Alla inlägg den 24 maj 2018

Av Sven O. Sjöstedt - 24 maj 2018 16:19

 

English below the Swedish


FaceBook - en förbannelse eller en välsignelse? Åsikterna är många och vitt skiljda. Jag har vänner som säger att de aldrig någonsin kan tänka sig att "utlämna" sig på FaceBook. Och så har vi dem, bland vilka jag befinner mig, som säger att FaceBook är det bästa som någonsin skapats.


Motståndarna säger att de är rädda för att exponera sig och sina liv på ett så allmänt och osäkert forum som FaceBook. Jag säger att i dagens internetvärld så finns det allehanda uppgifter om dig ute i cyberrymden vare sig du vill eller inte. Så varför inte då se till att det då också finns bilder och information som du själv, efter eget val, har publicerat där?


För mig har internet och speciellt då FaceBook blivit en välsignelse. Speciellt efter min fru, Chris, bortgång för två år sedan, har FaceBook blivit mitt huvudsakliga sociala forum och umgänge. Jag har även i många, måga fall fysisk kontakt med de vänner jag har på FaceBook.


FaceBook har raderat ut både tid och rum i möjligheten att kommunicera. Jag publicerar en bild med lite text och genast börjar det komma in kommentarer och synpunkter från en pensionerad flygvärdinna i Kalamazoo, från en järnvägare i Jhansi, Indien, från en lokförare i Schweiz, från en gammal skolkamrat i Stockholm, från en pensionär i Karperö, Finland, från en vän två kvarter bort ......


FaceBook har gett mig möjligheten att återknyta kontakten med gamla vänner. För en tid sedan fick jag kontakt igen med en gammal skolkamrat från Örebro. Det hade hänt mycket i bådas våra liv sedan Magister Månsson försökt klämma in lite vett i våra skallar. Såsom gammal järnvägare har jag ett mycket omfattande (järnvägs)- nät med både fysiska personer och ett otal järnvägsgrupper på FaceBook. Det är mycket intressant att hålla sig informerad om vad som händer inom det området.


Det är också så lätt att hålla kontakten med nya vänner man träffat i olika sammanhang. Ta till exempel en besökare på järnvägsmuseet där jag är voluntär. Han var från Atlanta i Georgia och vi fann att vi hade många gemensamma intressen, men hann bara prata en liten stund på museet. När vi skiljdes utväxlade vi FaceBook adresser och har sedan dess haft ett mycket givande utbyte av tankar och åsikter via FaceBook.


Nej, nu hinner jag inte skriva mer på den här bloggen. Jag måste gå till FaceBook och se vilka kommentarer jag fått på mitt senaste inlägg.


English


FaceBook - a Curse or a Blessing? The opinions are many and widely different. I have friends who say they can never ever "expose themselves" on FaceBook. And then we have them, among whom I am, who say FaceBook is the best thing ever created.


Opponents say they are afraid to expose themselves and their lives on such a general and unsafe forum as FaceBook. I say that in today's world of internet there is all kind of information about you in cyberspace, whether you want it or not. So why not make sure that there are also pictures and information that you, of your choice, have published there?


For me, the internet and especially FaceBook has become a blessing. Especially after my wife, Chris, passing away two years ago, FaceBook has become my main social forum and meeting place. I also have in many cases face to face contact with the friends I have on FaceBook.


FaceBook has deleted both time and space in the ability to communicate. I publish a picture with a little text and immediately it arrives comments from a retired flight attendant in Kalamazoo, from a railroader in Jhansi in India, from a train engineer in Switzerland, from an old schoolmate in Stockholm, from a senior citizen in Karperö, Finland, from a friend two blocks away ......


FaceBook has given me the opportunity to reconnect with old friends. Some time ago, I contacted with an old schoolmate from Örebro. There had been a lot happening in our lives since Magister Månsson tried to squeeze a little knowledge into our skulls. Being an old railroader, I have a very extensive (rail) network with both physical persons and countless railroad groups on FaceBook. It is very interesting to keep informed about what is happening in that area.


It's also so easy to keep in touch with new friends you've met in different contexts. For example, take a visitor to the railway museum where I am a volunteer. He was from Atlanta in Georgia and we found that we had many common interests, but we just had time to talk a little while at the museum. When we split, we exchanged FaceBook addresses and have since had a very rewarding exchange of thoughts and opinions through FaceBook.


No, now I can not write more on this blog. I have to go to FaceBook and see what comments I received on my last posting



Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards