Alla inlägg den 1 maj 2011

Av Sven O. Sjöstedt - 1 maj 2011 23:25


 

Vildkatten Friendly - The Feral Cat Friendly



English below the Swedish,




I början av december 2010 såg vi en liten grå katt smyga omkring runt vårt hus. Eftersom vi matar fåglar, och en hel del frön faller på marken, har vi alldeles för mycket möss runt huset och det var förmodligen det matförrådet som lockade Vildkatten Friendly, som han numera heter, att hålla till hos oss. Han var duktig på att fånga möss, men såg ut att frysa och ha dålig bostad där han kröp in en i vedhög om natten.



Jag isolerade utrymmet under kökstrappen och lade in en del gamla filtar där och även en skål med kattmat. Friendly accepterade husrummet ganska omgående. Han var dock mycket skygg. Däremot märkte vi att när jag var ute och motionerade Franciscus (vår dalmatinerhanne) var Friendly intresserad och gjorde till och med vissa närmanden till Franciscus.



Efter några veckor hade det gått så långt att Franciscus och Friendly nosade på varandra och sprang efter varandra i snön. I januari fick till och med jag komma så nära Friendly att jag kunde smeka honom snabbt innan han drog sig undan igen.


Sedan har vi långsamt, långsamt, börjat acceptera varandra. Nu har det gått så långt att vi har blivit riktiga vänner. Friendly springer med oss, när jag motionerar Franciscus, hoppar på oss och leker kurra gömma med oss. Konstigt nog gör han det inte när jag går runt med Francesca.



Friendly är dock lite besviken på mig. Han lägger döda möss vid vår ytterdörr och är mycket besviken att jag inte uppskattar de läckerheter han förser mig med. Jag har försökt förklara för honom att anledningen till att jag inte äter mössen är att jag är vegetarian, men den förklaringen har han svårt för att acceptera.



På kvällarna när jag fyllt Friendlys matskål och vattenskål och rätat till filtarna i hans sovhörna sätter jag mig i gungstolen på verandan. Då hoppar Friendly upp i min famn och så sitter vi en stund och kurar skymning innan var och en går till sitt för nattens vila.



Vi gav vildkatten namnet Friendly bara ett par dagar efter han dykt upp runt vårt hus, för vi tyckte han var så ovänlig och skygg. Nu efter snart ett halvår lever han dock verkligen upp till namnets riktiga betydelse.


 


English Version



In the beginning of December 2010 we saw a small grey cat sneak around our house. As we feed birds and some food ends up on the ground, we have way too many mice


around the house, and it was probably that food supply that lured Friendly the Feral Cat, as he nowadays is called, to hang around our house. He was good at catching mice, but seemed to be cold and had a bad dwelling when he crawled into a woodpile during the night.




I insulated the space under our kitchen stairs and stashed some old blankets there and even a bowl with cat food. Friendly accepted the housing quarters rather quickly. However, he was very shy. But we noticed that when I was out exercising Franciscus (our male Dalmatian) Friendly was interested in him and even approached Franciscus.




After a few weeks it had advanced so far that Franciscus and Friendly sniffed each other and romped together in the snow. In January even I could get so close to Friendly that I briefly could pet him before he retreated again.


.


Then we have slowly, slowly begun to accept each other. Now it have advanced so far that we have become real friends. Friendly runs with us, when I exercise Franciscus, jumps at us, and plays hide and seek with us. Strangely enough, he does not do this when I exercise Francesca.



Friendly is however somewhat disappointed in me. He puts dead mice at our front door and is very disappointed over that I do not fully enjoy the delicacies he serves up for me. I have tried to explain to him that the reason I do not eat the mice is that I am a vegetarian, but he has a difficult time accepting that explanation.



In the evenings when I have filled Friendly's food bowl and water bowl and straightened out the blankets in his sleeping corner, I sit down in the rocking chair we have on the porch. Then Friendly jumps up ion my lap and we sit that way for a little while as the dusk falls and before each of us retires to his sleeping quarter for the night.



We gave the feral cat the name Friendly just a few days after he first appeared around our house, as we thought he was so unfriendly and shy. Now, after almost half a year he really lives up to the real meaning of his name.


Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards