Direktlänk till inlägg 26 april 2014

Gamla Träd - Old Trees

Av Sven O. Sjöstedt - 26 april 2014 20:12

 


English below the Swedish,


Under en av våra dagliga långpromenader under den förlupna veckan passerade Francine och jag ett område med väldigt gamla och stora träd. Det måste ha varit en mycket gynnsam växtplats för dessa träd, med ett vattendrag mitt i området. Jag undrar hur gamla dessa träd kan vara? Det vore ju synd att såga ner ett av dem för att kunna räkna årsringarna och på så sätt avgöra åldern.


Inte heller hade några löv spruckit ut ännu, så med min begränsade kännedom om träd kunde jag inte heller avgöra vilken sorts träd det är. Jag tror knappt att det är ekar, för de brukar ha kvar mycket av sina gamla, torra, bruna fjolårslöv fortfarande. De torra löven på marken runt träden påminde inte heller till formen av eklöv.


I min födelsestad, Örebro, fanns det (kanske finns det kvar?) på ön Stora Holmen i Svartån en stor död ek. Den kallades för "Lasse-Maja eken". Stammen var ihålig och enligt sägnen så lär stortjuven "Lasse-Maja" ha gömt sig och sitt byte i den eken. Tjuven kallades för "Lasse-Maja" eftersom han klädde ut sig till kvinna när han begick sina stölder.


De träd Francine och jag såg här var inte ihåliga, så vi hittade varken tjuvar eller skatter i dem.


English Version


During on of our long daily walks past week, Francine and I saw an area with very old and big trees. It must have been a very favorable soil for these trees, with a brook flowing through the grove. I wonder how old these trees can be? It would be pity to saw one down just to be able to count the age rings in the trunk and thus determine the age.


No leaves had developed yet, so with my limited knowledge of trees I could not determine what kind of trees they are. I do not think they are oaks, because oaks usually keep some of their old, dry, brown leaves from last year. The dry leaves on the ground under the trees did not resemble oak leaves.,


In Örebro, the town where I was born, there was (maybe it still is there) on an island in the river Svartån a big dead oak. It was called "The Lasse-Maja oak". The trunk was hollow and as per an old story the famous thief "Lasse-Maja" hid himself and his loot in that trunk. The thief was called "Lasse-Maja" as he dressed up like a woman when he was out stealing.


The trees Francine and I found had no hollow trunks, thus we did not find any thieves or treasures in them.

 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

27 april 2014 16:09

Här i Sverige är väl ekar de största/äldsta träd man kan se. Det sägs t ex att Gustav Vasa för ca 460 år sedan planterade ekar, vattnade sin häst eller vilade sig under grenarnas skugga. Inte alltid sant men...

På Annandag påsk besökte jag ett antal konstutställningar i nordöstra Uppland, bl a en vid Örbyhus Slott. Där fanns en väl vårdad mycket stor ek som sades ha planterats av Gustav Vasa:

http://larsan13.files.wordpress.com/2014/04/c3b6rbyhus-ek.jpg

Fotot är ej taget av mig. Mer att läsa på: http://www.orbyhusslott.se/visa_info.asp?e=&PostId=6&Avdelning=007&Sidrubrik=PARKEN

Söder om Uppsala stod en gång den s k Kungseken, också med Gustav Vasa-myter ikring. Nu är det bara en stor stubbe men en ymp (?) har planterats bredvid. (Läser man kommentarerna är det visst inte helt enkelt med detta):

http://www.scribo.se/kungseken-vid-flottsund

Till saken hör att när jag for förbi där i tisdags såg jag inte ett dyft alls av eken och lika litet såg i höstas. Men jag måtte ha tittat på fel ställe. Man får lita på Google Maps och vad andra nyligen skrivit om trädet!

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Sven

27 april 2014 19:31

Undras om Kungseken är det samma som den gamla Sparbankseken?

 
Lars Sundin

Lars Sundin

27 april 2014 22:16

Jo det sägs så ibland, men den blogg jag hänvisade var lätt tvivlande och Sparbanken/Swedbank nämner inget i sin historik vad jag kan se:
http://www.swedbank.se/om-swedbank/fakta-om-swedbank/bankens-historia/varumarkeshistoria/index.htm

Man ser där också att man 1991 bytte till en mycket stiliserad och färggrann ek, och den symbolen kallades visst litet elakt för "hjärnblödningen".

http://larsan13.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards