Direktlänk till inlägg 7 maj 2012

Toalett - Toilet

Av Sven O. Sjöstedt - 7 maj 2012 02:07

English below the Swedish,

 

Toilet är ett "fult, vulgärt" ord i amerikanskan. Här omskriver man med "bathroom" om det gäller en bostad, "restroom" om det gäller offentlig byggnad eller plats. För damtoalett använder man "powder room" eller "ladies room" och för herrtoa säger man "mens room" eller "little boys room".


I husannonser kan man till exempel finna att huset har "2 and 1/2 bathroom". Det betyder två badrum utrustade med badkar, handfat och toalettstol, och ett endast utrustat med handfat och toalettstol.


Om man befinner sig i sällskap och naturen gör sig påmind, så säger man aldrig att jag måste gå på toaletten. Nej antingen säger man ingenting och smyger iväg så försynt som möjligt, eller också ursäktar man sig bara och säger att man kommer snart tillbaka.


Även i Sverige har vi ju haft våra omskrivningar. När jag växte upp gick man till "hemlighuset" tvärs över gården. VC eller WC är ju en modernare beteckning. "Muggen" är en annan benämning. I Svenskfinland kallas det för "Tuppen".


Ja det finns säkert många fler, men nu måste jag sluta, för jag måste uppsöka rummet med hjärtat på dörren som säger "Här är dörren Du söker". Också ett sätt att skriva om vad som finns innanför dörren ifråga.


English Version


Toilet is a "bad, vulgar" word in the American society.


Here you use words like "bathroom'n if it is in a private home, or "restroom" if it is in an official building or store. For ladies toilet you can use "powder room' or "ladies room" and for mens toilet you say "mens room" or 'little boys room"


In advertisements for houses you can for example find that the house has "2 and 1/2 bathroom". It stands for two bathrooms with tub, sink, and toilet, and one with only sink and toilet.


If you are in a group of people and nature calls, you never say "I have to go to the toilet" out loud foer all to hear. No either you do not say anything and just disappears as unnoticed as possible, or you just say "excuse me a moment, I will be right back"


Even in Sweden we have our substitutes. When I grew up you went to the "hemlighuset" (secret house) across the back yard. VC or WC is another little more modern expression. "muggen" (the mug) is another word. In the Swedish parts of Finland it is called "Tuppen" (the rooster).


Yes, there are surley many more substitute words, but I have to stop now, because I have to visit the room with the heart on the door, which says "Här är dörren Du söker", (Here is the door you are looking for). Another way to say what is hidden behind the door in question.


 

 
 
Lars Sundin

Lars Sundin

8 maj 2012 20:38

Jag kom att tänka på din bloggpostning kring ordet toalett när jag på min promenad såg en skylt som jag inte kunde låta bli att fotografera.

http://larsan13.files.wordpress.com/2012/05/120508_hundtoalett.jpg

http://larsan13.wordpress.com

 
Lars Sundin

Lars Sundin

8 maj 2012 20:47

En annan omskrivning är uttrycket "jag skall gå och tvätta händerna". Ett exempel: Gästen hälsas välkommen, hänger av sig gläderna, och värden upplyser sedan var gästen kan tvätta händerna någonstans. Varpå denne svarar "Tack, men jag tvättade händerna alldeles nyss bakom buskarna på din tomt!"

http://larsan13.wordpress.com

 
dengamleemigranten

dengamleemigranten

8 maj 2012 22:32

Hej, Sudden,

Ja att "gå bakom knuten" var väl ganska vanligt förr på landet.

På tal om hundtoalett, så har de flesta seriösa hundägare en eller flera plastpåsar i fickan för omhändertagandet av "the poop", som man säger här.

http://dengamleemigranten.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lars-Gunnar Åström

30 maj 2012 19:19

Hej!

Om du visste hur vanligt det är med män över 65 år som inte ids använda toaletten. Vi hade en husvagnsgäst på föreningens anläggning som hyrde 3 månader och mannen (en f.d polis) gick bakom husvagnen och kastade vatten i det torra diket som löpte

 
Ingen bild

Lars-Gunnar Åström

30 maj 2012 19:27

längst den tomt de hyrde men de blev ombedda att ge sig iväg. Sedan vår granne som är 74 och f.d läkare kastar vatten ute på tomten. Skall jag tro att ju högre ställning folk har desto mer kastar de vatten utomhus? Jag är en f.d dataoperatör men jag kastar aldrig vatten utomhus. Vi bor i Sundsvall i en stad och inte på landet.

Det blev två stycken av ett av misstag.
Ha det så gott du och Chris!
Mvh. Lars-Gunnar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards