Direktlänk till inlägg 17 maj 2018

Ensamhet Loneliness

Av Sven O. Sjöstedt - 17 maj 2018 15:42

  

English below the Swedish.


Jag har haft två "gamla" vänner från Sverige på besök. De bodde hos mig i tre nätter. Nu har de åkt vidare och det är bara jag, Friendly och Lexis kvar här.


Mina vänner och jag hade fullt hålligång hela tiden. Vi for runt i svenskbygderna, vandrade i delstatsparker, söndagsgudstjänst, besök på olika intressanta matställen. Hemma här var det heller aldrig en tyst stund. Vi hade så mycket att prata om. Det var 25 år sedan vi sågs senast.


Nu har de alltså åkt och det blev verkligen tomt och tyst här. Jag har till och med känt mig lite deppig. Återigen blev jag påmind om hur mycket jag saknar min fru Chris, som dog för två år sedan.


Visserligen har jag försökt att bygga upp ett nytt socialt kontaktnät. Jag har vänner runt mig, men de har också andra vänner och egna liv och intressen.


Jag skulle vilja ha en riktigt nära vän, på vars axel jag kunde gråta ut när jag har det besvärligt. Men det finns många hinder i vägen. Allra först känner jag mig fortfarande bunden av Chris. Jag älskade henne, och var henne aldrig otrogen. Visserligen gav vi löftet i Mikaelskyrkan i Uppsala 1974 att dela glädje och sorg med varandra och vara varandra trogna tills döden skiljer oss åt. Alltså skulle jag vara befriad från äktenskapslöftet nu när döden skiljt oss åt. Men det känns ändock fel på något sätt.


Sedan har jag ju nu under två år levt helt ensam och skapat mig mina egna vanor, för att inte säga ovanor. Det skulle nog bli ganska svårt att börja dela livet med en annan människa igen.


Ja, jag och mina katter får väl knalla på och ta en dag i taget, så får vi se vad som händer. Jag håller er underrättade.


English


I have had two "old" friends from Sweden on a visit. They stayed with me for three nights. Now they have gone on and it's only me, Friendly and Lexis left here.


My friends and I were in full swing all the time. We traveled around in the Swedish areas, wandered in state parks, Sunday worship, visits to various interesting eateries. At home here, it was never a quiet moment either. We had so much to talk about. It was 25 years since we last had seen each other.


Now they have gone and it is really empty and quiet here. I have even felt a bit depressed. Again, I was reminded of how much I miss my wife Chris, who died two years ago.


Certainly, I have tried to build a new social network. I have friends around me, but they also have other friends and their own lives and interests.


I would like a really close friend on whose shoulder I could cry when I'm hurting. But there are many obstacles in the way. First I still feel the attachment to Chris. I loved her, and was never unfaithful. Certainly, we gave the promise in Mikael Church in Uppsala 1974 to share joy and sorrow with each other and to be faithful to each other until death separates us. Thus, I would be free from the marriage promise now that death has separated us. But it still feels wrong in some way.


In addition, for two years I have lived completely alone and created my own habits, not to say bad habits. It would probably be quite difficult to start sharing life with another person again.


Yes, me and my cats are plodding on and taking a day at a time, so we'll see what's happening. I keep you informed.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards