Alla inlägg den 4 februari 2011

Av Sven O. Sjöstedt - 4 februari 2011 18:24

  

English below the Swedish,


I dag är det fredag och då får man vara klädd i jeans på mitt gamla jobb. De andra av veckans dagar var man tvungen att ha finare byxor med pressveck. Jag har aldrig förstått varför vi inte fick ha jeans alla veckans dagar. All kontakt vi hade med utomstående skedde via telefon eller e-mail. Det var bara medarbetare som såg oss under arbetsdagen. Nåväl, jag gissar att det finns en förklaring till den regeln också.


Sedan jag blev pensionär har jag faktiskt inte haft annat än jeans på mig varje dag. Jag noterade även senast jag var ute och handlade att så gott som alla, gamla, unga, kvinnor, och män, var klädda i jeans. Jag skulle uppskatta att åtminstone 80% av dem jag såg hade jeans. Visserligen varierade stilarna något med broderade bakfickor, olika skiftningar i de blå färgerna, moderiktiga med stora hål på knäna och andra ställen osv, men jeans var det.


När jag växte upp i Sverige var det inte alls så vanligt med jeans. I alla fall inte i mina kretsar. Mitt första par jeans köpte jag när jag träffat min fru i början av 70-talet, och jag minns fortfarande hur upprörd min mor var över att jag skulle visa mig i sådana plagg.


Men som sagt var, nu är de helt vedertagna, åtminstone här i USA, förutom på min gamlöa arbetsplats måndag, tisdag, onsdag och torsdag.. Jag såg förra söndagen en av dessa TV-predikanter som hade blå jeans till sin kavaj. Jag måste bara säga att något mera trvisamt, slitstarkt och praktiskt än jeans har jag aldrig haft på mig.


Länge leve jeansen!

 

English version


Today it is Friday and thus you can dress in jeans at my old work place. The rest of the workdays you have to dress in slacks with creases. I never understood why we could not dress in jeans all of the days in the week. All our contacts with outsiders were through phone or e-mail. It was only co-workers that saw us during the work day. Whatever, guess there is an explanation to that rule too.


Since I retired I really have not had anything else but jeans on every day. I noticed last time I was out shopping that almost everybody, old, young, female, and male were wearing jeans. I would say that at least 80% of the persons I saw were wearing jeans. Certainly, the fashion varied with broidery on the back pockets, different shades of blue,

fashion right with big holes on the knees and other places, and so on, but jeans it was.


When I grew up in Sweden it was not at all common to wear jeans. A least not in my circles. My first pair of jeans I bought when I met my wife at the beginning of the 70/ies and I still remember how upset my mother was over me wearing such clothing when other people saw me.


But, however now they are completely accepted, at least here in the US, except at my old work place Mondays, Tuesdays, Wednesdays, and Thursdays. By the way, I saw one of these TV-evangelists last Sunday that had blue jeans on. I just want to say that I have never worn anything more relaxing, durable, and practical than jeans.


Long live the jeans!


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards