Alla inlägg den 12 april 2014

Av Sven O. Sjöstedt - 12 april 2014 23:59

 


Sandane, Norge - Sandane, Norway


English below the Swedish,


Jag hittade ett gammalt foto häromdagen. Det var från 1990 då Chris jobbade som fotojournalist. Hon skulle göra ett reportage om norska fjordhästar för tidningen Horse Illustrated här i USA och vi kombinerade uppdraget med en semesterresa, så även jag kunde komma med. Platsen vi valde blev Sandane vid Gloppefjorden, där vi besökte uppfödare, stallar och red på fjordhästar under ett par dagar.


Fjordhästen är en mycket populär häst och uppskattas för sin styrka och uthållighet. Den har dessutom oftast ett mycket bra temperament. Det visade sig dock att det temperamentet hade sina svagheter. Hästen jag red på var alltså en norsk fjordhäst och jag var en svensk som gärna berättade roliga historier om norrmän och norge. Till slut hade hästen fått nog av mina historier och kastade helt enkelt av mig. Det var i ett nedförslut och hästen gick ned på knä med frambenen varvid jag gjorde ett större antal framlänges kullerbyttor över hästens nacke, huvud och så vidare nedför sluttningen. Som tur var fick ingen av oss, varken hästen eller jag, några fysiska men av händelsen. Vad beträffar den psykiska sidan så blev vi nog båda två lite omskakade. Jag blev varse att alla inte uppskattade mina norgehistorier, och den norska fjordhästen fick sitt rykte om att ha ett mycket bra temperament naggat i kanten.


Tänk vilka minnen ett gammalt foto kan framkalla


English Version


I found an old photo the other day. It was taken in 1990 when Chris worked as a photo journalist. She was going to do a story about Norwegian Fjord Horses for the US periodical Horse Illustrated, and we combined her assignment with a vacation trip so even I could come with. The location we choose was Sandane at Gloppefjorden in Norway where we visited breeders, horse barns, and also rode the horses during a couple of days.


The Fjord Horse is a very popular breed and loved for its strength and endurance. In addition it often has a very good temperament. It however was revealed that there was some weakness in that temperament. The horse I rode on was thus a Norwegian Fjord Horse and I was a Swede who liked to tell funny stories about Norwegians and Norway. Finally the horse had had enough of my stories and simply threw me off. It was on a downhill slope and the horse went down on its front leg knees and I performed a great number of summersaults over the horses neck, head and then further on down the slope. Luckily none of us, neither the horse or I, sustained any physical injuries. On the mental side we both got some dents. Thus I found out that everyone does not enjoy my funny Norwegian stories, and at the same time the Norwegian Fjord Horse got its very good temperament questioned..


It is amazing what memories an old photo can bring!

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards