.02)

27: Subtract line 26 from line 24. If line 26 is more than line 24, enter -0-.


And then you have to know what all different deductions you are allowed. There is a book containing instructions for the main form 1040, and smaller booklets or just some pages with instructions for the different schedules. You have to read all these instructions very carefully so you do not miss any deductions.


Of course you can always go to a tax consultant and let them help you with your income tax returns for a fee. But as we only have our income from work and lately retirement, and I in addition, as a retiree have all time in the world (Ha!), I have spent a few days reading instructions, filling in forms and completing calculations this way and that way. I believe that I have filled in the majority correctly.


Nowadays you can also file your tax return forms direct over the internet. It is called "E-file". Personally, I think it is somewhat dangerous. I want to be able to fill in everything and then sleep on the matter and then go back several times and double check everything. Doing E-file I have a feeling that it is so final, no return.


If anyone of you in Sweden is interested in the American income tax system and so on, you can access www.irs.gov and have a fun time reading that site. IRSstands for Internal Revenue Service. Have fun!


By the way. My fun is not over yet. We also have to file income tax returns on the state level. I still have that fun to do.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards