Direktlänk till inlägg 19 maj 2014

Stockholm

Av Sven O. Sjöstedt - 19 maj 2014 04:07

 


English below the Swedish,


Himmel och hav och mitt emellan ligger Stockholm, mina drömmars stad. Staden på vattnet. Nordens Venedig.


Jag har alltid gillat Stockholm. Det är något visst med den staden. Miljön med Gamla Stan, allt vatten, Söders höjder, Centrum med Centralstationen, NK varuhuset, Sergels Torg, Kungliga Slottet, Skärgårdsbåtarna, Humlegården, Skansen, Alla museer, Gröna Lund, Torghandeln framför Operahuset, Vetekatten, Gärdet, Zum Franziskaner, Tunnelbanan,


Jag har haft nöjet att jobba i Stockholm under några år. Mitt i centrum. I kvarteret norr om centralstationen. Visserligen bodde jag i Uppsala och tågpendlade till Stockholm. På den tiden tog det 47 minuter att med tåg förflytta sig mellan städerna. Så i princip var det ju nästan som att bo i någon av Stockholms förstäder.


Nu är det väl dock tveksamt om jag någonsin mer kommer att sätta min fot i Stockholm. Men sitta och drömma om "Mina drömmars stad" är ju mig tillåtet.


English Version


Light blue sky and dark blue water, and in between the city of Stockholm. The city on the water. The Venice of the North.


I have always liked Stockholm. It is something special to that city. The Old Town, all water, the Southern Hills,the center with the Central Railroad Station, NK Department store, Sergel's Square, the Royal Castle, the ferry boats, the parks of Humlegården and Skansen, all museums, Gröna Lund amusement park, the farmers market in front of the Opera House, the coffe house Vetekatten, the open space of Gärdet, the restaurant Zum Franziskaner, the Subway.


I have had the pleasure of working in Stockholm a few years. In down town. In the block just north of the Central Railway Station. However I lived in Uppsala and commuted by rail to Stockholm. At that time the commute was 47 minutes. So it was just like I would have lived in one of the suburbs of Stockholm.


It is however doubtful if I ever more will set down my foot in Stockholm. But sitting dreaming about "The city of my dreams" must be allowed for me to do.

 
 
Ingen bild

Ingwar Åfeldt

20 maj 2014 06:09

Jodå, visst kommer du att besöka Stockholm igen och den resan får du se som ett mål för dina Stockholmsdrömmar! Jag förstår hur du känner, jag har inte varit dit på sex år och det känns som att det är hög tid. Skall jag vara ärlig så är det framförallt den svenska skogen jag saknar men visst blir det självklart besök i Stockholm också. Arizonas skogar är tyvärr inte samma sak.

Ingwar :–)

 
Lars Sundin

Lars Sundin

21 maj 2014 00:52

Jag har börjat träffa Eva från Uppsala som då ofta tar tåget till mig i Stockholm (+ pendel till Handen), medan jag tar bilen till Uppsala. Jag kommer inte ihåg hur många minuter tåget nu tar. Eva har inte klart för sig alla betalnings/trafikbolags/vägvalsalternativ det finns för sträckan men hon är en praktiskt lagd person och van resenär som inte bekymrar sig såsom jag gör.

http://larsan13.wordpress.com

 
Ingen bild

Sven

21 maj 2014 03:13

Ingwar,

Tack för de uppmuntrande orden. Jag tar drömmen om nästa stockholmsresa som något att leva vidare för. Skogar har vi här i Minnesota. När Francine och jag tar våra långa promenader går vi ofta genom skogar och ibland är det en talldunge där solen värmer gott och det luktar så där härligt av tallbarr och kåda.

Lars,

Uppsala är ju också en av "mina" städer. Jag arbetade ju några år på Uppsala Trafikområde och bodde då först på Luthagen, snett emot dåvarande kronprinsen, nuvarande kungen, som studerade där. Senare bodde jag i Bergsbrunna stationshus och slutligen hade jag en lägenhet på Tegnergatan.

 
Lars Sundin

Lars Sundin

21 maj 2014 06:31

I Uppsala har man en ny stationsbyggnad. Eva och jag kom att tala om att Uppsala är en stad man cyklar i och att det vid stationen finns oerhört många cyklar parkerade (pendlare). Hon nämnde också att av vänt-ställena på den stora buss-planen, hade en automatiskt blivit A-lagets samlingsplats.

Eva visade mig också ett fint strövområde vid Håga där det fanns en fin bäckravin med en gammal kvarn, Kvarnbo. Den f d järnvägsbanken mot Enköping är nu en gång- och cykelväg. Hållplatsskylten Läbyvad, namnet känd från Pelle Svanslös, finns dock kvar liksom stationshuset.

När vi Annadag påsk gjorde en konst-utflykt från Uppsala åt Tierp till med omnejd, for vi i en mindre buss från Bergsbrunna busstrafik. Bergsbrunna lät bekant, var det inte där Sven tjänstgjorde en gång, tänkte jag.

http://larsan13.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards