Direktlänk till inlägg 30 maj 2018

Varmt väder - Hot weather

Av Sven O. Sjöstedt - 30 maj 2018 17:38

 

Mitt idealväder på Bottenviken/My ideal weather on the Gulf of Bothnia.



English after the Swedish


Den här veckan måste jag tala om värmen. Jag tvingade ju Chris att flytta med mig till kallare trakter när vi bosatt oss i Tulsa i Oklahoma. Och vet ni vad! Den här veckan har vi haft varmare väder i Minnesota än vad de haft i Oklahoma.


Sex dagar i rad har vi haft över 90 grader varmt Farenheit (32 Celsius), med en av dagarna 100 grader (38 Celsius). Det är lite för mycket för mig. Som tur är har luftfuktigheten inte varit så hög. Dessutom har mirakulöst nog luftkonditioneringen fungerat både i bilen och i lägenheten. När elräkningen för månaden kommer behöver jag nog en stor mugg starkt kaffe innan jag öppnar räkningen.


I dag känner jag mig inte kry. Jag har haft magont under natten och så har jag måst uppsöka hemlighuset med jämna mellanrum. Jag har tagit en "sjukdag" från mitt museum, och då förstår ni att det är illa ställt med mig. Jag undrar om orsaken är värmen, eller om det har något att göra med den stora portion av tunnpankakor med vispgrädde, strimlad choklad, bananskivor, jordgubbar, pudersocker och så lingon på toppen som jag åt i går?


Jag har försökt vara försiktig och inte gjort något ansträngande i värmen. Hm, jo jag trampade ju vattencykel i Wisconsin i söndags och i går tog jag en motionspromenad efter att vågen hade gett mig ett chockbesked på morronen. Under promenaden hade jag dock även mössa på huvudet. Mitt hår behöver inte blekas mer och hjärnan är redan överhettad av allt det tankearbete den får utföra när jag grubblar över livets mysterier.


Jag gillar vintern och kylan mycket bttre än sommaren och dess hetta. På vintern kan man nämligen ta på sig ytterligare ett lager av kläder när det blir kallare, men på sommaren kan man bara ta av sig till en viss gräns. Gränsen sätts av två faktorer, moral och kroppsform. Inte alla vill offentligt avslöja hur många bilringar man har runt magen.


Förresten har jag mycket lättare för att bli förkyld under den varma sommaren än under den kalla vintern. Orsaken är just luftkonditioneringen, som i vissa fall är överdimensionerad eller inställd fel. Jag minns vid ett tillfälle när jag kom in i en biosalong där det var så kallt att jag kippade efter andan. Och inte hade jag någon ylletröja med mig att dra på mig under filmen. Jag darrade inte på grund av spänningen i filmen utan av frossan jag hade i kylan.


Nog om det. Jag skall avsluta här nu och står inför det svåra valet om jag skall ta en tupplur med Friendly eller en motinsrunda i den moderata värmen. Med hänsyn till hur jag känner mig blir det mycket troligt det första alternativet. "Sömnen läker" heter det ju.


English


This week I have to talk about the heat. I forced Chris to move with me to colder areas when we lived in Tulsa, Oklahoma. And you know what! This week we have had warmer weather in Minnesota than they had in Oklahoma.


Six days in a row we have had 90 degrees hot Farenheit (32 Celsius), with one of the days 100 degrees (38 Celsius). It's a little too much for me. Fortunately, the humidity has not been so high. In addition, the air conditioning has miraculously worked both in the car and in the apartment. When the electricity bill comes for the month, I probably need a big mug of coffee before I open the bill.


Today, I do not feel well. I have had stomach problems during the night and I have had to visit the bathroom at regular intervals. I've taken a "sick day" from my museum, and then you understand that it's bad for me. I wonder if the cause is the heat, or if it has anything to do with the large portion of thin pancakes with whipped cream, shredded chocolate, banana, strawberries, powder sugar and the lingonberries on top that I ate yesterday?


I have tried to be careful and not do any exercise in the heat. Hm, I trampled the watercraft in Wisconsin on Sunday and yesterday I took a stroll after the scale had given me a shock message in the morning. During the walk, however, I had a hat on my head. My hair does not need to fade anymore and the brain is already overheated by all the thought work it takes to solve the mysteries of life.


I like the winter and the cold a lot better than the summer and its heat. In winter, you can put on an additional layer of clothing when it gets colder, but in summer you can only undress to a certain limit. The boundary is set by two factors, morality and body shape. Not everyone wants to publicly disclose how many spare tires you have around your stomach.


By the way, It is much easier for me to get a cold in the hot summer than during the cold winter. The reason is just the air condition, which in some cases is oversized or set incorrectly. I remember at one point when I entered a movie lounge where it was so cold that I lost my breath when entering. And I did not carry a sweater with me to pull on during the film. I did not tremble because of the thrill of the film but of the chill I had in the cold theatre.


Enough about that. I will finish here now and face the difficult choice if I'm going to take a cat nap with Friendly or an exercise walk in moderate heat. Considering how I feel, it will very likely be the first option. "Sleep is healing" is a Swedish saying.

 
 
Ingen bild

Urban Hidman

2 juni 2018 23:17

Jag vet ju inte om dina magbesvär kom sig av pannkakorna, men jag skulle vilja ge dig rådet att njuta av pannkakorna lite mer modest. I min smak lastar du på för mycket saker. Själv tycker jag om pannkakor med endast lite vispgrädde och en klick sylt, helst blåbär eller jordgubbssylt. Prova det någon gång. Urban

 
Dengamleemigranten

Dengamleemigranten

3 juni 2018 02:05

Tack för rådet Urban. Du har säkert rätt. Men för det första är det så pannkakorna kommer serverade och för dett andra är jag en riktig gottegris. Om två månaderr fyller jag 73 och vet inte hur långt mitt jordeliv blir. Visserligen försöker jag leva hälsosamt, men jag unnar mig även godsaker så länge jag kan njuta
av dem.

http://sv45en

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 26 mars 21:58


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 12. Livet är som en påse.   Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med någonting.   Min påse har varit överfull och så tung att jag inte vågat lyfta den i ha...

Av Sven O. Sjöstedt - Lördag 16 mars 17:07

    Steget in i dataåldern, När jag tog klivet över Atlanten tog jag också steget in i dataåldern. I Sverige levde jag från 1945 till 1983 utan datorer. Under min yrkesverksamma tid var det mest avancerade hjälpmedlet jag hade på mitt skrivbor...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 11 mars 16:03


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 10. Vad blev det av "Amerikabrevet"?   Ja, det kan man fråga sig. Jag hade tänkt mig den här som en serie brev skrivna av en svensk invandrare till Minnesota. Men som en gammal järnvägare sk...

Av Sven O. Sjöstedt - Måndag 4 mars 17:27

English after Swedish       I dag blevjag påmind om min tid när jag under några år i slutet av 1960-talet hade postadressen "Järnvägen Bergsbrunna". Bergsbrunna är ett samhälle som ligger söder om Uppsala vid dubbelspåret till Stockholm. Jag...

Av Sven O. Sjöstedt - Tisdag 27 feb 17:08


    English below Swedish. AMERIKABREVET Kapitel 8. Att ha ingenting att skriva.   Jag hade en gång en lärare som alltid hade slående kommentarer. På tal om slående, så var han släggkastare också och gick bland oss elever under namnet "Sl...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards